Marine Market Side –
Spot Market.
Weekly Summary.
Korean Ship Owner Side –
1. “H-Line, 자동차 운반선 중국 GSI조선소에 발주하며 자동차 운반선 시장 진입”/“Bulker owner H-Line makes car carrier debut with newbuildings at GSI”
- H-Line 해운은 자동차 운반선 2척 신조선을 발주하며, 자동차 운반선 시장에 진입하였다고 밝혔습니다. 신조선 정보에 따르면, 동 선주사는 중국 Guangzhou Shipyard International과 LNG 그리고 기존 화석 연료를 사용할 수 있는
2중 연료 사용이 가능한 7,000ceu급 자동차 운반선을 건조 계약을 한 것을 확인됩니다. 동 조선소는 해당 2척의 자동차 운반선을 2024년에 인도할 것이라고 밝혔습니다.
자동차 운반선 시장 자료에 따르면, 해당 신조선은 자국 내 Hyundai Glovis 선주사로 용선을 위해 계약된 선박이라고 알려졌습니다. 자세한 용선 계약은 알려진 바 없는 상태입니다.
이번 신조 계약으로 H-Line은 올해 GSI와 두 번째 신조 계약을 맺게 되었습니다. 올해 4월 3척의 LNG추진 뉴캐슬막스 벌크선을 Qingdao Beihai 조선소에 발주한 바 있으며, 해당 선박은 2023년 3분기에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
H-Line은 현재 LNG 추진을 사용하고 있는 최소의 벌크 선주사로 알려져 있으며, 180,00dwt 4척을 현대 삼호에 발주한 바 있으며, 그 중 2척인 MV. HL Green 그리고 MV. HL Ecor를 작년에 인도한 바 있습니다.
나머지 2척은 내년에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
- South Korea's H-Line Shipping has entered the car carrier arena by ordering two pure car/truck carrier (PCTC) newbuildings.
According to shipbuilding sources, the bulker owner has signed a deal with China's Guangzhou Shipyard International (GSI) to build two dual-fuel, 7,000-ceu vessels which will be able to run on LNG and conventional marine fuels.
The state-owned shipyard is scheduled to deliver the duo in 2024. Car carrier market sources said H-Line did not order the PCTCs on speculation.
It has booked the vessels on the back of charter contracts from compatriot shipping company Hyundai Glovis. The details of the charter contracts were not disclosed.
The PCTC newbuilding order at GSI is the second contract for H-Line this year. In April, the company signed up for three LNG-fuelled newcastlemax bulk carriers at Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry for delivery in the third quarter of 2023.
H-Line is believed to be the first shipping company to have invested in dual-fuel bulk carriers powered by LNG. It signed up for a quartet 180,000-dwt capesizes at Hyundai Samho Heavy Industries.
The bulker owner has taken delivery of two vessels — the HL Green and HL Eco (both built 2020). It is scheduled to take delivery of the remaining two LNG-fuelled newbuildings trading between Australia and South Korea next year.
2. “남성해운 2,500teu 컨테이너 신조 2척 현대미포조선에 발주”/“South Korea's Namsung Shipping orders a pair of 2,500-teu containership newbuildings at HMD”
- 남성해운은 2,500teu 컨테이너 신조2척을 현대미포조선에 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 동 선주사로 2023년 말에 인도될 예정입니다. 해당 신조 계약에는 옵션 선박은 포함되지 않은 것으로 알려져 있습니다.
이번 2,500teu 컨테이너 선박은 남성해운이 가지고 있는 선박 중에 가장 큰 사이즈에 피더 컨테이너선일 될 것이라고 추가로 언급되었습니다. 이번 신조 계약은 올해 6월 1,600teu 컨테이너선 1척을 동 조선소에 발주한 이후,
2번째 신조 계약입니다. 기존 발주된 1,600teu 신조선은 2022년 11월에 동 선주사로 인도될 예정입니다. 남성해운은 대선조선소에 발주한 1,000teu 피더 컨테이너선 2척을 올해 11월 그리고 내년 2월 순으로 순차적으로 인도받을 예정입니다.
한편 현재 남성해운이 보유한 총 선대는 710teu – 1,900teu 사이즈 피더 컨테이너 선박 20척을 보유하고 있는 것으로 확인됩니다.
- Shortsea liner player Namsung Shipping has signed up for containership newbuildings at Hyundai Mipo Dockyard (HMD). The containership company's two 2,500-teu newbuildings are to be delivered in late 2023.
The deal does not include optional vessels. The feeder containerships are believed to be the largest boxships that Namsung has ordered and will be the biggest it owns.
Namsung's 2,500-teu newbuilding deal is its second contract with HMD this year. In June, it ordered a single 1,600-teu vessel at the Ulsan-based yard. It is scheduled to take delivery of that ship in November 2022.
Namsung will also be taking delivery of two 1,000-teu newbuildings — one next month and the other in February 2022 from Dae Sun Shipbuilding & Engineering.
Namsung's website lists the company with a fleet of 20 feeder containerships of between 710 teu and 1,900 teu.
3. “해양진흥공사, HMM 영구채 주식전환으로 2대 주주 도약”/“Korea Ocean Business Corporation becomes the second largest shareholder of HMM by exchanging HMM’s permanent convertible bonds to stock conversion”
- 한국해양진흥공사는 HMM(옛 현대상선) 지난 2017년 발행한 6000억원 규모의 영구전환사채(제191회 무보증 사모전환사채)에 주식 전환 청구권을 행사한다고 밝혔습니다.
전환 청구 대상 주식수는 8364만7009주이며, 주당 전환가액은 7173원으로 신주는 11월16일 상장될 예정입니다. 이번 주식 전환으로 공사는 HMM 지분이 3.44%에서 19.96%로 크게 늘어나 산업은행에 이어 2대 주주로 올라섰으며,
산업은행 지분율은 24.96%에서 20.69%로 줄어들었습니다. HMM은 자본 인식 여부가 불확실한 영구채가 주식으로 전환되면서 재무건전성을 제고할 수 있게 됐다고 밝혔습니다.
- Korea Ocean Business Corporation announced that it will exercise a stock conversion claim on HMM worth 600 billion won worth of permanent convertible bonds (191 non-guaranteed private placement bonds) issued in 2017.
The number of stocks subject to conversion claim is 83,647,000, and the conversion price per share is 7,173 won. New stocks will be listed on November 16th. With this stock conversion, KDHC's stake in HMM increased significantly from 3.44% to 19.96%, making it the second largest shareholder after Korea Development Bank. HMM said that the conversion of permanent convertible bonds, whose capital recognition is uncertain, into stocks, has improved financial soundness.
North East Asia Ship Owner Side –
1. “Chinese Maritime Transport, 뉴캐슬막스 2척 Beihai 조선소에 발주”/“Chinese Maritime Transport doubles newcastlemax order at Beihai Shipbuilding”
- 대만의 Chinese Maritime Transport (CMT)는 2척의 뉴캐슬막스 벌크 신조선을 추가로 중국의 Qingdao Beihai 조선소에 발주하였다고 밝혔습니다.
이로써 총 4척의 210,000dwt 벌크선을 동 조선소에 발주하게 되었습니다. Qingdao Beihai조선소는 4척 중 2척을 2023년 2분기에 동 선주사로 인도할 예정이며, 나머지 2척은 2024년 3분기에 CMT에 인도할 예정입니다.
CMT는 총 10척의 벌크선을 보유하고 있으며, 이중 5척은 뉴캐슬막스 나머지 5척은 케이프사이즈 벌크선으로 확인됩니다.
- Taiwan's Chinese Maritime Transport (CMT) has signed up for two more newcastlemax bulker newbuildings at China's Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry.
The deal lifts the company's 210,000-dwt bulker newbuildings at the state-owned shipyard to four.
Qingdao Beihai is scheduled to deliver CMT's first two newbuildings during the second half of 2023 and the third and fourth ship in the third quarter of 2024. CMT has a fleet of five newcastlemax and five capesize bulkers.
2. “K Line그리고 Petronas LNG 운반선, 중국 조선소에 발주”/“K Line and Petronas bump up midsize LNG carrier orders at Chinese yard”
- K Line과 Petronas는 중국 Hudong-Zhonghua 조선소에 옵션을 행사하며, 79,960cbm LNG 운반선을 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 일반 LNG 운반선에 잘 적용하지 않는 사이즈로
현재 말레이시아 국영 에너지 회사인 Petronas와 K-Line과의 용선 계약에 따라 3번째로 발주 된 것으로 확인됩니다. 우선 기 발주된 신조 LNG 운반선은 2021년 12월 그리고 2022년 6월 순차적으로 동 선주사로 인도될 예정입니다.
- Shipowner K Line and Petronas have exercised an outstanding option for a midsize LNG carrier newbuilding at Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) in China.
Newbuilding sources said the 79,960-cbm ship is the third vessel of this specialised size contracted by the Japanese shipowner against time charter deals with Malaysian state-owned energy company Petronas.
These first two vessels are listed for delivery dates in December 2021 and June 2022.
Ship Yard Side –
N/A
Environment Side –
1. “QatarEnergy 그리고 H2Korea, 수소에너지 협력을 위한 합의서 작성”/“QatarEngery and H2Korea sign hydrogen cooperation agreement”
- 카타르에너지 사장이자 에너지 장관인 사드 셰리다 알 카비와 산업통산자원부 문성욱 장관이 청정수소분야의 협력 강화를 목적으로 협력각서를 체결하기 위하여 카타르 도하에서 열린 체결식에 참여하였다고 밝혔습니다.
해당 협정은 양국의 수소 부문 발전에 협력의 틀을 제공하고, 수소 산업의 성장과 수소 공급망의 확장을 장려하며, 전 세계적으로 수소 관련 기술에 대한 협력을 가속화하기 위한 다자간 노력을 지원하는 것을 포함하고 있습니다.
한편 문성욱 장관은 LNG선 수주와 함께 추진 중인 LNG선 선주사 선정 사업에 있어 한국 선산들이 참여할 수 있도록 협조를 요청한 것으로 알려졌습니다.
- His Excellency Mr. Saad Sherida Al-Kaabi, the Minister of State for Energy Affairs, the President and CEO of QatarEnergy, and His Excellency Mr. Sung-Wook Moon, the Minister for Trade, Industry and Energy
in the Republic of Korea witnessed the signing of the agreement, during their meeting in Doha. QatarEnergy and Korea’s Hydrogen Convergence Alliance (H2Korea) signed an agreement for cooperation in the field of hydrogen energy.
The agreement provides a framework of cooperation in the development of the hydrogen sector in both countries, encouraging growth of the hydrogen industry and expansion of the hydrogen supply chain,
in addition to supporting efforts within multilateral fora to accelerate cooperation for hydrogen related technologies worldwide.
Incidentally, Minister Moon requested cooperation so that Korean shipping companies can participate in the project for selecting an operator of an LNG carrier, which is being promoted along with the ship order.
https://qp.com.qa/en/MediaCenter/Pages/newsdetails.aspx?ItemId=3687
http://eng.h2korea.or.kr/ à Pls click to know about H2Korea.
International Oil Prices with VLSFO –
Global Average Bunker Prices –
Baltic Dry Index –
During the past 6 months –
Written by David Kim in WSS Korea.
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