해운·조선

28주 해운마켓브리핑 / WK29 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 7. 13. 01:12
반응형

Marine Market Side 
Spot Market.

 

Weekly Summary.

 

Korean Ship Owner Side –


1. SK해운 현대 삼호 중공업 VLGC 2척 발주”/SK Shipping orders a pair of VLGC newbuildings at Hyundai Samho
- SK해운은 현대 삼호 중공업과 VLGC 2척 추가 계약을 맺었다고 밝혔습니다. 해당 선박은 91,000CBM 사이즈급 VLGC 선박으로 LPG 추진선으로 건조될 예정이며, 금번 발주를 포함해 총 4척의 VLGC를 삼호 중공업에 발주하였습니다.
금번 신조 발주는 워싱턴주에서 프로페인 수출 터미널을 운영하고 소유하고 있는 캐나다 Petrogas energy 회사가 용선할 것으로 확인됩니다. 해당 선박은 2023년 하반기에 인도될 예정입니다.
올해 4월에 발주된 LVLGC 두 척 분 또한 2023년에 선주사로 인도될 예정입니다.

- South Korea
s SK Shipping has signed up for two more VLGC newbuildings at Hyundai Samho Heavy Industries. The deal for the LPG-fuelled, 91,000-cbm vessels means the shipowner has now booked four gas carriers at the South Korean shipyard.
Shipbuilding sources with knowledge of the deal said the company has ordered the vessels on the back of charters from Canada
s Petrogas Energy an oil and gas liquids-handling company that owns and operates a propane export terminal in Washington state. It is slated to take delivery of both vessels during the second half of 2023.
Before the latest deal, SK Shipping booked two VLGC newbuildings at Hyundai Samho in April. which will be able to run on both LPG and conventional fuels, are due for 2023 delivery.

2. 
H-Line, LNG 선박 발주”/H-Line orders on LNG carrier newbuilding
- H-Line은 현대 삼호중공업에 LNG 운반선 신조 한 척을 추가 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 2023 11월에 인도될 예정입니다.
H-Line
 2019 9월 그리고 12월 각각 동 조선사에 174,000CBM X-DF LNG 운반선을 발주하였습니다. 첫 호선은 올해 12월 그리고 두 번째 호선은 2022 6월에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
해당 선박들은 기존의 H-Line이 보유하고 있던 1995 – 2000년에 건조된 노령 LNG 선박 4척을 모두 대체할 예정입니다.

- South Korean shipowner H-Line Shipping has ordered another LNG carrier newbuilding at Hyundai Samho Heavy Industries. The vessel is scheduled for delivery by November 2023.
H-Line contracted two 174,000-cbm, X-DF LNG carriers at Hyundai Samho in September and December 2019. The first is due for delivery in December, with the second to follow in June 2022.
The three newbuildings will refresh H-Line
s gas fleet. The company controls four LNG carriers built between 1995 and 2000.

North East Asia Ship Owner Side –
1. CSSC Shipping, Hudong-Zhonghua 조선소에 LNG옵션 분 행사”/CSSC Shipping firms up LNG carrier option at Hudong-Zhonghua
- 선박 임대 회사인 CSSC Shipping Hudong-Zhonghua조선소에 보유하고 있던 옵션분 LNG 한 척을 발주하였습니다. 해당 선박은 2024년에 인도될 예정입니다.
2019
년 동 조선소에 174,000CBM LNG 2척 처음 발주하였으며, 첫 호선은 올해 7월 그리고 두 번째 호선은 올해 10월에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
중국내 LNG 건조가 가능한 Hudong-Zhonghua 조선소의 LNG신조 수주잔고가 빠르게 줄어들고 있어 이를 재건하기 위한 노력을 하고 있으며,
이에 대한 일환으로 향후 4년 내로 LNG 건조 능력을 두배 이상 늘린다는 계획입니다.

- Leasing company CSSC (Hong Kong) Shipping has exercised an option to order an LNG carrier at China
s Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group). It is due for delivery in 2024.
CSSC (Hong Kong) Shipping first ordered two 174,000-cbm LNG newbuildings at the yard in 2019. They are due for delivery in July and October of this year.
Hudong-Zhonghua is slowly rebuilding its rapidly emptying LNG newbuilding orderbook. Hudong-Zhonghua is planning to double its LNG newbuilding capacity in the next four years.

2. 
China Merchant Energy Shipping, 노령 탱커선 매각 준비 중”/China Merchants Energy Shipping preps sales of non-eco tankers
- China Merchant Energy Shipping은 세계에서 가장 큰 VLCC 선주사 중에 한 곳으로 장기 선대 전략으로써 비 친환경적인 노령선 매각을 계획하고 있습니다.
CMES
는 공기업 China Merchants 그룹의 자회사로 최근 노령선 매각을 진행해오고 있었습니다. (현재 매각된 선박은 2009년에 건조된 MV. New Creation, New Century, New Talisman / 2010년에 건조된 MV. New Coral 입니다.
CMES
는 현재 2012년 전에 건조되거나 이전에 건조된 VLCC 12척 보유한 것으로 확인이 됩니다.) 자국 Dalian Shipbuilding Industry로부터 올해 총 6척의 VLCC를 인도받을 예정이면, 그 중에 2척은 풍력 추진 및 공기 윤활 기술이 탑재될 예정입니다.

- China Merchants Energy Shipping (CMES), one of the world
s largest VLCC owners, is planning to sell more aged non-eco tankers as part of its long-term fleet strategy.
CMES, part of state conglomerate China Merchants Group, has been selling some of the oldest ships in its fleet in recent quarters.
(New Creation, New Century, New Talisman built in 2009 and New Coral built in 2010 / CMES has 12 VLCCs built in 2010 or earlier in its fleet.)
It is due to take delivery of six VLCCs from Dalian Shipbuilding Industry Co this year and next, two of which will be equipped with wind propulsion and air lubrication technology.

3. 
NBOSCO, 3,300teu 컨테이너 신조 3척 발주”/NBOSCO in for trio of 3,300 teu newbuilds
- Ningbo Ocean Shipping Co (NBOSCO)는 자국 Yangzijiang 조선소에 3,300teu 컨테이너 신조 3척을 발주하였다고 알파라이너를 통해서 확인되었습니다.
해당 선박은 2023년 하반기 그리고 2024년 상반기에 모두 인도될 예정입니다. NBOSCO는 현재 1,000 – 2,500TEU 17척 그리고 다수의 다목적선을 보유하고 있는 것으로 확인됩니다.

- Ningbo Ocean Shipping Co (NBOSCO) has been identified by Alphaliner as the company placing recent orders at Yangzijiang Shipbuilding for three 3,300 teu container vessels.
The ships will deliver in the second half of 2023 and the first half of 2024. NBOSCO currently deploys a fleet of 17 containerships from 1,000 to 2,500 teu, as well as a number of small multipurpose vessels.

4. 
TS Lines, 7,000teu 컨테이너선 4척 중국 Shanghai Waigaoqiao에 발주”/TS Lines selects Shanghai Waigaoqiao for 7,000 teu quartet
- 9개월전 까지 중형 사이즈 컨테이너서 발주가 거의 없다가 다시 발주가 시작되었습니다.
대만의 TS Lines은 중국 Shanghai Waigaoqiao 조선소에 7,000teu 4척 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 2024년에 동 선주사로 인도될 예정입니다.

- The mid-sized containership sector orderbook, almost starved of any newbuilds nine months ago, is beginning to look lengthy.
Taiwan
s TS Lines is the latest carrier to put pen to paper for 7,000 teu class ships, signing for four ships with Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding. The four ships will deliver in 2024.

Ship Yard Side –
1. The total WW orderbook in Jun 2021.
1). In Jun 2021, the total WW orderbook is 4,150,000CGT (131Vessels).
Korea 1,820,000CGT (40Vessels, 44%), China 1,570,000CGT (63Vessels, 38%) and Japan 300,000CGT (17Vessels, 7%)

2). The total accumulated orderbook by Global from Jan to Jun this year is 24,020,000CGT Increased by 129% on the same time last year (8,240,000CGT).

3). The total accumulated orderbook by territories from Jan to Jun this year, China - 10,590,000CGT (389Vessels, 44%), Korea - 10,470,000CGT (260Vessels, 44%) and Japan 
 1,820,000CGT (68Vessels, 8%)

3). From Jan 
 Jun 2021, the total accumulated orderbook by vessel type
- CONTAINER(Over 12,000teu) : 20Y / 590,000CGT (8Vessels) - 21Y / 8,850,000CGT (148Vessels, 1,400% Up)
- LNG (140,000cbm) : 20Y / 260,000CGT (3Vessels) - 21Y / 1,400,000CGT (16Vessels, 438% Up)
- VLCC : 20Y / 560,000CGT (13Vessels) - 21Y / 1,330,000CGT (31Vessels, 138% Up)
- S-max : 20Y / 420,000CGT (14Vessels) - 21Y / 240,000CGT (8Vessels, 43% Down)
- A-max : 20Y / 560,000CGT (21Vessels) - 21Y / 490,000CGT (19Vessels, 12% Down)         
- Bulk (Capesize) : 20Y / 490,000CGT (15Vessels) - 21Y / 750,000CGT (22Vessels, 53% Up)

Environment Side –
1. AP Moller-Maersk, 메타올 추진 네오막스급 컨테이너 신조 발주 검토 중”/AP Moller-Maersk mulls order for methanol-fuelled neo-panamax containerships
- 덴마크 컨테이너 선주사 Maersk 6 – 12척 사이의 이중 연료 추진 15,000teu 컨테이너선 발주를 검토하고 있다고 밝혔습니다. 해당 선박은 메탄올 또는 VLSFO를 사용할 예정입니다.
현재 해당 신조선은 독점적으로 현대 중공업과 논의가 이루어지고 있는 것으로 확인됩니다. 해당 이중 연료 추진 선박은 기존 연료 추진 방식의 컨테이너선보다 선가가 대략 30% 비쌀 것으로 예상되고 있습니다.
일반적으로 전통 방식의 연료유 사용하는 15,000TEU 선박의 가격이 135M – 140M$인 것으로 감안하면, 동 사이즈 메탄올 추진선의 선가는 추가 비용을 더해 최대 182M$에 달할 것으로 확인됩니다.

- Shipbuilding sources said the Danish liner giant is looking to order between six and 12 dual-fuel vessels of 15,000 teu each that will be capable of operating on methanol or very low-sulphur fuel oil.
Maersk is understood to be holding the newbuilding discussions exclusively with Hyundai Heavy Industries.
Shipbuilding sources estimate that the dual-fuel neo-panamaxes will probably cost 30% more than a conventionally-fuelled containership.
They price a regular-fuelled 15,000-teu boxship newbuilding as running at between $135m and $140m. With the additional cost to sail on methanol, Maersk may need to pay up to $182m per ship.

2. GoodFuels, Berge Bulk사에 첫 바이오 연료유 공급 완료”/GoodFuels, Berge Bulk complete first bio-bunkering
- GoodFuels 그리고 Berge Bulk사는 100% 지속가능한 공급원료로부터 생산된 바이오 연료유를 181,4036dwt MV. Berge Tsurugi 벌크 선박에 성공적으로 공급했다고 밝혔습니다.
GoodFuels
사의 바이오 연료유는 VLSFO 그리고 MGO 연료유 대비 SOX 배출뿐만 아니라, 탄소 배출을 80 – 90%가량 줄일 수 있는 것으로 확인됩니다.  

- GoodFuels and Berge Bulk have announced the successful completion of a recent bunkering of advanced marine biofuel from 100% sustainable feedstock onboard the 181,403 dwt bulk carrier Berge Tsurugi.
GoodFuels
 advanced marine biofuel enables a reduction of 80-90% in carbon emissions, and substantially reduces SOx emissions, even versus very low sulphur fuel oil (VLSFO) and marine gas oil (MGO).

3. 
“배기가스 세정장치를 이용한 성공적인 탄소 포집 및 저장 선박 테스트 확인”/Successful onboard CO2 capture testing using exhaust gas cleaning system
- 해운 탈탄소 노력에 따라, 스웨덴 제조업체 Alfa Laval 그리고 일본의 National Maritime Research Institute (NMRI)는 배기가스 세정장치 EGCS를 이용한 탄소 포집 및 저장 테스트를 성공적으로 실현했다고 밝혔습니다.
탄소 포집 및 저장 기술은 탄소 중립 연료가 더욱 현실화 될 때까지 배기 가스 내 탄소를 제거가 가능함을 제시함으로써 잠재적인 가교 역할을 할 기술 입니다.
해당 프로젝트에서의 테스트 범위는 선박에 설치된 스크러버로부터 이산화탄소 채집이 가능함을 보여주는 것에 국한되었습니다.
그 개조된 알파라발사의 PureSOx 시스템은 폐쇄식 타입으로 사용되었으며, 정박중에 보조 디젤 엔진으로부터 발생된 이산화탄소를 채집할 수 있음을 확인하였습니다.

- In line with increased shipping decarbonization efforts, Swedish manufacturer Alfa Laval and Japan’s National Maritime Research Institute (NMRI) realized successful testing of onboard carbon capture and storage (CCS) using an exhaust gas cleaning system. CCS is a potential bridge technology, offering the possibility to extract carbon from emissions until carbon-neutral fuels become more viable. This project, the scope was limited to showing that a scrubber could perform the CO2 capture onboard.
The modified PureSOx system was able to absorb CO2 from the auxiliary diesel engines in port, while operating in closed loop.

4. 
Stena Line, 이산화 탄소 배출을 줄이기 위해 AI 계속해서 적용”/Stena Line continues to deploy AI to reduce emissions
- 지난달, Stena Line은 연료 소비 및 이산화탄소 배출을 5% 줄이기 위한 목적으로 AI 기술을 자사 선단 2척에 추가해서 적용하였다고 밝혔습니다. 이로써 발틱해와 독일을 항해하는 7척의 선단에 해당 기술을 적용하게 되었습니다.
지난달 6월 인공지능 프로그램인 “Stena Fuel Pilot”이 동사 선박인 MV. Stena Flavia에 성공적으로 도입되었다고 밝혔습니다. “Stena Fuel Pilot”은 어떻게 인공지능이 선장 및 선원들에게 연료 및 이산화탄소를 배출을 줄이기위해 사용될 수 있는지를
확인하기 위한 프로그램으로 이를 연구 및 조사하기 위한 목적으로 2018년 동사 선박인 MV. Stena Scandinavica에서 적용하여 준비 조사를 실시한 것으로 확인됩니다.
해당 프로그램은 인공 지능, 항해 전문 지식, 조류, 파도, 깊이 뿐만 아니라 선박의 특성 그리고 항로 시간표 등을 결합하고 있습니다. 보수적으로는 2%의 연료를 절약하며, 잠재력은 최대 5%까지 가능한 것으로 확인됩니다.
선박에서 해당 기술을 사용하는 것은 Stena Line 4가지 핵심 영역 중 하나로써 2030년까지 이산화 탄소 배출을 30% 줄이고, 더 나아가 2050년에는 화석연료를 사용하지 않는 야심찬 목표를 달성하기 위한 것이라고 밝혔습니다.

- During the last month, Stena Line has deployed its AI solution to another two vessels with the aim to reduce fuel consumption and CO2 emissions by 5%, making a total of seven vessels in Germany and the Baltic Sea.
Within June, the AI assistant Stena Fuel Pilot has been successfully introduced on ‘Stena Flavia’, operating on Nynäshamn-Ventspils, and ‘Mecklenburg-Vorpommern’, operating on the Trelleborg-Rostock route.
The Stena Fuel Pilot started as a pilot study on Stena Scandinavica on the Gothenburg-Kiel route back in 2018 with the task to investigate and explore how artificial intelligence can be used to support the captains and crews onboard to save fuel and reduce CO2 emissions. As explained, the AI assistant, now called “Stena Fuel Pilot”, combines artificial intelligence, nautical expertise, and data sources such as current, waves, depth, wind as well as the vessel characteristics and the route timetable.
The conservative saving of fuel is 2% and the potential is more than 5%. The use artificial intelligence onboard is one of the four key areas Stena Line has identified to reduce carbon dioxide emissions by 30% by 2030, in order to achieve the ambitious target to become completely fossil-free by 2050.

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

 

Baltic Dry Index –

 

During the past 1 month –

 

Written by David Kim in WSS Korea.

반응형