해운·조선

35주 해운마켓브리핑 / WK35 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 8. 30. 19:23
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Marine Market Side
Spot Market.

 

 

Weekly Summary.

 

 

Korean Ship Owner Side –
N/A


North East Asia Ship Owner Side –
1. X-Press Feeder Jeben Shipping으로부터 중고 컨테이너 피더선 인수”/X-Press Feeders snaps up a secondhand boxship from Jebsen shipping
- 피더 컨테이너 선사인 X-Press Feeders Jeben Shipping으로부터 2006년에 건조된 MV. Gerrit Braren 선박을 인수하였다고 밝혔습니다.
베슬즈 벨류에 따르면,  X-Press Feeders는 현재 2,700 7,000teu 사이즈의 신조선 15척을 보유한 것으로 확인됩니다.

- Feder operator X-Press Feeders has purchased the 2006-built Gerrit Braren from Jebsen Shipping.
According to VesselsValue, X-Press Feeders currently has 15 newbuilds on order, ranging from 2,700 teu to 7,000 teu.

2. Jinhui Shipping, Belships Bulker사로부터 중고선 추가 인수”/Jinhui takes another Belships bulker
- Jinhui Shipping and Transporation은 노르웨이 선주사인 Belships로부터 지난7월초 초 중고선 한 척 인 수 이후, 수프라막스 벌크선 추가 인수를 하였다고 밝혔습니다.
해당 선박은 2008년에 건조된 MV. Belcargo로 올해 11월 그리고 12월 사이에 동 선주사로 인도될 예정입니다. Jinhui는 파나막스2 척 그리고 18척의 수프라막스 보유하여 현재 20척의 선단을 운영 중에 있습니다.

- Jinhui Shipping and Transportation has acquired another supramax bulk carrier from Norwegian owner Belships after taking its older ship earlier in July.
The Chinese bulker operator has purchased the 2008-built Belcargo. The 58,700 dwt vessel should be delivered between October 20, 2021, and November 30 of this year.
Jinhui currently owns 20 dry bulk vessels, which include two post-panamaxes and 18 supramaxes.

3. Zhejiang Xiehai Shipping 뉴캐슬막스 2척 신조 발주”/Zheijiang Xiehai Shipping orders a pair of newcastlemaxes
- 중국 연안 운송 선사인 Zhejijiang Xiehai Shipping 210,000dwt 뉴캐슬막스 두척의 신조를 중국 Qingdao Beihai 조선소에 발주하였다고 밝혔습니다.
해당 선박은 2023년에 동 선주사로 인도될 예정입니다.

- Chinese shipbuilder Qingdao Beihai Shipyard has won a contract for a pair of 210,000 dwt newcastlemaxes from domestic owner Zheijiang Xiehai Shipping. The vessels are scheduled for delivery in 2023.

4. K-Line, SFL Corp LNG 추진 신조 2척 용선”/ K Line linked to SFL Corps order for LNG-fuelled car carriers
- K-Line은 현재 John Frediksen SFL Corp사의 이중 연료 PCTC 신조 두 척에 대한 용선자로 확인되었습니다. 동 선주사는 해당 신조선에 대하여 이중 추진 연료사양으로 기존 화석연료와 LNG 두 연료유를 사용할 것으로 확인됩니다.

- Japans K Line has been linked to an order for two dual-fuel pure car/truck carrier (PCTC) newbuildings booked by John Fredriksen-backed SFL Corp.
The shipping giant is also poised to order newbuildings of its own that can also run on LNG and conventional fuels.

5. K Line, Gyxis사와 VLGC한 척에 대한 용선 계약을 맺음”/ Japans K Line signs VLGC charter deal with Gyxis
- K-Line LPG 화물 무역회사인 Gyxis사와 이중연료 추진의 VLGC 신조 한 척에 대한 용선 계약을 맺었다고 밝혔습니다. 해당 선박은 86,700cbm으로 LPG 또는 기존 화석연료로 추진 가능한 사양입니다.
해당 선박은 일본의 Kawasaki 조선소에서 건조될 예정이면 인도는 2023년으로 확인됩니다. Gyxis사는 2015년에 설립되었으며, 현재 LPG 수출, 수입, 운송, 저장 및 생산을 하고 있으며,
일본내에 6개의 LPG 터미널을 운영 중에 있는 회사입니다.

- Japanese shipping company K Line has struck a deal to charter a dual-fuel VLGC newbuilding to LPG trading company Gyxis Corp for an undisclosed period.
The 86,700-cbm capacity vessel, which can run on LPG or conventional fuel oil, has been ordered at Kawasaki Heavy Industries for delivery in 2023.
Tokyo-headquartered Gyxis was formed in 2015. It is involved in the manufacture, storage, transportation and import and export of LPG. It controls six LPG import terminals in Japan.

Ship Yard Side –
1. “한국 대형 조선소, 포스코와 후판 가격 협의 완료”/South Korean shipbuilders agree steel price hike with Posco
- 대한민국 3대 조선소는 자국 최대 철강 생산 업체인 POSCO사와 2021년 후반기부터 후판 가격 27%인상에 대한 협의를 완료하였다고 밝혔습니다.
조선소 소식통에 따르면, 해당 3사 조선소는 가격 협의가 완료되었고, 논의된 가격은 대략 톤당 950$로 확인되고 있습니다. 해당 가격은 올해 2분기 기록된 톤당 750$보다 증가한 수치로,
13년 이상 동안 가장 큰 변동 폭이며, 2020년 톤당 600$이던 철가격 대비 58% 증가된 가격입니다. 자국 2번째로 큰 현대제철 또한 POSCO의 가격 인상 정책을 따를 것으로 예상되고 있습니다.
아직 중소형 조선소인 K-Shipbuilding 그리고 대한 조선은 상기와 같은 가격인상과 관련된 논의가 없는 것으로 확인되고 있습니다. 선박 건조시 후판의 비중은 선종마다 상이하나, 신조 가격의 20%를 차지고 하고 있습니다.

- South Koreas big three shipbuilders have agreed a 27% price rise on the cost of steel plate for the second half of 2021 with compatriot producer Posco.
According to South Korean shipbrokers and local media, all three yard groups have finished their price talks and settled on a price of around KRW 1.1m ($950) per tonne.
This is a jump on the hike to $750 per tonne logged in the second quarter of this year in some of the biggest increases seen for more than 13 years and a rise of over 58% on the $600-per-tonne figure for 2020.
Hyundai Steel is also expected to follow Posco. Smaller yards such as K Shipbuilding and Daehan Shipbuilding were not involved in the price talks but will likely face the same rises.
Steel accounts for around 20% of the newbuilding price on a vessel, depending on the ship type.

Environment Side –
1. Mitsubishi 조선소, 프랑즈 TotalEnergy사와 액화이산화탄소 운반선 협업”/Mitsubishi Shipbuilding and TotalEnergies set out to develop liquefied CO2 carriers
- Mitsubishi 조선소는 프랑스 TotalEnergy 사와 액화 이산화탄소 운반선 개발을 위한 타당성 조사를 위해 협업하기로 결정하였습니다. 현재 TotalEnergy사는 여러 탄소 포집, 활용 및 저장 (CCUS) 프로젝트에 참여하고 있으며,
Mitsubishi 조선소의 경우, 액화 이산화탄소 운반선의 상업적 개발을 적극 추진 중에 있어 그 시너지 효과가 대단할 것으로 예상되고 있습니다.

- Japans Mitsubishi Shipbuilding has partnered up with French energy giant TotalEnergies to carry out a feasibility study for the development of a liquefied CO2 (LCO2) carrier.
TotalEnergies has been involved in several carbon capture, utilisation and storage (CCUS) projects, including the Northern Lights in Norway, while Mitsubishi Shipbuilding has been actively pursuing commercialisation of LCO2 carriers
as it believes demand for these vessels is expected to increase in the future, backed by growing interest in these decarbonisation technologies.

2. Maersk /Maersk orders up to green methanol fueled 12 boxships
- Maersk는 탄소 중립 운항을 위해 그린 메탄올 추진 네오 파나막스 사이즈 컨테이너선 최대 12척을 발주한다고 밝혔습니다. 16,000teu 초대형 컨테이너선은 현대중공업에서 건조될 예정이며, 해당 신조 계약에는 옵션물량 4척이 포함되어져
있다고 밝혔습니다. 해당 신조선은 2024 1분기에 동 선주사로 인도될 예정입니다. 해당 신조선들은 기존 노후선들은 대체하기 위한 발주분으로 총 선복량 150,000teu 달하며, 해당 선박은들은 2024 1분기까지 운항될 예정입니다.
동 선주사에 따르면, 해당 발주로써 년간 이산화탄소 최대 1백만톤을 줄일 수 있을 것으로 예상하고 있으며, 이로써 진정한 탄소 중립 해상운송이 가능하다. 라고 입장을 밝혔습니다.
이와 더불어 8 19 Maersk European Energy사의 자회사인 REintergrate사와 그린 메탄올 생산 공급에 대한 협업을 맺었으며, 해당 내용에 따르며, 덴마크내 새로 지어질 공장에서 연간 10,000톤 가량의 탄소 중립 e-methanol이 생산될 예정이며,
해당 연료는 2023년 중순에 현대미포조선에서 지어질 Maersk 최초의 2,100teu 메탄올 추진 컨테이너 선박에 연료로써 공급될 예정입니다.

- Shipowner AP Moller-Maersk has confirmed a pioneering order for up to 12 neo-panamax-size containerships which will be able to operate on carbon neutral or green methanol.
Maersk said it has contracted eight 16,000-teu vessels at Hyundai Heavy Industries under a deal that includes an option for four additional vessels. The initial vessel will deliver in the first quarter of 2024.
The options have handover dates in the following year. Maersk said the newbuildings will replace more than 150,000 teu, which is reaching end-of-life and is leaving the companys managed fleet between 2020 and the first quarter of 2024.
It said these older vessels, generating annual CO2 emissions savings of around 1m tonnes and offer truly carbon neutral transportation at scale.
On 19 August, Maersk announced that it is partnering with renewable energy company European Energy and its subsidiary REintegrate, which are setting up a new facility in Denmark to produce around 10,000 tonnes of carbon-neutral e-methanol.
The fuel will be used to supply Maersks first 2,100 methanol-fuelled feedership newbuilding, which delivers Hyundai Mipo Dockyard in mid-2023..

 

3. MOL 그리고 Tata Steel 친환경 선박 개발을 위해 협업”/MOL and Tata Steel partner up to develop greener bulker
- 일본의 최대 선주사인 MOL은 인도 철강 업체인 Tata Steel사와 이산화탄소를 줄이기 위한 친환경 벌크 선박 개발 및 투입을 위한 양해각서를 체결하였다고 밝혔습니다.
해당 양해각서를 통해 양사는 다양한 친환경 기술들에 대한 운항상 그리고 상업적 타당성 조사와 더불어 친환경 이점 등에 대한 연구를 함께 진행할 예정입니다.
해당 연구 중에는 풍력추진 시스템으로 잘 알려진 Wind Challenger가 포함되어져 있습니다. 해당 시스템을 통해서 선박은 연료유 사용을 줄일 수 있으며, 이를 통해 최대 5 8%의 이산화탄소 배출을 감소하는 결과를 얻을 수 있을 것으로 예상하고 있습니다.
현재 MOL은 자사 최초로 Wind Challenger 적용하여 자국 Oshima 조선소에서 건조 중에 있으며, 해당 선박은 2022년에 동사로 인도될 예정입니다.

- Japans Mitsui OSK Lines (MOL) and Indian steel giant Tata Steel have signed a memorandum of understanding to develop and deploy an environmentally friendly bulk carrier and reduce greenhouse gas (GHG) emissions
in the shipping of raw materials for the production of steel. In the initial stage, the partnership will explore the environmental benefits and commercial and operational feasibility of various technologies.
This will include the wind power propulsion system known as the Wind Challenger, which has the potential to achieve a 5% to 8% reduction in GHG emissions by reducing bunker oil consumption through the use of a telescoping hard sail that converts wind energy to propulsive force. MOL has already placed an order at Oshima Shipbuilding for construction of the first vessel to be equipped with the Wind Challenger a coal carrier, slated to start operation in 2022.

 


International Oil Prices with VLSFO –

 

 

Global Average Bunker Prices –     

 

 

Baltic Dry Index –

 

 

During the past 1 year–

 

Written by David Kim in WSS Korea.

 

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