해운·조선

해운·조선41주 해운마켓브리핑 / WK41 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 10. 15. 00:15
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Marine Market Side
Spot Market.

Weekly Summary.


Korean Ship Owner Side –
1. “팬오션, 1,000teu 피더 컨테이너선 4척 대한 조선에 발주”/Pan Ocean has signed up to four 1,000-teu newbuildings with the Daehan shipyard
- 탱커 전문 조선소인 대한 조선이 팬오션으로부터 1.000teu 피더 컨테이너선 신조 4척을 수주하였다고 밝혔습니다. 조선소 정보에 따르면, 해당 계약 선박 중 2척은 확정물량이며, 나머지 2척은 옵션 물량으로 확인되었습니다.
해당 선박은 2023 5월부터 동 선주사로 하여금 인도될 예정입니다. 팬오션은 한국내 가장 큰 선주사 중 한 곳으로 300척에 가까운 선대를 운용 중에 있으며, 총 선대 중 257척은 벌크선, 18척은 탱커, 2척은 LNG 운반선
나머지 3척은 중량물 운반선으로 구성되어 있습니다.

- The tanker shipbuilding specialist makes its boxship debut with a contract for up to four 1,000-teu newbuildings from Pan Ocean.
Shipbuilding sources said the South Korean shipowner has signed up for two firm vessels with options for two additional units. Daehan is slated to deliver the two firm 1,000-teu newbuildings from May 2023.
Pan Ocean is one of the largest shipping companies in the country with close to 300 vessels. Its fleet is made up 257 bulk carriers, 18 tankers, 14 containerships, two LNG carriers and two heavy-lift ships.

2. SM Line 공모 규모 8,461억원으로 기업공개 준비”/SM Line looks to raise $710m from Seoul IPO
- SM 상선은 기업공개(IPO)를 통해 최대 8,460억 원(7 1,000만 달러)을 조달하기를 희망하고 있으며, 동사는 신주 1690만주를 포함해 3380만주를 주당 18000~25000원에 공모하기를 원하고 있습니다.  
SM 상선은 11월 초에 수요예측을 통해 공모가를 확정한 이후, 11 4일에서 5일 사이에 일반 투자자 청약을 진행할 예정입니다. SM Line IPO 를 통한 수익금을 선단 확대, 컨테이너 투자, 신규 사업 기회 발굴 등에 활용할 계획이라고 밝혔습니다.
동사의 모회사는 삼라마이다스 그룹으로 벌크선 회사인 대한상선과 대한해운을 소유하고 있으며, SM 상선은 해당 그룹의 정기선 부분을 담당하고 있습니다. 동사가 성공적으로 상장될 경우, SM상선은 2007 LPG 전문 운송사인 KSS라인이 상장한 이후,
처음으로 해운사로써 상장되게 됩니다. 동 선주사 웹사이트에 따르면 1,098teu에서 6,655teu에 이르는 12척의 컨테이너 선단을 보유하고 있습니다.
LNG선박과 벌크 선대를 운용 중인 H-Line Shipping 2018 1 IPO 시도가 경기 침체로 인해 무산된 후 두 번째 IPO를 고려하고 있는 것으로 알려져 있습니다.

- South Koreas SM Line is hoping to raise up to KRW 846bn ($710m) from an initial public offering in Seoul, according to a regulatory filing.
The mid-size containership owner is offering 33.8m shares, including 16.9m new shares, at between KRW 18,000 and KRW 25,000 per share.
The company plans to undertake a book-building exercise in early November, with subscriptions due to take place between 4 and 5 November.
SM Line plans to use the proceeds of the IPO to expand its fleet, invest in containers and explore new business opportunities. The company is the liner arm of Samra Midas Group, which also owns bulker firms Korea Line Corp and Korea Shipping Corp.
If listed, SM Line will become the first South Korean shipping company to go public since its smaller rival KSS Line did so in 2007. The company has a fleet of 12 containerships according to its website, which range in capacity from 1,098 teu to 6,655 teu.
LNG carrier and bulker owner H-Line Shipping is reported to be considering a second attempt at an IPO after its first attempt in 2018 fell through due to sluggish markets.


North East Asia Ship Owner Side –
1. Jinhui Shipping, AM Nomikos사로부터 수프라막스 벌크 선박 인수”/Jinhui Shipping buys supramax bulker from AM Nomikos
- Jinhui Shipping & Transpotation사는 AM Nomikos사로부터 또다른 수프라막스 벌크선 선박 한 척을 인수하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 다가오는 10 15일 – 12 15일 사이에 동 선주사로 인도될 것으로 알려져 있습니다.
동 선주사는 올해 중고 선박 매매 / 매입 시장에서 활발하게 움직였으며, 동기간 까지 총 7척의 중고선을 인수한 것으로 확인됩니다. Jinhui 2척의 포스트 파나막스 벌크선과 20척의 기어 수프라막스 총 22척을 운용 중에 있습니다.  

- Jinhui Shipping & Transportation has added another supramax bulk carrier to its fleet. The geared supramax will deliver to the buyer between 15 October and 15 December.
The shipowner has been active in the sale -and-purchase market this year, picking up seven secondhand bulkers so far. Jinhui's 22-vessel fleet comprises two post-panamax bulkers and 20 geared supramaxes.

2. China Merchant, 자국 Dalian 조선소에 아프라막스 탱커선 발주”/China Merchants orders aframax at Dalian
- China Merchants Energy Shipping (CMES)는 자국 조선소인Dalian 조선소에 115,000dwt 아프라막스 탱커선 한 척을 발주 하였다고 밝혔습니다. 해당 선박 인도일은 2024 4월로 확인됩니다.
동 선주사는 현재 동 조선소에 2척의 VLCC를 발주하였고 2022년에 인도될 예정입니다.

- China Merchants Energy Shipping (CMES) has entered into a shipbuilding contract with Dalian Shipbuilding Industry (DSIC) for the construction of a 115,000 dwt aframax tanker. The ship will deliver in April 2024.
China Merchants currently has two VLCCs under construction at Dalian, set to deliver in 2022.

3. “중국 벌크선 선주사인 EGPN, VLCC인수와 함께 탱커 시장에 진입”/Chinese dry player EGPN makes tanker debut with VLCC acquisition
- 중국의 벌크선 선주사이자 운영사인 EGPN Bulk Carrier는 중고 VLCC와 케미컬 탱커를 인수하면서 탱커 마켓에 처음 진입하였습니다.
EGPN은 대우조선해양에서 건조된 305,700dwt KHK Vision(2007년 건조)와 일본에서 건조된 12,200dwt Crane Argo(2010년 건조)를 하였습니다.
인수된 VLCC는 홍콩의 Tai Chong Cheang Steamship으로부터, 케미컬 탱커는 일본의 Shikoku Kaiun로부터 인수하였습니다. 베이징에 본사를 둔 EGPN 2014년 드라이벌크 운송사로 출범했지만, 3년 전 중고 벌크선 직접 구매를 통해 선주로 전환했습니다.. EGPN은 현재 2척의 중고 케미컬 탱커에 대한 입찰을 진행 중에 있으나, 세부 사항은 공개하지 않았으며, 동사는 MR 탱커 또한 인수를 모색 중에 있는 것으로 알려져 있습니다.

- Chinese bulker owner and operator EGPN Bulk Carrier has made its debut in tankers, snapping up a secondhand VLCC and a chemical tanker.
The EGPN confirmed the acquisition of the DSME-built, 305,700-dwt KHK Vision (built 2007) and the Japanese-built, 12,200-dwt Crane Argo (built 2010).
The VLCC was sold by Hong Kong's Tai Chong Cheang Steamship, while the chemical tanker was owned by Shikoku Kaiun of Japan.
Beijing-headquartered EGPN was launched in 2014 as a dry cargo operator but turned shipowner three years ago through secondhand bulker buys. But this is its first move in tankers.
EGPN is currently bidding for two more secondhand chemical tankers but did not disclose details. EGPN is also looking to acquire MRs.

Ship Yard Side –
1. “한진중공업, 6년만에 상선 수주”/Hanjin Heavy returns after six years with containership order
- 한국에서 가장 오래된 조선소인 한진중공업은 몇 년 동안 파산 위기에 처해져 있었으나, 최근 4척의 컨테이너선을 수주하면서 본격적인 새 출발을 알렸습니다.
조선소 소식통에 따르면, 5,500teu 4척의 컨테이너선박을 MPC Capital사와 계약하였다고 알려졌습니다. 해당 수주는 해군함정이나 특수목적선이 아닌 일반 상선을 수주한 것으로 2015년 이후, 6년 만입니다.
한진 중공업은 10년 전 재정적 어려움에 봉착한 후, 필리핀 수빅 조선소를 매각하는 등 엄청난 규모의 그룹 축소를 진행하였고, 올해 4월 한진중공업 채권단을 이끌고 있는 산업은행은 국내 건설사 중 한 곳인 동부건설의 컨소시엄과
한진 중공업 지분 66.85%를 매각하는 계약을 체결하여 새로운 출발을 알렸었습니다.  

- Hanjin Heavy Industries & Construction is back in business, doing what it knows best. South Koreas oldest shipyard, which has skirted with bankruptcy in recent years, said today that it has won a $261.4m order to build four boxships.
Broking sources in Asia suggest the 5,500 teu quartet was contracted by MPC Capital. The orders represent the Korean yards first commercial ship orders in six years, with the company surviving in recent years on military and research vessel orders from the Seoul government. In April this year, creditors of Hanjin Heavy, led by the state-run Korea Development Bank (KDB), signed a deal with a consortium led by local construction firm Dongbu Corp to sell it a 66.85% stake in the shipbuilder.
After Hanjin Heavy ran into financial difficulties a decade ago the group downscaled dramatically including offloading its yard at Subic Bay in the Philippines, which has yet to find a new buyer.

Environment Side –
1. Equinor, Shell 그리고 Total Energies CO2 운반선 중국 조선소에 발주”/Equinor, Shell and TotalEnergies order CO2 carriers in China
- 에너지 대기업 Equinor, Shell 그리고 Total Energies사가 합작한 한 합작투자 회사는 자사의 탄소 저장 기반 시설 건설 계획 중 한 부분으로써 이산화탄소 운반선 한 척을 중국에 발주하였다고 밝혔습니다.
해당 회사의 공식 명칙은 Northern Lights Dalian 조선소와 7,500cbm 이산화탄소 운반선 2척 건조 계약을 맺었다고 밝혔으며, 해당 선박은 2024년 중순에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
해당 선박의 주 연료는 LNG 연료이며, 풍력 보조 추진 시스템과, 공기 윤활법을 이용한 혁신적인 기술들을 적용하여, 전통적인 연료대비 최대 34% 탄소를 줄일 수 있을 것으로 예상되고 있습니다.

- A joint venture between energy giants Equinor, Shell and TotalEnergies has ordered CO2 carriers in China as part of a plan to build carbon storage infrastructure.
The venture, called Northern Lights, has contracted two 7,500-cbm ships with a length of 130 metres at Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC). The vessels will be delivered by mid-2024.
Their primary fuel will be LNG, keeping emissions low and Innovative technologies, such as a wind-assisted propulsion system and air lubrication, will be installed to reduce carbon intensity by around 34% compared with conventional systems.

2. Fortescue, 8척의 벌크선 암모니아 추진선으로 전환 계획 발표”/Fortescue sets out to retrofit bulkers to run on green ammonia
- 호주 광산 회사 Fortescue Metals Group은 탄소 배출을 줄이기위한 목표의 일환으로 동사가 운용하는 8척의 260,000dwt 벌크선을 암모니아 추진선을 전환 계획을 발표하였습니다.
동사는 2040년까지 Net Zero Scope 3 배출량을 달성하기 위한 계획에 착수하였으며, 그 계획의 일환으로 선박의 탈탄소화를 포함하여 운송 파트너와 협력하여 화물 운송에서 발생하는 탄소 배출량을 줄이고 제거하기 위한 목표를 가지고 있습니다.
신조선의 경우에는 녹색 암모니아 추진을 채택 지원하며, 동사의 Scope 3 배출량의 98%를 차지하는 조강 제조에서의 탄소배출을 감소 및 제거하는 것 또한 함께 포함됩니다. Fortescue Future Industries(FFI)라고 불리는 신규 부서를 통해  
재생 에너지를 사용하여 2030년까지 연간 1,500만 톤의 녹색 수소를 생산할 계획을 가지고 있습니다. FFI가 공급하는 녹색수소와 암모니아는 소위 녹색 철 그리고 재생 가능한 녹색 운송 연료로 사용될 예정입니다.
이 뿐만 아니라, 더 효율적인 차세대 암모니아 추진 광석 운반선을 개발하기 위해 암모니아 추진 선박용 엔진을 실험실 규모의 테스트를 시작하였으며, 해당 차세대 광석 운반선에 대한 설계는 이미 선급 승인을 득하여 완료된 것으로 확인됩니다.  

- Australian mining company Fortescue Metals Group has announced plans to convert its eight 260,000 dwt bulk carriers to run on green ammonia as part of its targets to reduce its environmental footprint.
The Perth-based group has set out to achieve net zero Scope 3 emissions by 2040, addressing emissions across its entire global value chain, including the decarbonization of its fleet and engaging with shipping partners to reduce, and aiming to eliminate, emissions from shipping. The plan also includes supporting the adoption of green ammonia for future new buildings as well as pursuing opportunities for emissions reduction and elimination in crude steel manufacturing, which accounts for 98% of the companys Scope 3 emissions. Through its new division called Fortescue Future Industries (FFI), the miner is planning to produce 15m tons of green hydrogen annually by 2030 using renewable energy.
Green hydrogen and ammonia supplied by FFI would be used in the production of so-called green iron and as a renewable green shipping fuel. The company is currently working to develop a new ship that is more efficient and is powered by green ammonia. To date, it has commenced laboratory-scale testing of marine engines using ammonia and finalized the design for the next generation ore carrier, with approval in principle received from a classification society.

Scope 1: Direct emissions (직접적인 탄소 배출 영역)
Scope 1 includes direct emissions from the companys activities and resources they own and control.
The types of emissions that fall into this category are the emissions produces by companys own facilities and vehicles (though electric vehicles do not fall into this scope).

Scope 2: Indirect emissions from electricity purchased and used (간접적인 탄소 배출 영역)

Scope 2 emissions are created during the production of the energy eventually used by the company.
For example, those could be greenhouse gas emissions released in the atmosphere from the consumption of heat and cooling or from coal combustion when generating electricity for industrial processes.

Scope 3: Other indirect emissions (간접적이나, 직접 통제가 불가능한 탄소 배출 영역)

Scope 3 are indirect emissions from sources not controlled by the company, but arising from its activities.
These are upstream and downstream emissions that occur in the companys value chain associated with areas such as business travel, procurement, transportation, waste and water.

 

 

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

Baltic Dry Index –

During the past 1 year–

Written by David Kim in WSS Korea.

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