해운·조선

43주 해운마켓브리핑 / WK43 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 11. 3. 01:15
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Marine Market Side
Spot Market.
N/A

 

Weekly Summary.

 

Korean Ship Owner Side –
1. MSC, Cido상선의 컨테이너선 신조2척에 대한 용선 계약과 함께 LNG 추진 보급으로 전환 굳히기”/MSC cements its move to LNG fuelling with Cido Shipping boxship duo
- Cido상선은 MSC와의 용선 계약을 통해 LNG 추진 컨테이너선 2척을 현대 중공업에 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 15,600teu 컨테이너 선박으로 2023 4분기 그리고 2024 1분기에 각각 동 선주사로 인도될 예정입니다.
추가 사항으로 해당 신조 계약에는 2척의 옵션이 포함된 것으로 확인됩니다. 올해 3 Cido상선은 동 선주사와의 용선 계약에 따른 동일 수량의 스크러버가 설치되는 컨테이너선 2척을 계약한 바 있으며 해당 계약 또한 옵션이 포함된 것으로 알려졌으나,
옵션 행사 기한이 만료된 것으로 확인됩니다.

- Cido Shipping has ordered two LNG dual-fuelled neo-panamax boxships at Hyundai Heavy Industries against charters with Mediterranean Shipping Co (MSC).
Sources following the order said South Korean-owned, Hong Kong-based Cido contracted two dual-fuelled, 15,600-teu ships at the yard for delivery in the fourth quarter of 2023 and the first three months of 2024. It also holds a pair of options at HHI.
Cido originally contracted two scrubber-fitted boxships at HHI in March which have been chartered out to MSC. It held two optional slots, but these are said to have expired.

2. BSM, 한국과 협력하여 젊은 선원 인재 확보”/BSM partners with South Korea to tap young seafarer talent
- Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM)는 한국 정부에서 운영하고 있는 교육 및 연구 센터인 Korea Institute of Maritime and Fisheries Technologies (KIMFT), 한국 해양 수산 기술원과 젊은 선원을 양성하고 고용하기 위해 양해각서를 체결하였다고 밝혔습니다. 양사는 한국 청년 선원들을 위한 글로벌 고용 프로젝트의 일환으로 상호간 긴밀히 협력할 예정이라고 합니다.
BSM에 따르면, 이번 전략적 협력의 첫 번째 단계로써 한국 선원들의 세계 해운 시장 진출에 따른 상호 이익과 한국의 젊은 선원의 경력개발 및 훈련을 촉진하는 것을 목표로 한다고 밝혔습니다.

- Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) is heading to South Korea to train and employ young seafarers.
The company has signed a memorandum of understanding with the Korea Institute of Maritime and Fisheries Technologies (KIMFT), an education and research centre operated by the government of South Korea.
The two will work together within the framework of the Global Employment Project for Young Korean Seafarers to boost careers at sea.
The strategic collaboration marks the first step in recognition of the mutual interests in the field of seafarers' entry to the global shipping market, and aims to promote the career development and training of young South Korean seafarers, BSM said.

North East Asia Ship Owner Side –
1. Chellaram 가장 비싼 중고선 계약”/Chellaram seals deal for its most expensive secondhand ship
- Chellaram Shipping 2년된 중고선 82,000dwt MV. Zephyrus을 중고시장에서 올해 들어 가장 값 비싸게 구매하였다고 알려졌습니다. 해당 선박의 원 선주사는 아르헨티나의 Interocean사로 확인됩니다.
동 선사는 선대 현대화 프로그램의 일환으로 중국 Dalian Cosco KHI 조선소에 2척의 벌크선을 발주한 바 있으며, 또한 올해 중고선 시장에서 5척의 중고선 매입 및 2척의 선박을 매매한 바 있습니다.

- Chellaram Shipping has closed its most expensive single deal in the secondhand market to date, adding the two-year-old, 82,000 dwt bulker Zephyrus.
The seller is Argentinas Interocean. Hong Kong-based Chellarams ongoing fleet renewal process has seen it take two newbuild bunkers this year from Dalian Cosco KHI Shipyarrd.|
In total in the secondhand market, VesselsValue indicates that Chellaram has added five ships and sold two ships so far this year.

2. Navios, Wah Kwong 그리고 Sinopec Cosco가 새롭게 출범한 VLCC pool 참여”/Navios, Wah Kwong and Sinopec among firms signing up to Coscos new VLCC pool
- Cosco Shipping Group의 탱커 자회사인 Cosco Shipping Energy Transportation 은 자국 내 처음으로 국내외 선주자들이 지원하는 VLCC pool을 출범하였다고 밝혔습니다.
해당 VLCC pool은 총 42, 1290dwt 규모입니다. 중국 대형 석유화학회사인 Sinopec, Zhenhua Oil사들이 가입하였으며, 국외 선주사로는 Navios, Landbridge, Wah Kwong Shipping이 참여 의사를 밝혔습니다.

- Chinas Cosco Shipping Energy Transportation, the tanker operation unit of Cosco Shipping Group, has launched the countrys first VLCC pool supported by domestic and international owners.
The pool currently comprises 42 vessels with 12.9m dwt in carrying capacity. Chinas Sinopec and Zhenhua Oil have signed up to join the pool, which also secured backing from Navios, Landbridge and Wah Kwong Shipping who signed a letter of intent.

3. MOL, 대우해양조선에 LNG 운반선 한 척 발주”/MOL linked to single LNG carrier newbuilding order at DSME
- MOL Lines은 대우해양조선에 옵션분 행사로  LNG 운반선 한 척을 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 2024 9월에 동 선주사로 인도될 예정입니다.

- Japanese shipowner Mitsui OSK Lines has been tipped as the company behind an LNG carrier newbuilding order at Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering. The vessel is due to be delivered by September 2024.
Newbuilding sources said MOL is the owner behind the order. They indicated the deal involved exercising an option the shipowner had been holding at the yard.

Ship Yard Side –
1. “삼성중공업 160,000cum 액화 수소 운반선 개발 완료”/Samsung Heavy develops 160,000 cum liquefied hydrogen carrier
- 삼성 중공업은 대형 액화 수소 운반을 위한 저장 탱크 및 디자인에 대한 기본 승인을 로이드 선급으로부터 획득하였다고 밝혔습니다.
이번에 새롭게 개발된 액화 수소 저장 탱크는 국내 조선사들의 LNG 운반선 저장 탱크에 대한 해외 의존도 (GTT)로부터 벗어날 수 있을 것이라고 입장을 표명하였습니다.
한국의 모든 조선소는 LNG 운반선 건조시에 적용되는 GTT사의 멤브레인 기술 로열티에 대하여 상당한 금액을 지불하고 있습니다.

- Samsung Heavy Industries Co. said it has won an approval in principle (AIP) for the conceptual design of a storage tank and carrier to transport liquefied hydrogen, from Lloyds Register.
The newly developed storage tank for liquefied hydrogen may help local shipbuilders escape from their dependence on overseas makers as opposed to liquefied natural gas (LNG) carriers storage tanks, Samsung Heavy said.
Korean yards have been beholden to Frances GTT, paying significant sums for its membrane technology for almost every single LNG carrier they construct.

2. “상섬중공업 2조원 잭팟 수주에도 선박 인도 일은 2027년으로”/Samsung Heavy celebrates massive $1.7bn order with delivery dates pushed back to 2027
- 삼성중공업은 선박 인도를 6년이라는 긴 시간을 앞두고 상당한 금액의 신조를 확보하였다고 밝혔습니다.
해당 신조 물량은 러시아 Novatek사로부터 발주된 것으로 유추되며, 7척의 셔틀 탱커 블록, 부품 및 설계에 이르기 까지 2조원 계약인 만큼 수 개월에 걸쳐 계약이 이루어진 것으로 확인됩니다.
해당 계약에 포함된 구성요서들은 2027년 초까지 동 선주사로 인도되어 러시아 국영가스 생산업체의 Artic LNG 2 프로젝트에 사용될 것으로 예상됩니다.
올해 삼성중공업은 한국 조선 업계 전반에 걸쳐 엄청난 신조 물량 건조 계약을 통해 연간 매출 목표를 조기에 달성하였다고 밝혔습니다.

- The busy docks at Samsung Heavy Industries have just got a sizeable extra chunk of business with delivery dates an extraordinary six years away.
The Korean yard confirmed today a massive $1.7bn order to supply blocks, parts and designs for seven shuttle tankers thought to be for Novatek in Russia, a deal that has been many months in the making.
The components will be delivered by early 2027 to be used for the Russian state-run natural gas producers Arctic LNG2 project.
Samsung Heavy has smashed its annual sales target in what is turning out to be a banner year for Korean shipbuilding in general.

Environment Side –
1. ”아마존, 이케아, 유니레버 등 2040년까지 탈 탄소 선박 이용 서약”/Amazon, Ikea and Unilever pledge zero emission shipping by 2040
- 아마존, 이케아, 유니레버 그리고 미쉘린 등 다국적 회사 9 곳은 2040년까지 자신들의 모든 해상 화물들을 운송하기 위한 선박들에 대해 탈 탄소 연료 추진 선박으로의 전환에 모두 약속하였습니다.
Inditex, Patagonia, Brooks Running, Frog Bikes 그리고 Tchibo 로 구성된 새로운 화주 네트워크 연합인 Aspen Institute 2040년까지 탄소 저감 목표를 도달하기 위해서 사용되는 연료유는 확장 가능해야만 하며, 해당 연료유가 생산되는 동안
온실 가스 배출이 없어야 한다고 언급하였습니다. Cargo Owners for Zero Emission Vessels (coZEV)라고 명명된 이 연합은 해상운송의 탈 탄소화를 가속화하기 위한 야심찬 행동을 목표로 하고 있습니다.
오늘날 중유로 구동되는 선박은 매년 10억톤의 기후 오염을 발생시키며, 이는 G7국가 또는 미국의 모든 석탄 화력 발전소의 오염 수치를 합친 것과 같은 양으로 확인이 됩니다.
coZEV서명국은 화물 고객이 탄소 제로 운송을 원함에 따라, 벙커 연료 생산자 그리고 화물 운송자에게 운송 가치 사슬에 대한 중요한 수요 신호를 전달하였다고 밝혔습니다.
이를 통하여 서명국들은 앞으로 몇 년 동안 해운산업의 탈 탄소화 노력이 가속화 될 것으로 기대하고 있으며, 추가적으로 해상 운송에서 사용되는 화석 가스 또는 천연가스는 탄소 제로 연료로 고려하지 않을 것이라고 언급하였습니다.

- Amazon, Ikea, Unilever and Michelin are among nine multinational companies that have committed to switching all of their ocean freight to vessels powered by zero-carbon fuels by 2040.
Through a new cargo owner-led network facilitated by the Aspen Institute, a group of companies, which also includes Inditex, Patagonia, Brooks Running, Frog Bikes and Tchibo, stated that fuels used to reach the 2040 target must be scalable and
have no greenhouse gas emissions, including production. Named Cargo Owners for Zero Emission Vessels (coZEV), the coalition aims for ambitious action to accelerate maritime shipping decarbonisation.
It claims that today, shipping powered by heavy fuel oil produces 1bn tonnes of climate pollution each year as much as a G7 country or all of Americas coal-fired power plants combined.
The coZEV signatories have sent an important demand signal to the shipping value chain and bunker fuel producers that freight customers want zero-carbon shipping and
they expect the industry to rapidly accelerate its decarbonisation efforts in the years ahead. The companies stated they will not consider fossil gas, or liquified natural gas (LNG), as zero-carbon fuel in their ocean shipping transitions.

2. Yanmar, 세계 최초의 고압 수소 급유 실시”/Yanmar claims worlds first high-pressure hydrogen bunkering
- 일본의 얀마 그룹사인 Yanmar Power Technology (YPT)는 수소 연료 전지 시스템이 탑재된 실증 실험선을 이용하여 세계 최초로 선박에 70MPa 고압수소급유를 실했다고 밝혔습니다.
70MPa 고압수소급유는 Toyota Tsusho Corporation과 협력하여 특별히 허가된 고압 시설과 새로 개발된 원형의 장거리 수소 급유 호스 사용하여 진행되었습니다.
실증 실험선은 2025년 오사카-간사이 만국 박람회 섬 주변 경로를 순항하였고, 해당 거리는 이전 급유 프로세스에 비하여 순항 시간이 3배나 길어진 것으로 확인되었습니다.
동사는 해당 결과를 수소 연료 전지 시스템의 시장의 상업화와 선박용 수소 연료 보급 인프라 연구에 활용할 예정이라고 하였습니다. 현재 YPT Toyota에서 공급하는 연료 전지 모듈을 통합한 300kw급 해상 연료 전지 시스템을 개발하고 있으며,
2023년 시장 출시에 앞서 선급 형식 승인을 받아 다양한 선박에 탑재할 수 있도록 하겠다는 계획을 밝혔습니다.

- Japans Yanmar Power Technology (YPT), a group company of Yanmar, said it has conducted the worlds first 70 MPa high-pressure hydrogen refueling of a ship using a demonstration test boat equipped with a hydrogen fuel cell system.
The 70 MPa high-pressure hydrogen refueling was carried out in cooperation with Toyota Tsusho Corporation, using a specially licensed high-pressure facility and a newly developed prototype long hydrogen refueling hose.
The test boat cruised on a route around the island of the Osaka-Kansai World Exposition 2025. According to Yanmar, The 70 MPa high-pressure refueling resulted in more than three times longer cruising time compared to the previous refueling process. The company plans to use the results for the market deployment of hydrogen fuel cell systems as well as for the study of hydrogen refueling infrastructure for ships.
YPT is developing a 300kW-class maritime fuel cell system incorporating fuel cell modules supplied by Toyota.
The company said it aims to obtain type approval from classification societies so that the system can be installed in various types of ships ahead of a market launch in 2023.

3. ”카타르에너지, 쉘과 함께 영국 수소 파트너쉽 체결”/QatarEnergy and Shell forge UK hydrogen partnership
- 카타르에너지(Ex 카타르 페트롤륨)와 쉘은 런던 대도시 지역에 중점을 둔 산업 클러스터 및 운송 부문의 탈 탄소화를 돕기 위해 영국의 청색 및 녹색 수소 프로젝트에 대한 공동 투자를 추진하기로 합의하였습니다.
양사의 수소 계약은 이번이 처음으로, 영국 글로벌 투자 정상회의에서 서명되었습니다. 카타르에너지는 세계 최대의 액화천연가스 수출업체입니다. 동사는 최근에 카타르 페트롤륨에서 카타르에너지사로 사명을 변경하며, 에너지 효율성과
환경 친화적인 기술에 중점을 둔 새로운 전략을 소개하였습니다. 쉘은 수소에너지를 포함한 에너지 포트폴리오를 다양화하기 위해 현재 노력하고 있으며, 이의 일환으로 2023년 로테르담에 대규모 수소 생산을 개발하기 위하여 노색 수소 공장을
완공할 예정이며, 이외에도 여러 프로젝트를 서명하여 개발 중에 있습니다.

- QatarEnergy, formerly Qatar Petroleum, and Shell have agreed to pursue joint investments in blue and green hydrogen projects in the UK to help decarbonise industrial clusters and transport sectors, with a focus on the London metropolitan area.
This is the first agreement on hydrogen between both companies. The deal was signed on the sidelines of the UK Global Investment Summit. QatarEnergy is the worlds largest liquefied natural gas (LNG) exporter.
The company recently changed its name from Qatar Petroleum, signalling a new strategy focused on energy efficiency and environmentally-friendly technologies. Shell has been looking to diversify its energy portfolio, which also includes hydrogen.
The Anglo-Dutch supermajor has signed up for several projects to develop large-scale hydrogen production, including its green hydrogen plant in Rotterdam, expected to be completed in 2023.

4. ”스테나, 메탄올 추진을 위한 선작 개조 사업 착수”/Stena gets into the methanol retrofit business
- 스웨덴 소재의 Stena는 스위스에 기반을 둔 메탄올 생산업체인 Proman과 협력하여 Stena 소유 선박과 제 3자 선박들의 온실 가스 배출을 줄일 수 있도록 하는 메탄올 개조 및 공급 솔루션을 공동으로 개발하기로 서명하였습니다.
현재 전 세계에 70,000여척 이상의 상선이 전 세계 바다를 항해하고 있으며, 해당 선박들의 평균 수명은 25 30년으로 해당 선박들을 위해 저공해 연료를 찾는 것은 쉬운 일은 아니지만, 지금은 친환경 연료로의 전환을 가속화해야 할 때라고 Stena는 입장을
밝혔습니다. 2015년에 스테나는 MV. Stena Germanica의 해상 연료를 메탄올로 사용할 수 있도록 전환한 최초의 선주사로써, 천연가스에서 생산되는 메탄올은 재생 가능하고 지속 가능한 연료로써 해양 연료로 더 널리 이용 가능해짐에 따라
Co2 90% 이상 추가로 감소시킬 수 있을 것이라고 내다 보고 있습니다.

- Swedish shipowning group Stena has joined forces with Swiss-based methanol producer Proman to jointly develop a methanol retrofit and supply solution that should enable both Stenas vessels as well as third-party vessels to reduce greenhouse gas emissions. Currently, there are more than 70,000 vessels travelling our oceans, with an average lifespan of approximately 25-30 years. Finding a low-emission fuel for these vessels is no easy task, but now is the time to accelerate the transition.
Methanol offers not only immediate, and urgently required, benefits, but the only clear pathway to a sustainable future, Stena said. In 2015, Stena was the first shipowner to convert its ro-pax Stena Germanica to run on methanol as a marine fuel.
The company said that methanol produced from natural gas brings an immediate CO2 reduction which will be further reduced to over 90% as renewable and sustainable methanol becomes more widely available as a marine fuel.

5. K Line, 해상에서 탄소 포집 성공으로 새로운 역사 기록”/K Line makes history with successful carbon capture at sea
- Kawasaki Kisen Kaisha, K Line의 석탄 운반선에 탄소 포집, 저장 시설을 설치한 후, 획기적인 시험을 거쳐 해상에서 탄소 포집 및 저장이 가능함을 확인하였습니다.
도쿄에 본사를 둔 K Line Mitsubishi 조선소와 NK 선급이 공동으로 개발한 탄소 포집 및 저장 시설을 일본 Tohoku Electric Power에서 용선한 선박에 해당 장치를 설치하여 시험을 수행 중에 있습니다.
해당 시설에서 포집된 Co2의 순도는 99.9% 이상으로 비료 또는 메탄올 생산을 향상시키기 위한 화학 공정, 냉각용 아이스 드라이와 같은 일반 용도 그리고 원유 생산량을 늘리기 위한 용도로 광범위한 응용 분야에서 잠재적으로 사용될 수 있습니다.

- Carbon capture and storage at sea is now a thing following landmark trials onboard a Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) coal carrier.
Tokyo-headquartered K Line has been carrying out trials of a new contraption it has installed on a ship on charter to Tohoku Electric Power, which it developed in association with Mitsubishi Shipbuilding and ClassNK.
The captured CO2 had a purity of more than 99.9%, which allows it potentially to be used in a wide range of applications, including chemical processes to enhance production of fertilizer or methanol,
general use such as dry ice for cooling, and enhanced oil recovery to increase crude oil production.

Process Flow of the Carbon Capture and Storage

1. Cool the exhaust gas to the specified temperature.
2. Exhaust gas is supplied to the bottom of the cooling tower, where it rises up through the internal filler.
3. KS-1 absorbent liquid is scattered from the top of the filler, and recovers CO in the exhaust gas.
4. KS-1 absorbent liquid that has absorbed CO is sent to the regeneration tower.
5. CO dissolved in the KS-1 absorbent liquid is recovered in the regeneration tower.

 

 

International Oil Prices with VLSFO –

 

 

Global Average Bunker Prices –     

 

Baltic Dry Index –

 

 

During the past 6 months

Written by David Kim in WSS Korea.

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