해운·조선

29주 해운 마켓 브리핑 / Marine Market Briefing

Stage2 2021. 7. 20. 00:19
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Marine Market Side
Spot Market.

 

Weekly Summary.

 

Korean Ship Owner Side –

 

1. “팬오션, 쉘과 LNG 2척 장기대선계약 추가 체결”/Pan Ocean signs additional long-term charter contracts with Shell for two LNG carriers
- Shell은 추가 LNG 신조 6척을 Pan Ocean, Knutsen LNG 그리고JP Morgan을 통해 발주하여 총 24척의 LNG 신조를 발주하였습니다.
해당 선박은 174,000CBM급 선박으로 기존에 2019 12 8, 2020 8 6척 그리고 2020 12월에 4척 발주된 선박과 동현선으로 밝혔으며,
해당 선박들은 모두 현대 중공업과 현대 삼호 중공업에 건조되며, 인도일은 2023년으로 예정되었습니다.
*2019 12 Knutsen 4, Korean Line Corporation 2, JP Morgan 2척 총 8
*2020 8 Knutsen 2, Korean Line Corporation 2, JP Morgan 2척 총 6
*2020 12 Pan Ocean 2, Knutsen 1, JP Morgan 1척 총 4
*2021 7 Pan Ocean 2, Knutsen 2, JP Morgan 2척 총 6

- Shell is taking its newbuild LNG carrier book to 24 with agreements in place for a further six ships with Knutsen LNG, Pan Ocean and investors advised by J.P. Morgan Asset Management.
The 174,000 cu m vessels will be built by Hyundai Heavy Industries and Hyundai Samho Heavy Industries. Delivery will take place from 2023.
This order builds on the long-term charters Shell announced for eight ships of the same class in December 2019, six in August 2020, and four in December 2020.
*The major first jumped in with a deal on eight vessels in December 2019, signing for four vessels with Knutsen, two with Korea Line Corporation and a further pair with JP Morgan.
*It had inked deals on six ships, two each with Knutsen LNG, Korean Line Corporation and investors advised by JP Morgan Asset Management in August 2020.
*Four more vessels were confirmed in December 2020 two with Pan Ocean and one each with Knutsen and JP Morgan.
*Further six ships, two each with Knutsen LNG, Pan Ocean and investors advised by J.P. Morgan in July 2021.

2. H-Line, 한국남부발전과 LNG-powered VLOC 두 척 발주 합의”/H-Line makes an agreement on a pair of LNG-powered VLOC with KOSPO
- 에이치라인해운은 한국남부발전과 LNG 연료 추진 벌크선 2척을 발전용 석탄 수송에 투입하는 데 합의했습니다. 남부발전은 내년에 신조선을 발주해 2023년 하반기 완공한다는 목표를 가지고 있습니다.
에이치라인해운은 협약을 계기로 LNG 연료를 쓰는 18t(재화중량톤)급 케이프사이즈 벌크선 2척을 현대삼호중공업에서 지어 기존 운항선박과 대체한다는 구상입니다.
현재 에이치라인해운은 총 6척의 케이프사이즈 벌크선을 남부발전과 맺은 장기수송계약에 투입 중입니다. 18t 3, 15t 3척중 기존 18t급 선박 중 10년 안팎의 계약기간을 남겨둔 선박이 교체 대상입니다.
벙커C유 대신 LNG를 연료로 쓰는 선박을 운항해 온실가스를 30%, 미세먼지를 99%까지 줄여 국제사회의 탈탄소 정책에 부응한다는 구상입니다.

- H-Line Shipping and Korea Southern Power(KOSPO) have agreed to use two LNG fuel-powered bulk carriers to transport coal for power generation.
Korea Southern Power plans to place an order for new shipbuilding next year and complete it in the second half of 2023.
H-Line Shipping is planning to build two 180,000 ton capacity Capesize bulk carriers that use LNG fuel as an opportunity to replace them with existing operating vessels.
Currently, H-Line Shipping is putting a total of six Capesize bulk carriers into a long-term transportation contract signed with Korea Southern Power.
(3 vessels - 180,000dwt and other 3 vessels 150,000dwt ships) Out of the existing 180,000-ton class ships, those with a contract period of about 10 years or less are subject to replacement.
The idea is to meet the international community's decarbonization policy by operating ships that use LNG as fuel instead of bunker C oil to reduce greenhouse gas by 30% and fine dust by 99%.

North East Asia Ship Owner Side –


1. MOL, 메탄올 탱커 시장 진입”/MOL buys into the worlds largest methanol tanker fleet
- MOL은 글로벌 메탄올 생산업체인 Methanex의 운송자회사인 Waterfront Shipping (WFS)의 지분 40% 145m$에 사들였다고 밝혔습니다.
금번 전략적인 파트너쉽은 Methanex, WFS그리고 MOL 30년 이상 맺어온 관계를 보다 강화시키기 위한 일환으로 해석되고 있을 뿐만 아니라, 특히, Methanex는 세계적인 메탄올 제조사로써
WFS는 세계적인 메탄올 운송 해운회사로써 그리고 MOL의 엄청난 해운 실무 경험을 이용하여, 메탄올을 선박연료유로써 사용하기 위한 재생가능한 메탄올을 상업적으로 개발하기 위한 목적을 가지고 있다고 밝혔습니다.
이와 더불어, MOL은 이산화 탄소 운송 해운회사인 Larvik Shipping에 투자한다고 올해 초 입장을 밝힌 바 있습니다.

- MOL is paying $145m to take a 40% stake in Waterfront Shipping (WFS), the tanker subsidiary of methanol producer Methanex. The strategic partnership strengthens a relationship established over 30 years between Methanex, WFS and MOL.
With Methanex as the world-leading methanol producer, WFS as the worlds leading methanol shipper, and MOLs vast shipping experience, the parties intend to advance the commercialization of methanol,
including renewable methanol, as a viable marine fuel, the parties stated in a release. MOL decided to invest into Norway-based Larvik Shipping, a pioneer in the shipping of carbon dioxide earlier this year.

2. Nissen Kaiun, 현대 삼호에 VLGC 두 척 발주”/Nissen Kaiun emerges as owner of VLGCs booked at Hyundai Samho
- Nissen Kaiun LPG 선대확장을 위해 LPG 추진 VLGC 신조선을 발주한 것으로 확인됩니다. 조선소 정보에 따르면, 86,000cbm VLGC 2척을 한국해양조선과 계약을 맺은 것으로 밝혀졌으며,
현대삼호 중공업에서 해당 두 척을 모두 건조할 예정이며, 인도일은 2023 6월 그리고 9월로 예정되었습니다. 해당 두 선박은 최소 10년 장기 운송 계약을 통해 발주된 것으로 확인되며, 한 척은 미국 Dorian LPG 나머지 한 척은 일본의
Eneos Ocean에서 용선하는 것으로 확인되었습니다. 현재 Nissen Kaiun은 총 9척의 VLGC 운항선을 보유하고 있으며, 올해 3척의 VLGC를 인도 받으면 총 12척의 VLGC 선대를 보유하게 됩니다.
올해 인도될 3척중 2척은 현대중공업에서 건조 중이며, 선명은 MV. White Cliffs & MV. Red Admiral이며, 미국의 Chevron에서 용선될 예정입니다. 나머지 한 척은 KHI조선소에서 건조 중이며, 한국의 E1에 용선될 예정입니다.
클란슨 자료에 따르면, Nissen Kaiun은 총 154척의 운항선을 보유하고 있으며, 현재 동북아 조선소에 총 13척의 신조선을 보유하고 있는 것으로 확인됩니다.

- Nissen Kaiun of Japan is further expanding its presence in the LPG business with an order for its first LPG-fuelled VLGC newbuildings.
Shipbuilding sources identified Nissen as the owner behind an order for two 86,000-cbm gas carriers that Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) disclosed.
KSOE subsidiary Hyundai Samho Heavy Industries will build the pair, and is scheduled to deliver them in June and September 2023.
Shipbuilding sources said Nissen ordered the duo against long-term charter contracts of at least 10 years. Connecticut-based Dorian LPG is said to have fixed one vessel and Japans Eneos Ocean the former JX Ocean the other.
Nissen is said to have nine VLGCs trading, and the fleet will swell to 12 as it is due to take delivery of three newbuildings in the coming months.
The two VLGCs at HHI to be named White Cliffs and Red Admiral have been chartered out to US energy giant Chevron, while the KHI ship is employed by South Korean LPG importer E1.
According to Clarksons Shipping Intelligence Network database, Nissen has a diversified fleet of 154 trading vessels. It also has 13 newbuildings booked at shipyards in the Far East.

3. COSCO, 자사 조선소 CSHI 1.5bn$ 상당의10척 컨테이너선 발주”/Cosco splashes $1.5bn on ten boxships at CSHI
- 중국 거대 해운회사인 COSCO는 자사 자회사 조선소인 COSCO SHIPPING 조선소와 컨테이너선 10척에 대한 건조 계약을 맺었다고 밝혔습니다.
정보에 따르면, 16,180TEU 컨테이너선 4척과 14,092TEU 컨테이너선 6척으로 확인됩니다. 14,092TEU 컨테이너선은 2023 12월부터 2024 9월 사이에 인도될 예정이며,
16,180TEU 컨테이너선은 2025 6월부터 2025 12월 사이에 차례대로 해당 선주사로 인도될 예정입니다.

- Chinese shipping giant Cosco has entered into contracts with affiliate shipbuilder Cosco Shipping Heavy Industry Yangzhou for the construction of 10 containerships.
Cosco is splashing out a total of $1.496bn, made up of $876m for six 14,092 teu boxships and $620m for four 16,180 teu boxhips.
The 14,092 teu vessels are scheduled to deliver between December 2023 to September 2024, and the 16,180 teu quartet are scheduled to be delivered from June 2025 to December 2025.

4. Evergreen, 피더 컨테이너선 총 26척 발주 고려”/Evergreen eyes 26 containership feeders as yard prices rise
- Evergreen 2,300teu 11, 3,000teu 11, 1,200teu 2, 그리고 1,800teu 2척 총 29척을 발주를 고려하고 있습니다. 조선소 정보에 따르면, 정확한 인도일은 아니지만, 2025년 말까지 인도를 예정하고 있는 것으로 확인되며,
거론되고 있는 조선소는 Japan Marine United, Hyundai Mipo Dockyard, Taiwans CSBC, Yangzijiang 조선소 그리고 CSSC Huangpu Wenchong 조선소로 확인되고 있습니다.
동사는 올해 상반기에 네오 파나막스 컨테이너선 20척을 삼성중공업에 그리고 24,000teu 컨테이너선 2척을 중국 Hudong-Zhonghua 조선소에 발주한 바 있습니다.

- The company is understood to be seeking 11 units of both 2,300-teu and 3,000-teu capacities as well as two 1,200-teu ships and a pair of 1,800-teu vessels.
Shipbuilding sources said Evergreen is not rigid on the delivery dates and is open to some of the ships being scheduled for handovers by the end of 2025.
Several Far East shipyards are believed to have been approached for Evergreens feeder boxships project.
Japan Marine United, Hyundai Mipo Dockyard, Taiwans CSBC, Singapore-listed Yangzijiang Shipbuilding and CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding have been identified as among those approached.
The company contracted South Koreas Samsung Heavy Industries to build 20 neo-panamax boxships and Chinas Hudong-Zhonghua Shipbuilding (Group) to construct two 24,000-teu vessels in the first half of this year.

Ship Yard Side –
N/A

Environment Side –
1. IMO 인포그래픽: 해운산업으로부터 온실가스배출에 대한 10년간의 활동”/IMO Infographic: 10 years of action on GHG emissions from shipping
- 2021년은 IMO 2011 7 15 MARPOL의 일환으로 선박에 대한 의무 에너지 효율 조치를 처음으로 채택한 이후로, 정확히 10년이 되는 해입니다.
이와 관련하여 IMO에서는 해운산업으로부터 온실가스 배출을 줄이기 위한 조치 일정을 제공하는 인포그래픽을 공유하였습니다. 아래 자료로 참조하시길 바랍니다.


- The year 2021 marks a decade since IMO adopted the first set of mandatory energy efficiency measures for ships, on 15 July 2011, as part of MARPOL.
As such, IMO shared an infographic providing a timeline of actions to cut GHG emissions from shipping. Please refer to the attached file.

2. Wallenius, 중국 CIMC Raffles 조선소에 LNG 추진 자동차 운반선 최대 6척 발주”/Wallenius orders up to six LNG-powered car carriers at CIMC Raffles
- Wallenius Line은 중국 CIMC Raffles 조선소와 최대 6척의 자동차 운반선 건조에 대한 계약을 맺었다고 밝혔습니다. 해당 선박은 6,500ceu급 사이즈이며, 스웨덴 flag LNG 추진 방식을 선택될 예정입니다.
해당 계약은 확정 물량 2척 그리고 옵션 물량 4척으로 확인되며, 인도일은 2024년 상반기로 예정되었습니다.

- Wallenius Lines has signed for up to six car carriers with Chinese shipyard CIMC Raffles. The 6,500 ceu ships will be LNG-powered and will fly the Swedish flag when they deliver.
The deal breaks down as two firm orders and four options with the shipyard likely to deliver the firm vessels in early 2024.


3. Wartsila 올해 암모니아 혼합 연료 추진 엔진 상용화”/Wartsila says engine running on ammonia blend to be available this year
- 핀란드 Wartsila는 자사 엔진에 수소와 암모니아 연료를 이용한 테스트를 성공적으로 테스트함으로써 탈 탄소를 향한 또다른 중요한 이정표를 지났다고 밝혔습니다.
동사는 수소추진 시스템을 성공적으로 테스트하였으며, 또한 암모니아 혼합 연료가 사용 가능한 엔진을 올해 초에 상용화 가능할 것으로 예측하고 있으며, 순수 암모니아 추진 시스템은 2023년에 가능할 것으로 보고 있습니다.
Wartsila의 엔진은 현재 LNG, 바이오가스, 합성 메탄 그리고 최대 25% 혼합 수소를 이용한 연료로써 작동이 가능합니다.

- Finland's Wartsila has passed another milestone on the road to zero-emissions shipping by successfully testing hydrogen and ammonia fuels in its engines.
Finnish technology group has also successfully tested a hydrogen propulsion system. Wartsila also expects to have an engine running on an ammonia blend ready this year. A pure ammonia propulsion system should be available in 2023.
Wartsila's engines can currently run on natural gas, biogas, synthetic methane or hydrogen blends of up to 25% hydrogen.

4. Shell, 노르웨이 블루 수소 프로젝트 가입”/Shell signs up for Norwegian blue hydrogen project
- Shell은 노르웨이 Nyhamna에서 생산된 LNG를 이용한 블루 수소 대규모 생산을 위하여 노르웨이 Aukra 시설 개발 프로젝트에 가입하였다고 밝혔습니다.
동사는 선박유로써 수소를 운송하기 위한 목적, 산업 공정, 도로 운송 및 유럽 수소 소비자에 대한 잠재적 수출을 위한 목적으로 해당 프로젝트 개발업체인 Aker Clean Hydrogen 그리고 CapeOmega사와 업무 협약을 맺었습니다.

- Shell has signed up for a project looking to develop a large-scale production facility for blue hydrogen in Aukra, Norway, using natural gas from the local gas processing plant at Nyhamna.
The Anglo-Dutch supermajor has signed a memorandum of understanding with project developers Aker Clean Hydrogen and CapeOmega aiming to deliver clean hydrogen as a marine fuel,
in addition to industrial processes, road transport, and potential export to European hydrogen consumers.

5. Shell 세계 최초의 탄소 중립 LNG 공급 계약 발표”/Shell announces worlds first term contract for carbon-neutral LNG
-중국의 석유회사인 PetroChina International(PCI)은 오일 메이저 Shell과 탄소 중립 LNG 공급 계약을 산업최초로 계약한 이후, 처음으로 탄소 중립 LNG 화물을 Dalian 항에서 수입하였다고 밝혔습니다.
해당 발자취는 탄소 중립 LNG 화물을 공급하기 위한 양사간의 5년 계약 중에 한 부분이며, 해당 계약에 따라 PCI SHELL사와 고 품질 탄소 배출권을 이용하여 LNG 벨류체인에서 발생하는 이산화탄소 배출을 상쇄하기 위해 협력할 것이라고 밝혔습니다.
알려진바와 같이, 오늘날 LNG 화물을 운송함에 있어 발생하는 이산화 탄소를 상쇄하기 위해 사용되는 탄소 배출권은 중국 그리고 다른 나라 지역들의 산림을 보호하는 SHELL의 글로벌 포트폴리오 중에 하나인 이산화 탄소 절감 프로젝트로부터 생겨납니다.
자연 기반의 프로젝트라 함은 토지를 보호, 변형 또는 복원하는 것을 말하며 또한 대기로부터 발생되는 이산화 탄소를 흡수 그리고 산소를 배출하는 것을 말합니다.
각 탄소 배출권은 제 3자의 검증 과정 대상이며 그리고 1톤의 이산화 탄소를 방지하거나 제거할 수 있음을 나타냅니다.

- Petroleum company PetroChina International Co. Ltd. received its first carbon-neutral LNG cargo at Dalian port of China, after signing the industrys first term contract for carbon-neutral LNG supply with oil major Shell.
The move was part of a five-year agreement between Shell Eastern Trading Pte Limited (Shell) with PetroChina International Co. Ltd. (PCI) for the supply of carbon-neutral LNG.
For each cargo delivered under this agreement, PCI and Shell will cooperate to offset life-cycle carbon dioxide equivalent (CO2e) emissions generated across the LNG value chain, using high-quality carbon credits from nature-based projects.
As informed, the carbon credits used to offset life-cycle CO2e emissions generated from the cargo delivered today, come from Shells global portfolio of emission reduction projects, that protect forests in China and other parts of the world.
Nature-based projects protect, transform or restore land and enable nature to add oxygen and absorb more CO2 emissions from the atmosphere.
Each carbon credit is subject to a third-party verification process and represents the avoidance or removal of 1 tonne of CO2e.

*Comparison of key low-carbon LNG solutions by suppliers.

 

*Emissions ranges along the LNG value chain

*Current and Potential solutions adopted by LNG suppliers.

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

 

Baltic Dry Index –

During the past 1 year–

Edited by David Kim in WSS Korea.

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