해운·조선

31주 해운마켓브리핑 / WK31 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 8. 4. 16:39
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Marine Market Side
Spot Market.

 

 

Weekly Summary.

 

Korean Ship Owner Side –


1. “장금상선, K 조선에  MR 탱커 신조 발주”/Sinokor books MR newbuildings at K Shipbuilding (ex: STX Offshore & Shipbuilding)
- 장금상선이 K 조선 ( STX 조선해양) 50,000dwt 프로덕트 탱커 신조 6척을 발주하였다고 밝혔습니다. 조선소 정보에 따르면, 해당 선박들은 2023년 모두 인도될 예정이며, 오일 메이저인 ExxonMobil에 용선 될 것으로 확인되었습니다.
해당 MR 탱커 신조는 K조선 ( STX 조선해양)과의 두 번째 신조 계약으로 올해 5월 최대 4척의 109,000dwt아프라막스 탱커를(확정 2, 옵션 2) 발주한바 있습니다.
해당 선박 또한 오일 메이저사인 ExxonMobil에 장기 용선 될 예정입니다. 해당 선박 또한 2023년에 동 선주사로 인도될 예정입니다.

- Sinokor Merchant Marine has signed up for six 50,000-dwt product tanker newbuildings at Jinhae-based K Shipbuilding formerly STX Offshore & Shipbuilding.
Shipbuilding sources said the South Korean owner has ordered the sextet for delivery in 2023 against charter contracts from energy major ExxonMobil.
The MR deal is the second tanker shipbuilding contract that Sinokor has booked with K Shipbuilding, and the second newbuilding charter contract it has sealed with ExxonMobil this year.
In May, Sinokor was reported to have ordered up to four aframaxes from the then named STX Offshore & Shipbuilding after securing long-term charters from ExxonMobil.
The deal was for two firm 109,000-dwt vessels and two optional ships. K Shipbuilding is slated to deliver the aframaxes and the six MRs in 2023.

North East Asia Ship Owner Side –
1. Shandong Shipping, DSIC 조선소에 캄사르막스 벌크 두 척 발주”/Shandong Shipping adds two kamsarmax bulkers at DSIC
- Shandong Shipping이 자국 Dalian 조선소에 2척의 캄사르막스 벌크선 발주를 하였다고 밝혔습니다. 국영 해운선사인 Shandong Shipping 85,000dwt 캄사르막스 두 척을 이미 동 조선소에 발주한 바 있으며,
금번 신조도 동일 선형으로 건조 계약을 하였다고 밝혔습니다. 선 발주된 2척은 2023년에 동 선주사로 인도될 예정입니다.

- Shandong Shipping has returned to Dalian Shipbuilding Industry (DSIC) for more kamsarmax bulk carriers.
The Chinese state-run shipping firm has agreed the construction of two additional 85,000 dwt kamsarmaxes, following a newbuilding order at DSIC for the same pair. Delivery of the first two vessels is scheduled for 2023.

2. Wisdom Marine 일본 조선소에 4척 핸디벌크선 발주”/Wisdom Marine signs for four handysize bulkers at Japanese ship yards
- 대만 벌크 운송사인 Wisdom Marine은 자사 선대 확장의 일환으로 4척의 40,000dwt 핸디 벌크선 일본 조선소인 Imabari 그리고 Namura 조선소에 각각 발주하였다고 밝혔습니다.
Wisdom Marine은 최근 Tsuneishi조선소에 3척의 캄사르막스 벌크 신조를 발주한바 있습니다. 동사는 현재 133척의 선대를 보유하고 있으며, 다수의 일본 조선소에 발주된 14척의 신조선을 발주하였습니다.

- Taiwanese bulk shipping operator Wisdom Marine is expanding its fleet with a fresh order for four 40,000dwt handysize bulk carriers split between Japanese players Imabari Shipbuilding and Namura Shipbuilding.
Wisdom Marine recently placed an order at Tsuneishi Shipbuilding for three kamsarmax bulk carriers. The Taipei-based company currently owns a fleet of 133 vessels and has 14 ships on order at various Japanese yards.

Ship Yard Side –


1. STX 조선해양 새로운 경영권 아래에 K조선으로 사명 변경”/STX Offshore & Shipbuilding rebranded under new ownership as K Shipbuilding
- STX 조선 해양이 사명을 K조선으로 바꾸며 새 출발을 알렸습니다. 사모 펀드 회사인 KHI 그리고 United Asset Management Co에서 K조선의 지분 95%을 인수하기 위해 2500억원을 지불하며 새 주인이 되었습니다.
과거 조선소 호황이던 시기에 K조선은 한국에서 4번째로 큰 조선소로 년간 60척의 선박을 인도하며, 만명의 직원들을 고용하였었던 조선소였습니다. 하지만, 현재 사세가 줄어들면서 2000명의 직원을 고용하고 있으며,
현재 수주 잔고로는 장금상선과 동아탱커, 그리고 Island Navigation and Steelships에서 발주한 아프라막스 2, MR 탱커 12척 그리고 10,000dwt 미만의 케미컬 탱커 6척을 보유하고 있습니다.
집중하고 있는 선종은 MR탱커, 아프라막스 탱커, 소형 LNG 운반성 그리고 피더 컨테이너선입니다.

- STX Offshore & Shipbuilding was renamed K Shipbuilding. KH Investment and United Asset Management Co paid KRW 250bn ($223.4m) to become the shipyards owners, controlling a 95% stake.
The Jinhae-based shipyard was once the fourth-largest shipyard in South Korea. During the shipbuilding boom, it delivered about 60 vessels a year and had a workforce of about 10,000, including subcontractors.
K Shipbuilding is focusing on building MR tankers, aframax tankers, small LNG carriers and feeder containerships. It employs around 2,000 workers, including subcontractors.
The companys orderbook consists of two aframax tankers, 12 MR tankers and six chemical tankers below 10,000 dwt.
Shipping companies that have newbuildings on order there include Sinokor Merchant Marine, Dong-A Tankers, Island Navigation and SteelShips.

Environment Side –


1. Exmar 그리고 Nutrien 저 탄소-암모니아 추진선 발주 계획”/Exmar and Nutrien set out to build vessel powered by low-carbon ammonia
- 벨기에 Exmar 선사와 캐나다 비료회사인 Nutrien사는 저 탄소 암모니아 연료 선박을 개발하고 건조하기 위해 협력한다고 밝혔습니다. 해당 협력은 Nutrien사의 해상 운송에서의 배기가스 배출을 줄이고 암모니아 연료 선박의
상업적 개발을 가능하게 하는 것을 목표로 하고 있습니다. 암모니아 엔진 및 공급 시스템 제조업체, 암모니아 추진 선박 건조가 가능한 조선소를 선택하기 위하여 협력하며, 저탄소 암모니아는 LA, Geismar로부터 공급 받을 예정입니다.
Nutrien사는 10년 전부터 줄 곧 암모니아 개발을 적극 추진해왔으며, 이 암모니아를 사용을 통해서 온실가스 배출량을 최대 40%까지 줄일 수 있을 것으로 기대하고 있습니다.
동사를 협력하는 파트너사들 또한 저탄소 암모니아의 개발로 최대 70%의 배기가스 배출량 감소를 달성 가능할 것으로 예측하고 있으며, 이러한 연료로 추진되는 선박이 IMO 2050 목표에 부합할 것으로 굳게 믿고 있으며,
뿐만 아니라, 2030년 이전에 해양 산업의 심층적인 탈탄소화를 달성 할 수 있을 것으로 예상하고 있습니다.

- Belgiums Exmar and Canadian fertilizer company Nutrien have joined forces to develop and build a low-carbon ammonia-fuelled vessel as early as 2025.
The collaboration aims to slash Nutriens maritime transportation emissions and enable the commercial development of an ammonia-fueled vessel.
Nutrien and Exmar will collaborate on selecting an ammonia engine and supply system manufacturer, a shipyard capable of building an ammonia-powered vessel, and using Nutriens existing low-carbon ammonia supply from Geismar, LA as a fuel.
Nutrien has actively been pursuing the development of low-carbon ammonia for more than a decade, and it is anticipated that the use of this ammonia will achieve a reduction in greenhouse gas emissions of up to 40%.
The partners also believe that emissions reductions of up to 70% can be achieved with the development of low-carbon ammonia and that vessels powered by such fuel can align with IMOs 2050 goals,
and deep decarbonisation of the maritime industry could be achievable before 2030.

2. Trafigura 그리고 Hy2gen와 미래 선박 연료로 암모니아 개발을 위해 협력”/Trafigura and Hy2gen collaborate on ammonia as shippings future fuel
- 다국적 원자재 트레이딩 거대 기업인 Trafigura는 산업의 저 탄소 및 무공해 해상 연료로의 전환함에 따라 녹색 암모니아에 대한 해운 산업의 요구를 정량화 하기 위한 연구를 위해 독일 기반의 스타트업 Hy2gen과 협력하기로 밝혔습니다.
두 회사는 대규모 상업적 활용을 위해 산업에서 요구되는 녹색 암모니아의 양과 운송방법 및 저장용량 등에 대한 필요한 측면을 고려하기 위한 연구를 위해 양해각서를 체결하였습니다.
Trafigura는 일찍부터 녹색수소 산업의 생산을 위한 Hy2gen의 잠재력을 인식하고 2019년부터 Hy2gen에 투자한 바 있습니다. 또한 지난달 Trafigura는 스칸디나비아 비료 대기업인 Yara International과 파트너쉽을 발표하며
선박연료로써 암모니아를 청정연료로 사용하는 개발 및 홍보에 협력하기로 하였습니다.  

- Commodities giant Trafigura has teamed up with Germany-based startup Hy2gen on a study aimed at quantifying the needs of the shipping industry for green ammonia as the industry transitions to low and zero carbon maritime fuels.
The two companies have signed a memorandum of understanding for a study that will consider the necessary aspects to enable large-scale commercial adoption,
including the required quantities of green ammonia, and the transport and storage capacities that will be needed.
Trafigura recognised the potential of Hy2gen for the industrial production of green hydrogen early on and has been an investor in Hy2gen since 2019.
Last month, Trafigura also announced its partnership with Scandinavian fertiliser giant Yara International to collaborate on the development and promotion of the use of ammonia as a clean fuel in shipping.

3. “갑판 크레인 돛으로 활용: MOL 풍력 추진 추가 연구 조사”/Deck cranes as sails: MOL makes further wind investigations
- MOL은 선박내 모든 곳에서 에너지를 절약하기 위한 모든 라인과 곡선을 살펴보고 있으며, 심지어 갑판의 화물 크레인까지도 고려대상이 되고 있습니다.
동사는 자국내 Oshima 조선소와 Iknow Machinery사와 화물 크레인 또는 유사 장비에 돛을 달아 추진력을 높이기 위한 협업을 하고 있다고 밝혔습니다.
해당 Project는 기존 화물 크레인의 삼각형 면적(하기 그림 참조)에 돛을 설치하여 추가적인 추진력을 제공함으로써 선박에서 발생하는 온실가스 총량을 줄이는 것을 목표로 하고 있습니다.
동 프로젝트가 성공하게 되면, MOL은 자사 벌크선, 우드칩 운반선 및 다목적 선박에 해당 기술을 적용할 수 있게 됩니다.

- Mitsui OSK Lines (MOL) is looking at every line and curve of its ships to make energy savings wherever is possible, even down to the cargo handling cranes on deck.
Japans largest shipowner is teaming with compatriots Oshima Shipbuilding and Iknow Machinery to research and develop mounting sails on ships cargo handling cranes and similar equipment to boost propulsion force.
The joint R&D project aims at reducing greenhouse gas (GHG) emissions from vessels while underway,
by unfurling the sail placed on ship such as triangular parts of existing cargo handling cranes to use offshore winds to provide additional propulsion force.
If successful, the sail concept could be deployed on many of MOLs bulkers, wood chip carriers, and multipurpose vessels.

 

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

 

Baltic Dry Index –

 

 

During the past 1 year–

 

Written by David Kim in WSS Korea.

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