해운·조선

36주 해운마켓브리핑 / WK36 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 9. 7. 01:00
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Marine Market Side
Spot Market.

 

Weekly Summary.

 

 

Shipping Market Overview by vessel segment

 

Bulk
- 컨테이너선 수급 불균형으로 전용 벌크선 선사에서 컨테이너 운송을 시작하였고, 그 대표적인 해운사가 Swire Bulk사 입니다. 동사는 벌크선에 컨테이너 박스를 적재하는 것이 비효율적인 것이 사실이지만,
정말 긴급한 화주의 요구사항을 충족하기 위해서 중요한 공급 자원으로써 해당 지원을 제공할 수 있다고 공식 입장을 밝혔습니다. 최근 Swire Bulk 사에서 컨테이너 운송을 하고 있다고 해운 뉴스에서 확인이 되었으며,
다른 선주사인 Pacific Basin또한 일부 벌크선박을 이용하여 컨테이너 운송을 제공하고 있다고 공식적으로 밝혔습니다. 대형 벌크 선단을 보유하고 있는 해운사에서는 고가의 운송비를 받을 수 있는 컨테이너 운송을 수용하기 위하여
다각도로 적재 계획을 수립하고 있는 것을 확인되고 있습니다. 이와 관련하여 North P&I는 먼저 보험업자, 선급, 각 기국과 연락하여 벌크선을 이용한 컨테이너 운송과 관련하여 어떠한 요구 사항이 필요한지에 대한 지침과 조언을
구해야 한다고 언급하였으며, 추가로 컨테이너 박스를 고박하기 위한 고정 장치의 설치, 수정 및 강화 작업, 안정성 평가 그리고 승조원의 능력 또한 평가되어져야 한다고 언급하였습니다.

- Swire Bulk is among the confirmed first dry bulk owners to be actively moving containers on its dedicated fleet of bulk carriers, with a host of other well known names in the sector looking to follow suit.
Its obviously less efficient to stow containers on a bulk vessel, but it can provide critical supply chain support for shippers that have urgent requirements, commented Rob Aarvold, general manager at Swire Bulk,
in confirming today news that some of Swires bulk carriers are now moving containers. Another Asian owner, Pacific Basin, is also now offering some box shipments on its handy fleet.
A raft of dry bulk owners are actively moderating stowage plans to accommodate high paying boxes.
North P&I advised, Owners should first liaise with underwriters, and the vessels classification society and Flag State to seek their guidance and advice as to what modifications, if any, would be required to comply with their requirements.
The club added: Its unusual for a bulk carrier to be fitted out with suitable fittings, equipment and lashings to fulfil this obligation without modification and strengthening of cargo securing arrangements.
Additional equipment may be required as well as a need to perform additional strength and stability assessments. Crew capabilities should be also assessed.


Tanker
- 10년만에 최악의 시기를 겪고 있는 유조선 선주들은 원유의 수요가 팬데믹 이전 수준으로 돌아가기 위해서는 내년 연말까지 기다려야 할 것이라고 여러 전문가들은 입을 모으고 있습니다.
이에 2022년 상반기 또한 어려운 시기를 보내야 할 것으로 예측하고 있으며, 계절적 수요 감소로 글로벌 석유 수요가 동 기간 동안 감소할 것으로 내다보고 있습니다.
결과적으로 2022 3분기까지는 2021 4분기 수요를 넘기지 못할 것으로 예상하고 있습니다. Alphatanker의 최신 주간 자료에 따르면 원유의 수요가 크게 증가할 것으로 예상되는 시기는 2022 4분기로 예측되고 있다고 밝혔습니다.
Clarkson자료에 따르면 유조선 수요는 팬데믹 이전 수준에 비하여 얼마나 뒤처져 있는지에 대한 측면에서 모든 선종 중에서 가장 최악이며, 두 번째로 최악인 선종이 자동차 선으로 확인되고 있습니다.
Clarkson의 전체 해상 석유 무역 지수는 올해 1-7월 자료를 2019년 동기간과 비교하였을 때 9.5%하락 하였다고 밝혔으며, 이와 같은 이유는 석유 수요에 대한 지속적인 압력(환경적 이슈), OPEC+ 공급 억제, 그리고 올해 무역량을 끌어 올리기 위한
재고의 축소로 인한 결과로 이해할 수 있다고 분석하였습니다.

- Tanker owners, suffering one of their worst years in a decade, will have to wait until the end of next year for demand to return to pre-pandemic levels, multiple analysts suggest.
The first half of 2022 is likely to remain difficult. Global tanker demand is set to wane seasonally in tandem with oil demand and not expected to surpass 4Q21 until 3Q22.
In fact, it is only in 4Q22 that demand is expected to grow significantly, Alphatanker predicted in its latest weekly report.
Tanker demand is the worst of all the sectors in terms of how far behind it is to pre-pandemic levels, research from Clarkson Research Services shows, with car carriers the second worst.
Clarksons overall seaborne oil trade index was down 9.5% in January to July, compared to 2019 levels, with the broker citing in a recent report continued pressure on oil demand, OPEC+ supply curbs,
and drawing down of inventories dragging on trade volumes so far this year.


 

 

Container

 

- 컨테이너 선주사들은 최근 몇 년 동안 형성되고 있는 다양한 무역 패턴들을 관찰하고 있으며, 결과적으로 미중 무역 전쟁과 Covid-19 발생으로 인해 초대형 컨테이너 “13,000 16,000teu” 선박을 선호하고 있는 것을 확인할 수 있습니다.
BIMCO 자료에 따르면, 2021 1월부터 7월 동안 발주된 초대형 컨테이너 선박은 총 22척이며, 그 중 올해 2 24,000 24,100teu 컨테이너 선박 14척이 발주되었으며, 6월에는 23,500 24,000teu 컨테이너 8척이 추가 발주 되었습니다.
특히, 초대형 컨테이너 선박에 스크러버를 장착하는 것이 경제성 측면에서 보다 효율적임이 증명됨에 따라, 많은 컨테이너 선주사들이 발주된 초대형 컨테이너선에 스크러버 설치를 선호하고 있습니다.
올해 발주된 168척의 컨테이너선 중에 (최소 11,800teu 이상의 컨테이너선) 117척은 (71%)조선소에서 스크러버가 설치되어 인도될 예정이며, 그 중에 29개 선박은 LNG Ready 타입으로 건조될 예정입니다.
나머지 51척 중 34개의 선박은 인도와 동시에 LNG를 사용 가능한 상태로 선주사에서 인도될 예정이며, 그 외 나머지 17척은 아무런 설비 없이 건조될 예정입니다.

- As owners have observed different trade patterns forming in recent years, and still do, due to the US-China trade war and the COVID-19 outbreak, the more versatile 13,000-16,000 TEU ships have been preferred to the Ultra-Large Container Ships (ULCS). No more than 22 ULCS was ordered during the first seven and half months of 2021. In February, 14 units of 24,000-24,100 TEU ships were ordered and in June, another eight units of 23,500-24,000 TEU followed.
Fitting a scrubber to your newbuilt proved popular too. In particular for the larger ships, that lower their voyage costs the most from consuming the less costly heavy-sulphur fuel oil (HSFO). Out of the 168 ordered container ships year-to-date, with a capacity of at least 11,800 TEU, 117 will be delivered with a scrubber fitted directly from the shipyard (71%). A total of 29 units will be scrubber-fitted but also made LNG-ready, whereas 34 units will be delivered as LNG-capable, meaning that they will run on gas from day one. Lastly, 17 ships appear to be without any such modifications upon delivery.

 

 

Korean Ship Owner Side –
1. “현대 글로비스, 글로벌 원자재 회사 Trafigura 용선 계약을 위해 VLGC 2척 발주”/Hyundai Glovis makes VLGC debut with order backed by Trafigura charter
- 자동차 운반 전문 선사인 현대 글로비스는 현대 삼호 중공업과 86,000cbm LPG 신조선 2척을 계약하였다고 밝혔습니다. 해당 신조선 2024년 중순에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
현대 글로비스와 친숙한 해운회사의 정보에 따르면, 동 선주사는 LNG 비즈니스 입지를 확대하기를 열망하고 있다고 밝혔으며, 현재 최대 150척 신조 발주분이 예약된 카타르 LNG 신조선에 입찰에도 참여 중인 이유도 같은 맥락으로 볼 수 있습니다.
동 선주사는 자동차 운반선 32, 케이프사이즈 벌크선 2, 캄사르막스 3, VLCC 5, LNG 2, 그리고 소형 케미컬 탱커 4척으로 구성된 총 48척의 선단을 관리 중에 있습니다.
금번 신조선 2척 발주분과 함께, 현대삼호 중공업에 VLCC3척을 보유하고 있으며, VLCC 첫 호선은 다음달에 그리고 나머지 2척은 2022년에 인도될 예정입니다.

- The car carrier specialist has signed up for two 86,000-cbm LPG carrier newbuildings at Hyundai Samho Heavy Industries. They are due to be delivered by mid-2024.
Shipping players familiar with Hyundai Glovis said the company is keen to expand its presence in the LNG sector. It is participating in Qatars LNG newbuilding tender, which is seeking up to 150 vessels.
The South Korean owner is said to be offering two newbuildings. Hyundai Glovis controls a fleet of 48 vessels comprising 32 car carriers, two capesize bulkers, three kamsarmaxes, five VLCCs, two LNG carriers and four small chemical tankers.
The company has three VLCC newbuildings under construction at Hyundai Samho. It will take delivery of one crude carrier next month and the remaining two in 2022.

North East Asia Ship Owner Side –
1. OOCL 16,000teu 초대형 컨테이너선 10척 발주”/OOCL signs up for ten 16,000 teu boxships
- 홍콩 OOCL은 모회사 Cosco 소유의 2 곳 조선소와 16,000teu 초대형 컨테이너선 10척 건조 계약을 맺었다고 밝혔습니다. 5척은 Nantong Cosco KHI Ship Engineering(NACKS)에서 건조될 예정이며,
나머지 5척은 Dalian Cosco KHI Ship Engineering (DACKS)에서 건조될 예정입니다. 해당 선박의 인도일은 2024 4분기부터 2025 4분기 사이에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
각 선박 자금 조달과 관련하여, 신조 가격의 60%는 은행 자금을 통해 조달할 예정이며, 나머지 잔액은 내부 자원에서 자금을 조달할 계획입니다. 금번 신조 계약의 OOCL의 총 신조 수량은 22척이 됩니다.

- Hong Kongs Orient Overseas Container Line (OOCL) has entered into shipbuilding contracts with two yards belonging to parent, Cosco, for the construction of ten 16,000 teu containerships.
Five of the vessels will be built at Nantong Cosco KHI Ship Engineering (NACKS) and the other five at Dalian Cosco KHI Ship Engineering (DACKS).
The delivery is scheduled between the fourth quarter of 2024 and the fourth quarter of 2025.
Each ship will be financed by no more than 60% bank financing, whilst the balance of the contract price should be funded from internal resources. The latest deal takes OOCLs newbuilding orderbook to 22 vessels.

2. CSBC, 선박임대업 구상”/CSBC eyes boxship leasing entry
- 대만의 CSBC Corp 4년만에 처음으로 흑자 경영 보고서 결과를 발표한 이후, 컨테이너선 임대사업을 계획 중이라고 밝혔습니다.
중국의 CSSC, Yangzijiang, 일본은 Imabari 사는 현재 컨테이너 임대 사업을 하고 있으며, 추가로 대만의 CSBC합류하게 되었습니다.

- Taiwans CSBC Corp has unveiled a new containership leasing strategy after the company posted a profitable interim result for the first time in four years.
CSBC joins a raft of other Asian yards involved in containership leasing including CSSC and Yangzijiang in China and Imabari in Japan.

Ship Yard Side –
1. “일본 조선소 강판 가격 상승 직면”/Japanese yards face further steel plate price rises
- 일본의 주요 조선소 강판 공급업체 중 하나인 Nippon Steel Corporation은 이달부터 가격을 톤당 ¥10,000 ($90) 인상했습니다. 소매 및 건설 판매 증가로 인해 일본의 지난해 9월 후판 가격 인상은 톤당 ¥60,000에 달한 이후, 추가 인상안 입니다.
이를 통해 다른 제철소도 해당안을 따를 것으로 예상되며, 해당 가격 인상은 철판의 주 원료인 철광석과 석탄의 가격 인상이 반영된 것으로 확인됩니다. 현재 일본 대다수의 조선소들은 자국 제철소로부터 철판을 조달하고 있어 가격인상을 피할 수 없을 것으로
추측되며, 이러한 비슷한 가격 인상은 중국과 한국제철소에서도 단행되었으며, 현지 조선소에 이미 영향을 미쳤습니다. Clarkson에 따르면, 올해 신조 모든 선박에 대한 신조가 지수가 13% 상승한 것으로 확인되었으며, 이와 같은 주된 원인은
철판 가격 상승” 때문이라고 밝혔습니다. 금번 철판 가격 인상으로 일본 조선소가 지난 2년 동안 발주 받은 신조선부터 수익을 얻기 어려울 수도 있음을 시사하고 있습니다.

- Nippon Steel Corporation one of Japans leading suppliers of steel plate to shipyards has raised its prices by ¥10,000 ($90) per tonne from this month.
The increase in retail and construction sales brings the cumulative steel plate price increases in Japan since September last year to ¥60,000 per tonne. Other steel mills are expected to follow.
The price hike reflects an increase in price of iron ore and coking coal. Japanese shipyards source their steel mainly from local suppliers.
But similar price rises have been seen at steel mills in China and South Korea that have impacted local shipbuilders.
Broker Clarksons says that a 13% increase in its newbuilding prices index this year, across all sectors, is mainly due to "extremely strong steel prices".
The increases mean that Japanese shipyards may struggle to make money on orders won over the past two years.

Environment Side –
N/A

International Oil Prices with VLSFO –

 

 

Global Average Bunker Prices –     

 

 

Baltic Dry Index –

 

 

During the past 1 year–

 

Written by David Kim in WSS Korea.

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