해운·조선

32주 해운마켓브리핑 / WK32 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 8. 10. 00:55
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Marine Market Side
Spot Market.

 

 

Weekly Summary.

 

 

Top 30 container liners capacity / 06.08.2021

Korean Ship Owner Side –
1. “현대 LNG해운 추가 LNG 신조 한 척 DSME에 발주”/Hyundai LNG orders one more LNG carrier at DSME
- 현대 LNG 해운은 174,000cbm LNG 신조 한 척을 DSME에 발주하였다고 밝혔습니다. 해당 신조선은 올해 5월에 동 선주사에 발주하였던 동일 선종으로 추가 신규 계약분으로 확인되었습니다.
해당 선박은 2024 5월에 선주사로 인도될 예정이며, 장기운송 계약에 따라, 스페인 에너지 회사인 Repsol을 위해 운항될 예정입니다. 동 화주와 연결될 기 발주된 신조선은 2023 4분기에 동 선주사에 인도될 예정입니다.
현대 LNG해운은 DSME에 올해 총 4척의 선박을 발주하였으며, 2척은 LPG 나머지 2척은 LNG 선박입니다.

- South Koreas Hyundai LNG Shipping has ordered an additional 174,000 cum LNG carrier from compatriot Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
The order adds to the first newbuilding contract signed with the South Korean shipbuilder in May this year.
The vessel will be delivered in May 2024 and is also scheduled to go on a long-term charter with Spanish energy company Repsol, along with the other newbuild expected for delivery by the fourth quarter of 2023.
Hyundai LNG Shipping has placed an order for a total of four ships at DSME this year, including two LNG carriers and two dual-fuel LPG carriers.

 


North East Asia Ship Owner Side –
1. Phoenix Tankers, Namura 조선소에 VLGC 한 척 발주”/ Phoenix Tankers orders one VLGC at Namura Shipbuilding
- MOL의 자회사인 Phoenix Tankers LPG 그리고 암모니아 운송을 위한 87,000dwt VLGC 한 척을 자국 Namura 조선소에 발주하였다고 밝혔습니다.
해당 선박의 Design Mitsubishi 조선소에서 담당할 예정이며, 추진 타입은 LPG 추진선으로 암모니아로도 추진이 가능하도록 설계될 예정입니다.
이번 발주로 Namura조선소는 MOL사의 첫 번째 선박을 건조하게 되며, 해당 신조 계약에는 옵션 분 한 척이 포함되어져 있는 것으로 확인이 됩니다. 선박 인도일은 2 6개월 뒤에 동 선주사로 인도될 예정입니다.
해당 선박은 현존하는 가장 큰 암모니아 운반선이 될 예정이며, 추진 연료는 화물창에 보관중인 LPG를 연료로써 이용하게 되며, 추후에 암모니아 연료를 사용할 수 있도록 전환될 예정입니다.

- A subsidiary of Mitsui OSK Lines (MOL), Phoenix Tankers, has ordered a revolutionary very large gas carrier (VLGC) that would be used to transport LPG and ammonia.
The design created by Mitsubishi Shipbuilding and fellow Japanese yard Namura Shipbuilding is for an LPG-powered 87,000 dwt VLGC that is capable of shipping either LPG or ammonia.
Namura will build the first ship with MOL having an option for a second vessel. The new ship will deliver in around two and a half years time.
The ship will be the largest ammonia carrier ever built and will use LPG in the cargo hold as fuel with a view to converting the ship to ammonia fuel at a later stage.

2. MOL 4척의 LNG추진 자동차 운반선 발주”/MOL orders four LNG-fuelled car carriers
- MOL Shin Kurushima 조선소 그리고 Nihon 조선소와 LNG 추진 7000ceu급 자동차 운반선 건조 계약을 하였다고 밝혔습니다. 해당 선박은 2024년부터 차례대로 동 선주사로 인도될 예정입니다.
MOL은 일본 내 가장 큰 선복량을 가지고 있는 선주사로 2030년까지 대략 90여척의 LNG 추진선을 보유하기 위한 계획을 가지고 있다고 밝혔습니다.  

- Mitsui OSK Lines (MOL) has contracted Shin Kurushima Dockyard and Nihon Shipyard to build four 7,000-unit capacity car carriers using liquefied natural gas (LNG) as their main fuel.
The vessels are slated for delivery in succession starting in 2024. MOL, Japans largest shipowner by fleet size, has laid out plans to have around 90 LNG-fuelled ships in operation by 2030.

3. TS Lines, Mawei 조선소에 6척의 컨테이너선 발주”/TS Lines books six boxships at Fujian Mawei Shipbuilding
- 대만 컨테이너 선사인 TS Lines은 중국 Fujian Mawei 조선소에 1,100teu 피더 컨테이너 6척을 발주하였다고 밝혔습니다.
지난달 TS Lines 7,000teu 컨테이너선 4척을 Shanghai Waigaoqiao 조선소에 그리고 1,900teu 1척을 Huangpu Wenchong 조선소에 각각 발주하였습니다.

- Taiwanese feeder boxship operator TS Lines has added to its newbuilding orderbook, having placed an order at Fujian Mawei Shipbuilding for the construction of six 1,100 teu containerships.
Last month, TS Lines booked four 7,000 teu ships at Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding and ordered another 1,900 teu boxship at Huangpu Wenchong Shipbuilding after signing up for a quartet in September last year.

Ship Yard Side –
N/A

Environment Side –
1. K Line 세계 최초의 선박용 이산화 탄소 포집 장치 설치”/K Line Worlds first installation of a marine CO2 capture plant carried out
- K Line Mitsubishi 조선소 그리고 NK 선급과 함께 세계 최초의 선박용 이산화 탄소 포집 장치를 개발하기 위하여 협업 중에 있습니다.
금번 소형 이산화탄소 포집 장치 설치는 K Line 소속의 석탄 운반선 MV. Corona Utility 선박에 설치하였다고 밝혔습니다. 해당선박은 금번 시범항해를 진행할 예정이며, 제품 사용화를 위한 테스트를 수행할 예정입니다.
해당 테스트를 통해서 얻어진 지식은 선박의 배기가스 및 해양 장비로부터 이산화탄소를 포집하는 기술 및 시스템 개발에 사용될 예정이며, 포집된 이산화탄소는 합성 연료의 원료로 재활용되어 사용될 예정입니다.

- Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) has been conducting a joint project with Mitsubishi Shipbuilding and Class NK to develop a world-first CO2 capture plant onboard a vessel.
The installation of the small CO2 capture plant has been installed on K Lines coal carrier Corona Utility. The ship will now head out on a pilot voyage and conduct tests with a view to then commercializing the product.
The knowledge gained will be used for future development of technologies and systems to capture CO2 from the exhaust gases of marine equipment and ships. Further, the captured CO2 can be recycled for use as raw material in synthetic fuel.

2. “일본 엔진 제조사 수소 연료 개발을 위해 협력”/Japanese engine manufacturers join forces to focus on hydrogen
- 일본의 선박 엔진 제조회사인 Kawasaki, Yanmar, Japan Engine Corporation HyEng Corporation이라고 하는 합작회사를 설립하였다고 밝혔습니다.
Kawasaki사는 Medium-speed 4-stroke 엔진을 Yanmar Medium & High Speed 4-Stroke엔진을 그리고 Japan Engine Corporation Low-Speed 2-Stroke엔진 개발에 착수할 예정입니다.
삼사의 동시 개발은 통합 연료 시스템의 일부로 개발 중인 수소 연료 저장 및 공급 부품과 함께 광범위한 선박용 추진 및 보조 발전기 엔진의 제품 라인업을 향상시킬 것으로 기대하고 있습니다.
삼사는 또한 합의한 성명서에 따라 수소 연소, 재료 및 밀봉기술에 대한 기본 실험 및 분석과 같은 공통 기본 기술과 선급 협회 요구 사항에 대해 협력함으로써 각 회사는 2025년까지 수소 연료 엔진 시장에 진입하는 것을 목표로 하고 있습니다.

- Three of Japans leading marine engine manufacturers, Kawasaki Heavy Industries, Yanmar Power Technology., and Japan Engine Corporation have established a joint venture company called HyEng Corporation.
Kawasaki Heavy Industries will develop medium-speed 4-stroke engines, Yanmar Power Technology will focus on medium- and high-speed 4-stroke engines, and Japan Engine Corporation will embark on the development of low-speed 2-stroke engines.
All three simultaneous developments will enhance the product line-up of propulsion and auxiliary generator engines for a wide range of vessels, with hydrogen fuel storage and supply components also being developed as part of an integrated fuel system.
The three partners said in a statement: By cooperating on common fundamental technologies such as basic experiments and analysis on hydrogen combustion, materials, and sealing techniques, as well as classification society requirements, each company aims to bring hydrogen-fuelled engines to the market by 2025.

3. Repsol, Petronor 그리고 Bosch, 스페인 수소 밸류 체인 개발 합의”/Repsol, Petronor and Bosch to develop Spanish hydrogen value chain
- Repsol, Petronor 그리고 Bosch는 자동차, 산업 및 주거용에 중점을 두고 스페인 수소 밸류 체인을 개발하기 위한 협의를 맺었다고 밝혔습니다.
삼사는 현재 수소 연료가 재생가능한 자원으로 미래의 무탄소 연료로써 자동차산업에 적용함에 있어 아주 큰 잠재력을 가지고 있는 것으로 보고 있습니다.
또한 삼사는 스페인에서 보다 지속 가능한 운송 시스템을 지원하기 위해 기차, 버스 및 선박용 수소 솔루션을 개발할 것이라고 강조하였습니다.

- Repsol, Petronor and Bosch have signed an agreement to develop a hydrogen value chain in Spain with an emphasis on mobility, industry and residential use.
Each of the three companies have identified hydrogen as a renewable resource with great potential to reach future net zero mobility applications.
The companies stressed that they will develop hydrogen solutions for trains, buses and ships to support a more sustainable transportation system in Spain.

4. “로테르담 항, 노르웨이로부터 블루 암모니아 수송을 위해 회랑 설치”/Port of Rotterdam to set up corridor for transport of blue ammonia from Norway
- 노르웨이 Horisont Energi사와 로테르담 항은 노르웨이에서부터 로테르담까지 블루 암모니아 운송을 위해 회랑을 설치하기 위한 양해 각서에 서명했다고 밝혔습니다.
해당 계약에 따라, Horisont Energi사와 로테르담 항은 노르웨이 북부에서 이산화 탄소 포집 및 저장 방식을 이용하여 생산된 블루 암모니아를 북서부 유럽에서 예상되는 수요를 충족하기위한 목적으로 로테르담 항까지 해상 운송하기 위한 협력을 모색할 예정입니다.
Horisont Energi사의 Barents Bule 프로젝트의 블루 암모니아 생산에 대한 최종 투자 결정은 2022년 말경에 예상되며, 2025년에 블루 암모니아를 로테르담 항까지 운송이 가능할 것으로 보고 있습니다.
일단 Barents Blue 프로젝트가 가동되면, 하루 최대 암모니아를 3천 톤 그리고 년간 백만 톤으로 생산할 수 있게 됩니다. 로테르담 항은 2050 이산화 탄소 배출 제로가 되는 동시에 유럽 에너지 시스템에서 중추적인 역할을 유지하려는 목표를 가지고 있습니다.
이에 로테르담 항에 따르면, 이를 유지하기 위해서 로테르담 항에서 2050에 요구되는 수소는 대략 2천만톤에 달하며, 암모니아로 계산하면 약 1억톤의 암모니아가 필요할 것으로 예상하고 있습니다.

- Horisont Energi and the Port of Rotterdam signed a memorandum of understanding regarding setting up a corridor for transport of blue ammonia from Norway to Rotterdam.
According to the agreement, Horisont Energi and the Port of Rotterdam will explore a collaboration to ship blue ammonia, produced in Northern Norway, from natural gas with carbon capture and storage, to the port of Rotterdam,
where it will be received for further distribution to meet expected demand in Northwestern Europe. Final investment decision for the production of blue ammonia at the Barents Blue project is expected towards the end of 2022.
Blue ammonia could be shipped to Rotterdam by 2025. Once operational, Barents Blue will have a production capacity of 3000 tons of ammonia per day, or 1 million tons per year.
The Port of Rotterdam has the ambition to be net zero CO2 emission in 2050 while at the same time maintaining its pivotal role in the European energy system.
The demand in Rotterdam is expected to be up to 20 million tons of hydrogen, equivalent to 100 million tons of ammonia, in 2050, according to Port of Rotterdam estimates.

5. “케미컬 운반선을 이용한 수소 운반 연구”/Study to take place to transport hydrogen on chemical carriers
- 로테르담 항, Koole 터미널, Chiyoda Corporation 그리고 Mitsubishi Corporation은 로테르담 항에 위치한 Koole 터미널들 중 한 곳에 해외로부터 수소를 상업적 규모로 수입하기 위한 타당성 연구를 위한 협의를 하였다고 밝혔습니다.
수소 운송은 석유나 석탄을 운송하는 것보다 더 어렵습니다. 한 가지 옵션은 영하 253도까지 극저온 공정으로 액체를 만들어 운송이 가능합니다. 다른 하나는 암모니아 또는 메탄올과 같은 운반체로 변환하는 방법이 있으며,
또 한가지 방법은 소위 액체 유기 수소 운반체(LOHC)에서 화학적 결합을 시켜 운반할 수 있습니다. Methylcyclohexane (MCH) LOHC를 말합니다. 해당 액체는 주변 온도 및 압력에서 안정적인 액체 상태를 유지합니다.
이에 수소 저장 및 운송 수단으로서 MCH 위험성은 석유 및 석유 화학 물질 생산과 유사한 정도라고 볼 수 있습니다. Chiyoda Corporation MCH에서 수소를 방출할 수 있는 SPERA 수소 기술을 개발하였습니다.
MCH는 수소화공정을 통해 생성된 톨루엔으로부터 생성되게 됩니다. , MCH로부터 수소가 방출될 때, 동시에 톨루엔 또한 방출되며, 방출된 톨루엔은 MCH의 주 원료로써 다시 사용할 수 있으므로 재 선적할 수 있습니다.
2020 Chiyoda Corporation, Mitsubishi Corporation, Mitsui & Nippon Yusen Kabushiki Kaisha Chiyoda Corporation SPERA 수소 방출 기술을 이용하여 브루나이로부터 생산된 MCH 일본으로 선적하고
수소만을 방출한 뒤, 함께 방출된 톨루엔은 다시 브루나이로 운송하는 5000KM의 장거리운송 프로젝트 성공적으로 시연하였다고 밝혔습니다. 해당 프로젝트는 상업적 사용을 위한 기술적 준비를 증명하는 세계 최초의 글로벌 수소 공급망 프로젝트였습니다.
현재 로테르담 항만청은 북서부 유럽의 주요 수소 최종 사용자들과 경쟁력있는 해외 수소 공급자들과 중매 역할을 제공함과 동시에 프로젝트 실현 가능하도록 지원할 예정입니다.
Chiyoda Corporation은 금번 프로젝트의 기술 공급자이며, Mitsubishi Corporation은 일본 최고의 무역 및 투자회사 중 한 곳으로 전반적인 수소 공급망을 상업적으로 실현시키기 위하여 해당 프로젝트의 개발을 이끌 예정입니다.
해당 프로젝트의 타당성 조사는 1년이 소요될 것으로 예상됩니다. 상기 기업들의 야심찬 포부로써 해당 프로젝트를 성공적으로 실현시켜 2025년까지 년간 100 200ktpa, 2030년에는 300 4000ktpa의 수소를 수입하는 해당 기업들의 목표입니다.

- Port of Rotterdam, Koole Terminals, Chiyoda Corporation and Mitsubishi Corporation have signed an agreement to a joint study the feasibility of a commercial-scale import of hydrogen from overseas sources
to one of Kooles terminals in the port of Rotterdam. Shipping hydrogen is more challenging than shipping oil or coal. One option is for it to be made liquid by cryogenic process to minus 253 degrees,
another is to transform it into a carrier, like ammonia or methanol or lastly it could be chemically combined in a so called liquid organic hydrogen carrier (LOHC). Methylcyclohexane (MCH) is a LOHC.
It also maintains a stable liquid state under ambient temperature and pressure. As a means of storage and transportation of hydrogen, MCH is comparable with petroleum and petrochemical production in terms of the risks involved.
Chiyoda Corporation has developed the SPERA Hydrogen technology to release hydrogen from MCH. MCH is produced from toluene through hydrogenation process.
When hydrogen is generated from MCH, toluene produced simultaneously, which can be shipped back to be used as material of MCH again.
In 2020 Chiyoda Corporation, Mitsubishi Corporation, Mitsui and Nippon Yusen Kabushiki Kaisha successfully completed the demonstration project of the long distance transportation (5000km) and
storage of hydrogen using Chiyoda Corporations SPERA Hydrogen technology by producing MCH in Brunei, shipping it to Japan and shipping toluene back to Brunei.
This was the worlds very first global hydrogen supply chain project proving the technical readiness for commercial use.
The Port of Rotterdam Authority will provide a matchmaking role for major hydrogen end-users in Northwest Europe and competitive oversea hydrogen suppliers and support for materializing the project.
Koole Terminals will pursue ways to innovate its terminal facilities and support development of onward transport to their end-users.
Chiyoda Corporation will be the technology provider for the project and Mitsubishi Corporation, as one of Japans top trading and investment company in the field of energy industry,
will lead the commercial development of the project to make the overall hydrogen supply chain commercially viable.
The feasibility study is expected to take one year. It is the ambition of the companies to import 100 to 200 ktpa hydrogen in 2025 and 300 to 400 ktpa in 2030.

 


International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

 

 

Baltic Dry Index –

 

 

During the past 1 year–

 

Written by David Kim in WSS Korea.

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