해운·조선

34주 해운마켓브리핑 / WK34 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 8. 24. 10:40
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Marine Market Side 
Spot Market.
N/A

 

Weekly Summary.

 

Korean Ship Owner Side –


1. “장금상선, 1900TEU급 컨테이너선 12척 현대미포조선에 발주”/Sinokor Merchant Marine orders a dozen 1,900teu box ships at HMD
- 장금상선은 1900TEU급 컨테이너선 12척을 현대미포조선에 발주했다고 밝혔다. 지난 5월 동형선 6척을 발주한 데 이어 이달 들어 계약서에 포함돼 있던 6척의 옵션을 행사한 것으로 파악됩니다.
 6척은 내년 5~10, 추가 6척은 2023 2~8월 순차적으로 준공될 예정입니다. 프랑스 해운조사기관인 알파라이너에 따르면 장금상선은 이날 현재 세계 20위권인 76 109000TEU의 컨테이너선단을 운항 중입니다.
신조선 발주량은 20 32000TEU으로, 현존선의 3분의 1 규모입니다. 연내로 중국조선공업(CSSC) 자회사인 광저우원충조선에서 1100TEU급 선박 4척을 인도받는 데 이어
올해 10월부터 내년 4월까지 2400TEU급 선박 4척을 중국 장난조선소에서 넘겨받을 예정입니다.

- Sinokor Merchant Marine placed an order for 12 1900TEU class ships to Hyundai Mipo Dockyard. According to shipyard sources, it looks like they exercised the option for 6 vessels included from the contract of six new building box ships in last May.
The first six ships are scheduled for April to October 2023, and the additional six ships from February to August. According to Alphaliner, they are operating 76 box ships with 109,000teu being ranked 20th and have 20 new building box ships in total.
Within this year, they will take delivery of four 1,100teu vessels from a subsidiary of CSSC and another four 2,400teu new building ships will be taken delivery to Sinokor between this October to next April from Jiangnan shipyard.

2. Qatar, LNG 신조 입찰 날짜가 다가옴에 따라, 아시아 선주사로 관심”/Qatar homes in on Asian owners as bid date nears on LNG newbuildings
- 선박 가격에 대한 시장 논의가 소용돌이 치면서 한국 선주사들이 일본 선주사들의 라이벌이자 경쟁자로써 부상하고 있습니다. 8 20일 날짜로 선주사들은 카타르의 최대 150척에 달하는 인수 계획의 첫 번째 LNG 발주 분에 대한
상업 제안서를 제출할 예정입니다. 카타르의 LNG 생산 확장과 선대 최신화 프로그램에 따른 요구 충족을 위해 총 37명의 사전 자격을 갖춘 선주사들 중 현재 한국 선주사는 3그룹이 있다고 밝혔습니다.
해당 선주사로는 H-Line, Hyundai LNG Shipping, Korea Line Corporation, Pan Ocean and SK Shipping이 비공식 명칭 K5로 뭉쳤으며, 이와 별개로 Hyundai Glovis, 그리고 KMARINE도 입찰 참여를 한 것으로 알려졌습니다.
여러 소식통에 따르면, Qatar Petroleum Qatargas를 금번 선박 입찰 프로세를 지휘하기 업체로 지명하였으며, 올해 말까지 최대 20척의 LNG 운반선에 대한 장기용선 및 신조선 계약을 진행할 것이라고 밝혔습니다.
최종 선주사 선정은 올해 9월에 이루어지며, 신조선 발주가 된다면 2024년에부터 차례대로 인도될 것으로 예상됩니다.

- South Korean shipowners emerge as contenders alongside Japanese rivals as market talk swirls on vessel pricing.
Selected shipowners are due to submit commercial offers on Friday 20 August for what looks set to be a first batch of LNG carrier newbuildings in Qatars plan to acquire up to 150 vessels.
Sources closely following the process, which aims to meet the shipping needs to feed Qatar's liquefaction expansion and fleet renewal needs, said three South Korean groupings are among the original 37 pre-qualified shipowners being invited to bid.
They said five companies H-Line Shipping, Hyundai LNG, Korea Line, Pan Ocean and SK Shipping have clubbed together under the unofficial name K5. Separately, Hyundai Glovis is said to be another contender.
Kukje Maritime ­Investment Corp (Kmarin) is believed to be another bidder hoping to move forward in the process.
Several sources told that Qatar Petroleum, which has nominated Qatargas to handle the ship tender process, is expected to move forward on time-charter and shipbuilding contracts for up to 20 LNG carriers before the end of this year.
These vessels would likely be due for delivery dates starting in 2024. A final choice of shipowners is due to be made in September.

North East Asia Ship Owner Side –


1. Yang Ming 대형 컨테이너 발주 검토”/Yang Ming seeks more containerships as newbuild
- 대만의 Yang Ming Marine Transport는 선대 최신화 프로그램의 일환으로 네오 파나막스 컨테이너 신조선을 추가할 계획이 있다고 밝혔습니다. 그리고 이미 초대형 컨테이너선 최대 6척에 대한 발주 검토도 진행 중이라고 밝혔습니다.
조선소 소식통에 따르면, Yang Ming이 현재 필요한 컨테이너선박 수량은 밝히지 않았으나, 시장 전문가에 따르면 Seaspan으로부터 용선한 15척의 대형 컨테이너선박을 대체하기 위하여 네오 파나막스 컨테이너선 10  15척 정도가 필요할 것으로 예측하고 있습니다.
하지만, 현재 대다수의 조선소 슬롯이 2024년 중반까지 예약이 꽉 차있는 상태임에 따라, 만약 해당 신조선을 Yang Ming이 발주하게 될 경우에 2024년 말부터 선박 인도 날짜를 확보할 수 있을것으로 내다 보고 있습니다.
현재 Yang Ming사는 일부 오랜된 선박은 폐선 그리고 장기 용선된 선박은 계약 만료와 함께 해당 선주사로 반환하여 부족한 선대를 신조 발주로써 대체하려는 계획을 세웠으며 또한 현재 귀속된 해운 동맹 The Alliance에 초대형 컨테이너선 발주 가능성에 대해
협의한 것으로 알려졌습니다.

- Taiwans Yang Ming Marine Transport is adding a raft of neo-panamax boxship newbuildings to its fleet-renewal plans. The liner operator was already looking to book up to six ultra-large containerships (ULCs).
Shipbuilding sources said Yang Ming has not indicated the number of 15,000-teu newbuildings it requires. But a boxship expert thinks the company may need 10 to 15 vessels.
Yang Ming is keen to order the neo-panamax containerships so that they can replace the 15 large ships that it chartered from Seaspan Corp, the boxship specialist said.

Shipbuilding sources said most yards that are building large container vessels are fully booked until mid-2024. So if Yang Ming is to order tonnage, it is likely that the company will only be able to secure delivery dates on the vessels starting in late 2024.
The company has mapped out a fleet-renewal programme under which some old ships will be scrapped and other containerships chartered in on a long-term basis will be returned to owners when their contracts expire.

Yang Ming said it will be working with its partners in THE Alliance which involves German liner Hapag-Lloyd, Singapore-based Ocean Network Express and South Koreas HMM on the possibility of ordering the ULC newbuildings.

2. “중국의 Gia Shipping 두 척의 캄사르막스 벌크선 DSIC에 발주”/ China's Gia Shipping orders a pair of kamsarmax bulker newbuildings at DSIC
- 중국의 Gia Shipping은 국제 해운 시장으로 비즈니스를 확장하기 위하여 2척의 캄사르막스 벌크선을 발주하였다고 밝혔습니다. 동사는 Taizhou Jiahang Shipping사로 또한 알려져있으며,
자국 조선소인 Dalian Shipbuilding 85,000dwt 두 척을 발주하였습니다. 해당 선박은 2023년 상반기에 해당 선주사로 인도될 예정입니다.
조선소 자료에 따르면, DSIC의 자회사인 Tianjin Xingang 조선소에서 해당 선박을 건조할 계획입니다.

- Chinas Gia Shipping is entering the international shipping market for a pair of kamsarmax bulker newbuildings.
The Chinese shipping company, which is also known as Taizhou Jiahang Shipping, has contracted state-owned Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC) to build the two 85,000-dwt bulkers. The ships are slated to be delivered in the first quarter of 2023.
Shipbuilding sources with knowledge of the deal said DSIC has assigned its subsidiary Tianjin Xingang Shipbuilding Heavy Industry to construct the vessels.

3. “중국 Zhejiang Xiehai 뉴캐슬막스 벌크선 두척 자국 Qingdao Beihai 조선소에 발주”/ China's Zhejiang Xiehai orders a pair of newcastlemax bulkers at Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry
- 중국 연안 수송 선사이 Zhejiang Xiehai가 자사 벌크선 확장 정책에 따른 노력의 일환으로 뉴캐슬막스 두 척을 발주하였다고 밝혔습니다. 동사는 210,000dwt 뉴캐슬막스 벌크선 두 척을 자국 조선사인 Qingdao Beihai 조선소와 계약을 맺었습니다.
해당 선사는 총 6개의 해운 자회사를 가지고 있습니다. Zhejiang Xiehai, Ningbo Xiehai, Zhoushan Xiehai, Zhoushan Xiehai Ship Management, Ruian Xiehai, Xiehai Group Hong Kong.  21척의 벌크선을 운항하고 있으며 이중 12척이 용선 선박입니다.

- The domestic shipping outfit has booked its first newcastlemaxes as part of an effort to grow its dry bulk fleet.
Privately-owned Zhejiang Xiehai has signed up for two 210,000-dwt newbuildingsat Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry, part of the giant China State Shipbuilding Corp.
It has six subsidiary shipping companies  Zhejiang Xiehai Shipping, Ningbo Xiehai Development Shipping, Zhoushan Xiehai Shipping, Zhoushan Xiehai Ship Management, Ruian Xiehai Shipping and Xiehai Group Hong Kong.
The group controls around 21 bulkers, of which 12 are chartered ships.

4. Nisshin shipping 5 척의 벌크선 Jiangsu Hantong 조선소에 발주”/ Nisshin Shipping orders five bulker at Jiangsu Hantong
- 일본의 선주사인 Nisshin Shipping은 중국 Jiangsu New Hantong 조선소에 기 발주한 캄사르막스 5척 계약에 포함된 옵션 물량인 동형성 5척에 대한 행사를 진행했다고 밝혔습니다.
해당 선박 발주로 총 10척의 82,000dwt 선박이 해당 조선소에서 건조될 예정이며, 인도는 2022 7월부터 2023 3분기 사이에 순차대로 동 선주사에게 인도될 예정입니다.

- Japanese tonnage supplier Nisshin Shipping has exercised options to order another five kamsarmax bulkers at Jiangsu New Hantong Ship Heavy Industry.
The deal brings the company's orderbook for the 82,000-dwt vessels at the privately-owned Chinese shipyards to 10. The company is scheduled to take delivery of the 10 new ships between July 2022 and the third quarter of 2023.

Ship Yard Side –


1. “삼성 중공업 암모니아 추진선 개발”/Samsung Heavys ammonia developments advance
- 삼성중공업은 VLCC 이중연료로써 디젤/LNG연료 전환 이후, 잠재적인 연료 조합으로 디젤/암모니아 이중 연료에 대한 AIP 승인을 DNV로부터 수여 받았다고 밝혔습니다.
이 과정에서 새로이 출시된 “가스 연료 암모니아” 표기법이 새로이 적용되었습니다. 현재 해양업계는 저탄소 선박 설계로 강화되는 해운 업계의 규제들을 대응해야하는 중요한 시기에 놓여있습니다.
이에 DNV의 암모니아 추진 연료 건조 또는 개조에 대한AIP를 통해 삼성 중공업은 미래 암모니아 연료 선박의 건조 또는 개조를 고려하는 글로벌 선주사를 위한 대체 연료 솔루션 상용화에 주력을 다하고 있습니다.
더불어 현재 삼성중공업은 말레이시아 국영 선사인 MISC와 엔진 메이커인 MAN Energy Solutions와 함께 협력하여 암모이나 추진 아프라막스 탱커선을 개발 중에 있습니다.

- Class society DNV has awarded an approval in principle (AiP) to Samsung Heavy Industries (SHI) for a fuel ready concept for a VLCC with dual fuel diesel/ammonia as a potential fuel combination after conversion from dual fuel diesel/LNG.
The newly released Gas Fuelled Ammonia notation has also been applied in the process. The global maritime industry is at a critical juncture in terms of being ready to respond with low-carbon ship design.
Through DNVs AiP for ammonia fuel ready design, SHI is making an effort for commercialisation of alternative fuel solutions for global shipowners considering newbuildings or converting ammonia-fuelled ships in the future.

SHI is also in an advanced stage of developing an ammonia-fuelled aframax in partnership with Malaysian flagship line, MISC and engine maker MAN Energy Solutions.

 

Environment Side –


1. MOL, DSME/MOL, DSME demonstrate cryo-powered regas system for FSRUs
- 일본 해운회사인 MOL과 한국 조선사인 DSME가 대우조선해양 옥포 조선소에서 FSRU Cyro-Powered Regas System의 실증 실험을 성공적으로 수행하였다고 밝혔습니다.
FSRU의 역할 중 하나는 열교환을 이용하여 -160
 °C LNG를 재기화하는 것입니다. 과거에는 LNG의 저온 에너지가 FSRU에서 활용되지 않고 그대로 방출되었습니다. 하지만 해당 Cyro-Powered Regas System을 설치함으로 해당 저온 에너지를
또다른 열매체로 전달하여 증기를 생성하여, 생성된 증기는 또 다시 터빈으로 보내어져 전기를 생성하게 됩니다. 이를 통하여 FSRU의 연료 소비 및  CO2 배출량을 감소할 수 있게 됩니다.
Cyro-Powerd Regas System을 이용한 금번 실증 테스트를 통해서 차세대 FSRU의 연료 소모량과 CO2배출량은 기존 FSRU대비 최대 정격 재기화 유량에 따라 50%가량 감소 시킬 수 있는 것으로 확인되었습니다.

- Japanese shipping company MOL and South Korean shipbuilder DSME have successfully carried out a demonstration test of a Cryo-Powered Regas System for FSRU at DSMEs Okpo shipyard.
The role of an FSRU is to re-gasify -160°C LNG through heat exchange. In the past, LNGs cold energy had not been utilized in FSRUs and was released. By installing the Cryo-Powered Regas System, such cold energy will be transferred to another heating medium,
and the generated steam will be sent to a turbine to generate electricity, which results in reducing FSRUs fuel consumption and CO2 emissions.
The result of this demonstration test confirms that through the utilization of the Cryo-Powered Regas System, fuel consumption and CO2 emissions of new generation FSRUs can be reduced by 50% at maximum rated regas flow rate compared to conventional existing FSRUs.

2. Maersk 세계 최초의 저 탄소 컨테이너 선박을 위한 e-methanol 생산 확보”/Maersk secures e-methanol production for worlds first carbon neutral container vessel
- Maersk 2023년 세계 최초의 탄소 중립 컨테이너 선박 인도를 위한 계획에 따라, 해당 선박 추진 연료인 e-methanol을 덴마크에 한 시설에서 생산될 예정이라고 밝혔습니다.
덴마크 재생 가능한 에너지 회사 European Energy사의 자회사인 REintergrate에서 해당 시설을 설립할 예정이며, Maersk의 세계 최초의 친환경 컨테이너 선박을 위해 년간 10,000톤의 e-methanol을 생산할 예정입니다.
Maersk 또한 European Energy사와 REintergrate사와 해당 시설 개발에 대한 작업을 긴밀하게 해 나갈 예정이라고 밝혔습니다. 해당 시설은 동 연료유를 생산하기 위해 재생가능한 에너지 그리고 유기물에 의해 발생한 이산화탄소를 사용할 예정입니다.
해당 시설의 운영은 2023년으로 예상하고 있으며, e-methanol에 필요한 재생가능한 에너지는 덴마크 남단 Kassø 지역의 태양열 발전소에서 공급될 예정입니다.

- Danish shipping giant Maersk plans to launch of the worlds first carbon-neutral container vessel in 2023, the company has now informed that a new e-methanol facility in Denmark will produce the e-methanol for the vessel.
REintegrate, a subsidiary of the Danish renewable energy company European Energy, and European Energy will establish a new Danish facility to produce the approx. 10.000 tonnes of carbon-neutral e-methanol that the vessel will consume annually.
Maersk said it will work closely with REintegrate and European Energy on the development of the facility. The methanol facility will use renewable energy and biogenic CO2 to produce the e-methanol.
The fuel production is expected to start in 2023. Meanwhile, the energy needed for the power-to-methanol production will be provided by a solar farm in Kassø, Southern Denmark.

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

Baltic Dry Index –

 

During the past 1 year–

 

Wirtten by David Kim in WSS Korea.

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