Marine Market Side –
Spot Market.
Weekly Summary.
Korean Ship Owner Side –
1. “창명해운, SM그룹 계열사 된다.”/“Changmeyong(CM) Shipping will become a subsidiary of SM Group(including Korea Line Corporation, Korea Shipping Corporation, Korea Line LNG and SM Lines)”
- SM그룹이 벌크선사인 창명해운의 지분을 추가 확보하면서 해운사업 포트폴리오 확장에 나선다고 밝혔습니다.
SM그룹에 따르면 계열사 대한상선이 최근 창명해운의 지분 26.17%를 추가로 취득했으며, 기존 대한해운이 보유한 창명해운 주식 23.17%를 더해 SM그룹은 49.35%의 지분을 확보하게 되었습니다.
지분율이 30%를 넘어가며 관련법에 따라 SM그룹은 공정거래위원회에 창명해운을 계열사로 편입하는 신고를 진행해야 합니다.
- SM Group announced that it will expand its shipping business portfolio by securing and additional stake in Changmeyong Shipping, a bulk shipping company.
According to SM Group, its affiliate Korea Shipping Corporation recently acquired an additional 26.17% stake in CM Shipping and by adding 23.17% of CM Shipping’s existing stock held by Korea Line Corporation, SM Groupe secured a 49.35%.
The stake exceeds 30% and according to the related regulations, SM Group should have to report to the Fair Trade Commission to incorporate CM Shipping as an affiliate.
*Fleet list of CM Shipping. (*C.Prosperity is under SK Shipping.)
North East Asia Ship Owner Side –
1. “중국개발은행리스 16척 벌크선 매입”/“CDB Leasing snaps up 16 bulk carriers”
- 중국개발은행리스는 자국내 Zhongxin shipping에서 자국 조선소 두 곳에 발주한 16척의 벌크선을 매입하였다고 밝혔습니다. 해당 선박들은 현재 중국 Penglai Zhongbai Jingle Ship Industry 그리고 Huanghai Shipbuilding에 건조되고 있는 것으로 확인됩니다.
16척 중 8척은 이번달에 인도될 예정이며, 나머지 8척은 다음달 12월에 인도될 예정이며, 인도된 모든 선박은 Zhonbgxin Shipping에서 용선될 예정입니다.
홍콩에 등록된 중국개발은행리스는 최근 프러덕트 탱커와 벌크선을 대량 신조 발주하여 빠른 속도로 사업을 확장하고 있습니다. 10척의 MR탱커는 자국 New Times 조선소에 9척의 울트라막스 벌크선은 New Dayang 조선소에 발주한 바 있습니다.
- China Development Bank Financial Leasing (CDB Leasing) has announced the purchase of 16 bulk carriers Tianjin-based Zhongxin Shipping ordered at two shipyards in China.
The vessels are being constructed by Penglai Zhongbai Jinglu Ship Industry and Huanghai Shipbuilding. Eight bulkers will deliver this month, while the remaining eight are expected for delivery in December this year.
After delivery, the ships will be chartered to Zhongxin Shipping via an operating lease agreement.
The Hong Kong-listed CDB Leasing has been adding product tankers and bulkers at a rapid pace this year, including ten MR units under construction at New Times and most recently, nine ultramax newbuilds, ordered at New Dayang Shipbuilding in a deal.
2. “중국공상은행리스 자국 Cosco 조선소에 뉴캐슬막스 벌크선 발주”/“ICBC Financial Leasing orders newcastlemaxes at Cosco Shipyard”
- 중국공상은행리스는 2척의 뉴캐슬막스 벌크 신조선을 발주하였다고 밝혔습니다.
조선소 소식통에 따르면, 자국 Cosco Shipping Heavy Industry Yangzhou Shipyard에 210,000dwt 뉴캐슬막스 벌크선 2척을 발주하였으며, 인도는 2023년으로 확인됩니다.
해당 신조선 발주 뒤에는 중국 선주사인 Zhejiang Xiehai Group이 있으며, 해당 신조발주에 필요한 자금을 중국공상은행리스로부터 도움 받은 것으로 확인됩니다.
올해 8월 동사는 2척의 뉴캐슬막스 벌크 신조선을 자국 Qingdao Beihai 조선소에 발주한 바 있으며, 해당 신조선 발주는 선대 확장 계획에 따른 일부이며, 자사 보유 중인 선박 사이즈 중에 제일 큰 사이즈로써 발주된 바 있습니다.
현재 Zhejiang Xiehai 그룹은 총 21척을 운용하고 있으며, 그 중 12척을 용선하여 사용하고 있습니다.
- Chinese leasing company ICBC Financial Leasing has signed up for two newcastlemax bulkers newbuildings.
According to shipbuilding sources, the Beijing-headquartered financial company has contracted Cosco Shipping Heavy Industry Yangzhou Shipyard to build the pair of 210,000-dwt bulker for delivery in 2023.
Sources said Chinese shipowner Zhejiang Xiehai Group is behind the order. They added that the privately-owned shipping company has approached the leasing company to finance the vessels.
In August, Zhejiang Xiehai signed up for two newcastlemax newbuildings at Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry. The order for 210,000-dwt vessels was part of its fleet expansion plan and the first large bulker it has ordered.
Zhejiang Xiehai controls about 21 bulkers, of which 12 are chartered ships.
3. “Evergreen 24,000teu 초울트라 컨테이너선 추가 발주”/“Evergreen supersizes existing orders to 24,000 teu class”
- 대만의 Evergreen Marine은 중국 Jiangnan 조선소에 24,000teu 컨테이너 운반선 2척을 발주하였다고 밝혔습니다. 초기 선박 사이즈는 23,000teu로 알려졌으나, 이후 디자인 변경에 따라 24,000teu로 변경된 것으로 확인됩니다.
현재 동선박에 대한 인도일은 밝혀지지 않았습니다. 동 선주사는 올해 6월 24,000teu 2척을 중국 Hudong-Zhonghua 조선소에 발주한 바 있으며, 2023 – 2024년 사이에 인도될 예정입니다.
또한 올해 9월 24척의 피더 컨테이너 신조 24척을 중국 CSSC Huangpu Wenchong 조선소에 발주한바 있습니다.
알파라이너에 따르면, 동 선주사가 운용하고 있는 컨테이너 선대는 총 207척으로 확인되며, 이 중 자사선은 120척으로 확인됩니다.
- Taiwan’s Evergreen Marine has placed an order at China’s Jiangnan Shipyard for the construction of two 24,000 teu containerships in a deal. The initial order was for a 23,000 teu pair, however, following the change of design and ownership from one Evergreen Marine Corp subsidiary to another, the capacity is now expected to reach 24,000 teu. No delivery date has been revealed for this order.
A 24,000 teu pair ordered in June at Shanghai-based Hudong-Zhonghua is expected to deliver in 2023-2024. In September, Evergreen booked 24 feeder boxships at CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding. According to Alphaliner, Evergreen currently operates a fleet of around 207 ships, including 120 self-owned with a carrying capacity of 1.45m teu.
4. “Nisshin Shipping 캄사르막스 벌크 신조 3척 Jiangsu Hantong 조선소에 발주”/“Nisshin Shipping returns to Jiangsu Hantong for kamsarmax bulker trio”
- 일본 Nisshin Shipping은 중국 Jiangsu New Hantong 조선소에 캄사르막스 벌크 신조선 추가 발주로 돌아왔다고 밝혔습니다.
조선소 소식통에 따르면, Nisshin Shipping은 82,000dwt 벌크선 신조 3척을 2024년 인도 조건으로 신조 계약을 하였다고 밝혔습니다. 동사는 최근 신조 발주로 동 조선소에 총 13척의 신조선을 올해 발주한 것으로 집계됩니다.
올해 4월 10척의 벌크 신조선을 동 조선소에 발주한바 있으며, 2022년 6월 그리고 2023년 3분기까지 순차적으로 동 선주사로 인도될 예정입니다.
베슬즈 벨류에 따르면 동 선주사가 보유한 선박은 총 97척으로 벌크선 74척 그리고 탱커선 23척으로 구성되어 있습니다.
동 선주사는 현재 Nantong Xiangyu조선소에 19,900dwt 케미컬 탱커 신조 2척 그리고 33,000dwt 케미컬 탱커 3척을 각각 발주한 바 있으며, 내년에 모두 인도받을 예정입니다.
- Japan's Nisshin Shipping has returned to Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industry for more kamsarmax bulker newbuildings.
According to shipbuilding sources, Nisshin has signed up for three 82,000-dwt bulk carriers to be delivered in 2024. The company's latest deal at Jiangsu Hantong brings the tally of kamsarmaxes it has ordered at the shipyard this year to 13.
The earlier 10 ships were ordered in April and are slated for delivery between July 2022 and the third quarter of 2023. VesselsValue shows the privately owned shipping company has 97 vessels on the water, comprising 74 bulkers and 23 tankers.
The outfit also has two 19,900-dwt and four 33,000-dwt dual-fuel, stainless-steel chemical tankers being built at Nantong Xiangyu. They are slated for delivery next year.
Ship Yard Side –
1. “QatarEnergy, 한국 조선소에 6척의 LNG 운반선 발주”/“QatarEnergy orders six LNG carriers in South Korea”
- 중동의 LNG 최대 생산업체인 QatarEnergy는 한국 조선 3사와 151척의 슬롯 계약을 체결한 이후 첫 신조선 발주로써 대우조선해양에 4척 그리고 삼성중공업에 2척의 LNG 운반 신조선을 발주하였다고 밝혔습니다.
- Middle East LNG-producing giant Qatar has firmed up its first LNG newbuilding contracts with two South Korean shipbuilders under its huge 151-berth reservation agreements to provide shipping for its planned export expansion.
QatarEnergy has started to roll out its LNG carrier ordering program in South Korea. Now QatarEnergy has signed for four ships with Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) and two vessels with Samsung Heavy Industries (SHI).
2. The total WW orderbook in Oct 2021.
1). In Oct 2021, the total WW orderbook is 2,130,000CGT (71Vessels).
Korea 1,120,000CGT (26Vessels, 52%), China 810,000CGT (35Vessels, 38%).
2). The total accumulated orderbook by territories from Jan to Oct this year, China - 19,930,000CGT (756Vessels, 49%), Korea -15,790,000CGT (373Vessels, 39%) and Japan - 3,710,000 (174Vessels, 9%)
3). From Jan – Oct 2021, the total accumulated orderbook by vessel type
- CONTAINER(Over 12,000teu) : 20Y / 1,230,000CGT (16Vessels) - 21Y / 11,090,000CGT (186Vessels, 804% Up)
- LNG (140,000cbm) : 20Y / 2,390,000CGT (28Vessels) - 21Y / 4,760,000CGT (55Vessels, 99% Up)
- VLCC : 20Y / 900,000CGT (21Vessels) - 21Y / 1,420,000CGT (33Vessels, 58% Up)
- S-max : 20Y / 720,000CGT (24Vessels) - 21Y / 330,000CGT (11Vessels, 54% Down)
- A-max : 20Y / 740,000CGT (28Vessels) - 21Y / 1,230,000CGT (47Vessels, 66% Down)
- Bulk (Capesize) : 20Y / 750,000CGT (22Vessels) - 21Y / 2,340,000CGT (71Vessels, 213% Up)
Environment Side –
1. “MOL 수소 추진 엔진 시험 착수”/“MOL to trial a hydrogen-fuelled engine”
- 해운 업계에서 세계 최초가 될 것이라고 주장하는 일본의 MOL사는 운항중인 벌크선 한 척에 수소 연료 엔진을 실험할 것이라고 밝혔습니다.
MOL은 Japan Engine Corporation (J-ENG)와 Mitsubishi 조선소와 협력하여 자사 선대 중 기어드 벌크선 한 척에 저속 2행정 수소 연료 선박 엔진을 장착하기 위해 작업을 하고 있다고 밝혔습니다.
J-ENG는 현재 정부 연구 보조금을 받아 Kawasaki 조선소 그리고 Yanmar Power Technology와 협력하여 해당 엔진을 개발 중에 있으며, 이 획기적인 실험에 주어진 기한은 없는 것으로 확인됩니다.
- In what it claims will be a world-first for the shipping industry, Japan’s Mitsui OSK Lines (MOL) will trial a hydrogen-fuelled engine on an in-service bulk carrier.
MOL is working with Japan Engine Corporation (J-ENG), part of the Mitsubishi Heavy Industries conglomerate, to get a low-speed, two-stroke hydrogen-fuelled marine engine on one its geared bulk carriers.
J-ENG is developing the engine with Kawasaki Heavy Industries and Yanmar Power Technology, having received a government research subsidy. No timeframe has been given for this landmark trial.
2. “NYK 대형의 액화 이산화탄소 운반선 개발에 참여”/“NYK joins the Japanese rush to develop large liquefied CO₂ carriers”
- Mitsubishi 조선소와 NYK는 자국 MOL 그리고 K-LINE 뒤를 이어, 대규모 액화 이산화탄소 운반선 공동 개발하기로 협의하였다고 밝혔습니다.
MOL은 현재 Mitsubishi 조선소에 현존하는 가장 큰 선박보다 12배 큰 50,000cum의 액화 이산화탄소 운반선 개발에 협력하고 있으며, 이와 별개로 MOL과 K-LINE은 이보다 더 큰 액화 이산화탄소를 개발하기 위하여 작업 중에 있습니다.
해당 프로젝트에는 협력 파트너로써 Nippon Steel과 Itochu Corporation이 참여 하고 있습니다. 일본 정부는 지난 2년간 이산화탄소 포집 및 저장(CCS), 이산화탄소 포집 및 이용 (CCU) 그리고 탄소의 재활용에 국가적인 지원을 해오고 있으며,
이는 곧 이산화탄소 운송의 필요성으로 요구될 것으로 보고 있습니다.
- Mitsubishi Shipbuilding and Nippon Yusen Kaisha (NYK) have agreed to jointly develop a large-scale liquefied CO₂ carrier following in the footsteps of compatriots Mitsui OSK Lines (MOL) and Kawasaki Kisen Kaisha (K Line).
MOL is also working with Mitsubishi Shipbuilding to develop a 50,000 cu m LCO₂ carrier, roughly 12 times larger than the biggest such ships in existence today.
MOL and K Line are also part of another team setting out to design larger liquefied CO2 carriers. Nippon Steel and Itochu Corporation are among the partners in this project.
The Japanese government has been backing the nation’s development of carbon dioxide capture and storage (CCS), carbon dioxide capture and utilisation (CCU) and carbon recycling over the past two years,
something that will soon require the need for CO₂ transport due to the great distances between CO₂ emission sources and storage areas.
3. “중국, 암모니아 추진 선박 개발에 착수”/“China joins the race to develop ammonia-fuelled ships”
- 한국과 일본이 암모니아 추진 선박 개발 경쟁을 주도함에 따라, 중국 또한 암모니아 추진 VLCC설계에 대한 2곳의 선급 협회로부터 AIP를 확보함으로써 해당 경쟁에 손을 내밀고 있습니다.
중국의 MARIC(Marine Design and Research Institute), Cosco Shipping Heavy Industry 그리고 Cosco Shipping Energy Transportation이 공동 개발한 해당 설계는 중국 선급과 미국 선급으로부터 승인 받은 것으로 확인됩니다.
최신 세대의 310,000dwt VLCC를 기반으로 하는 설계는 2개의 6,000cum의 C형 암모니아 연료 탱크가 설치된 MAN 암모니아 추진 엔진을 특징으로 하고 있습니다.
- With South Korea and Japan leading the race in ammonia-fuelled vessel developments, China is now showing its hand by securing approval in principle (AIP) from two classification societies for the ammonia-fuelled VLCC design.
Jointly developed by China’s Marine Design and Research Institute (MARIC), Cosco Shipping Heavy Industry and Cosco Shipping Energy Transportation, the vessel design has been approved by China Classification Society and American Bureau of Shipping.
The design, based on the latest generation of 310,000 dwt VLCC, would feature MAN ammonia fuel main engines with two 6,000 cum C-type ammonia fuel tanks.
4. “CMA CGM 그리고 ENGIE, 가스 연료의 다음 챕터를 위해 협력”/“CMA CGM and ENGIE work together on the next chapter of gas fuels”
- 세계에서 LNG추진 분야에 가장 많이 투자한 컨테이너 선사인 CMA CGM은 자사 선박이 친환경 궤도에 머물도록 하기 위한 계획으로
자국 에너지 회사인 ENGIE와 제휴하여 합성 메탄 및 바이오 LNG의 산업적 규모로의 생산 및 유통을 개발하기 위하여 시도한다고 밝혔습니다.
선박용 액화 바이오메탄은(BioLNG)을 생산하기 위하여 두 그룹은 Métropole Aix-Marseille-Provence 그리고 TotalEnergies사와 협력하여 마르세유 항구에서 해당 프로젝트를 착수한 바 있습니다.
CMA CGM은 현재 이중 연료 엔진을 장착하고 LNG를 사용하고 있는 소위 E-메탄 준비 선박 20척을 보유하고 있으며, 2024년말까지 44척의 동일한 연료 추진의 선박을 보유할 계획을 가지고 있습니다.
바이오 메탄은 온실가스 배출량을 기존의 저유황연료유 대비하여 최대 67%까지 줄일 수 있으며, ENGIE 조사에 따르면 합성 메탄을 사용하면 온실가스 배출의 대부분을 제거할 수 있을 것으로 내다 보고 있습니다.
- French liner CMA CGM, the most heavily invested shipping company in LNG propulsion in the world, is making plans to ensure its fleet remains on a green track,
tying up with compatriot energy firm ENGIE to try and develop industrial-scale production and distribution of synthetic methane and bioLNG.
An initial project to produce liquefied biomethane (bioLNG) for shipping has already been launched by both groups at the Port of Marseille, in partnership with Métropole Aix-Marseille-Provence and TotalEnergies.
CMA CGM currently has 20 so-called e-methane ready vessels equipped with dual-fuel engines and running on LNG and will have 44 such ships in its fleet buy the end of 2024.
Biomethane can reduce greenhouse gas emissions by 67% compared to very low sulfur fuel oil (VLSFO) on a well-to-wake basis,
according to data from ENGIE, which also claims synthetic methane will eliminate the vast majority of greenhouse gas emissions.
International Oil Prices with VLSFO –
Global Average Bunker Prices –
Baltic Dry Index –
During the past 6 months –
Written by David Kim in WSS Korea.
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