해운·조선

2021년 48주 해운시장동향-한국/중국/대만/홍콩/일본

Stage2 2021. 11. 30. 00:42
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Marine Market Side
Top 10 Ship Owning Nations provided by VesselsValue.
*OSV Offshore Supply Vessels / OCV Offshore Construction Vessel /MODU Mobile Offshore Drilling Units / CTV Crew Transfer Vessels.

 

- Korea ranks seventh, 7 in Top 10 Ship owning Nations. Highlight Area Koreas Vehicle Carriers, LNG, LPG and Reefer segment.

Spot Market.

Weekly Summary.

Korean Ship Owner Side –
1. “공정거래법 개정안에 따른 현대글로비스 주가 영향”/New ownership rules drag on Hyundai Glovis share price
- 업계 최고 애널리스트에 따르면, 현대글로비스의 주가는 다음달 새로운 공정거래법 개정안 시행에 의해 묶여 있다고 알렸습니다.
독과점 규제 및 공정 거래에 관한 법률 개정안은 현재 상장사 총수일가 지분 상장사 30% 비장상자 20% 보유 규제를 적용하고 있으나, 이를 모두 20%로 일괄 적용하는 골자를 가지고 있습니다.
현대 글로비스의 경우에, 총수일가 지분이 총 29.9% (정의선 회장 지분 23.39% + 정몽구 명예 회장 6.71%)로 새로운 규제안인 20%로 줄이지 않으면, 벌금을 물게 됩니다.  
3분기말 기준, 현대글로비스는 총 84척의 선박을 보유하고 있으며, 이중 32척은 자사선 나머지 52척은 용선(12개월 이상)으로 확인됩니다.

- Shares in Hyundai Glovis are being held back by new share ownership rules due to come into force in South Korea next month, says a top industry analyst.
Amendments to the Monopoly Regulation & Fair Trade Act seek to reduce the current 30% threshold controlling families can have in a company to 20%.
In the case of Hyundai Glovis, this would require the controlling Chung family to reduce its 29.9% stake to the new level or face a fine.
At the end of the third quarter, Hyundai Glovis operated 84 vessels consisting of 32 owned and 52 chartered for more than 12 month.

2. “현대 글로비스, MV. Golden Ray 좌초로 벌금 3백만 달러 부과 예정”/Hyundai Glovis hit with $3m fine over Golden Ray capsizing
- 미국 조지아주의 환경 규제 당국은 2019 MV. Golden Ray자동차 운반선의 전복에 대하여 선주사인 Hyundai Glovis 300만 달러(35억원)의 벌금을 부과하기로 결정하였다고 밝혔습니다.
조지아 환경 보호국은 2019 9 8 4,100대의 차량을 싣고 브론즈윅 항구를 출발한 직후, 전복된 동 선박으로부터 오염 물질, 석유 제품 및 기타 잔해물들이 해당 해역을 오염시킨 혐의가 있다고 밝혔습니다.
지난달 말 Saint Simons Sound에서 해당 선박의 마지막 잔해가 2여년만에 제거되었는데, 이는 미국 역사상 가장 큰 난파선 제거 작업이라고 알려졌으며,  
해당 전복의 원인은 선박은 복원 안정성에 대한 잘못된 계산으로 인해 발생된 사고라고 미국 교통안전위원회에서 지난 9월 입장을 밝혔습니다.

- Environmental regulators from the American state of Georgia have decided to fine Korean shipowner Hyundai Glovis $3m over the 2019 capsizing of the Golden Ray car carrier.
The Georgia Environmental Protection Division said that pollutants, petroleum products and debris from the ship, which capsized on September 8, 2019, carrying 4,100 cars, shortly after departing the Port of Brunswick.
After more than two years, the last remains of the Golden Ray car carrier were removed from the Saint Simons Sound late last month, the largest wreck removal operation in the history of the United States.
The capsizing was caused by incorrect calculations about the vessels stability, the National Transportation Safety Board said in September.

3. "팬오션(주),BBCHP선박 6척 해외업체 위탁 불가"…선박관리업계 강력 반발/ "Pan Ocean, 6 BBCHP Ships cannot be entrusted to foreign companies"...Strong opposition from ship management industry
- 국적선사인 팬오션()이 자회사 ()포스에스엠에 위탁 관리중인 선박 6척을 해외 선박관리업체에 위탁관리하려는 움직임을 보이자 국내 선박관리업계가 강력하게 반발하고 나섰다고 알려졌습니다.
()한국선박관리산업협회에 따르면 팬오션은 자회사 포스엠에 위탁관리중인 탱커선 2, 대형 벌크선 4척 등 6척을 해외업체에 위탁 관리하려는 움직임을 보이고 있으며, 이 선박들은 모두 BBCHP선박(국적취득조건부 나용선:대한민국 국적을 취득하는 조건의 선박)으로 한국 국적 취득을 조건으로 하기 때문에, 국내 법·규정을 일부 적용 받으면서 동시에 상당한 세제 혜택을 받을 수 있습니다.
대표적으로 BBCHP선박을 운영하는 국적선사는 국제선박등록법, 제주특별자체도세 감면 조례, 조세특례제한법(톤세제도) 등을 통해 금전적 이득을 누리고, 대체복무 인원배정 등의 제도적인 지원을 받을 수 있습니다.
국적선과 BBC선박의 장점만을 가진 선박이 BBCHP선박으로 해운회사가 외국 선주로부터 임차, 운영하는 나용선(BBC) 방식은 국내 법·규정이 적용되지 않는 차이가 있습니다.
협회는 "단순히 배 한척이 해외업체로 넘어가는 것이 아닌 선박수리, 선용품공급 등 연관 업무까지 모두 해외로 넘어가 국내 일자리와 부가가치 창출 기회를 뺏기는 것"이라고 강조하며 강력하게 반발하고 있습니다.
무엇보다 BBCHP 선박을 해외 선박관리업체에 위탁할 경우, 앞으로 국내 540척의 BBCHP선박도 해외로 유출될 수 있고 선원을 제외하고도 7천 명의 육상 일자리와 년 간 5천억 이상의 부가가치가 사라지는 결과를 불러올 수 있다고 심각성을 표명 하였습니다.
이에 앞서 지난해 8월에도 국적선사가 대형 LPG운반선의 선박관리를 화주의 압력으로 해외 업체에 맡기려 했으나 해양산업총연합회의 중재로 해외업체의 국내법인 설립과 향후 재발 방치를 위해 노력할 것을 조건으로 마무리된 바 있습니다.

- The domestic ship management industry strongly protested when Pan Ocean, a national shipping company made a move to entrust management of six ships under consignment management from its subsidiary, Pos - SM
to an overseas ship management company. According to the Korea Ship Managers Association, Pan Ocean is showing a movement to entrust management of 6 vessels, including 2 tankers and 4 large bulk carriers under consignment management
from Pos - SM to an overseas companies. All of these vessels are BBCHP vessels (vessels are subject to acquisition of Korean nationality), so they are subject to some domestic laws and regulations and can receive considerable tax benefits at the same time. For example, national shipping companies operating BBCHP ships can enjoy astronomical financial benefits through the International Ship Registration Act, the Jeju Special Self-Provincial Tax Reduction Ordinance, and the Restriction of Special Taxation Act (ton tax system), and receive institutional support such as assignment of personnel for substitute military service system.
There is a difference in that domestic laws and regulations do not apply to the bare charter (BBC) method, in which a shipping company leases and operates it from a foreign ship owner.
The association strongly opposes, emphasizing that "it is not simply that a single ship is transferred to an overseas company, but that all related tasks such as ship repair and supply of ship supplies go overseas, depriving domestic jobs and opportunities to create added value." Above all, they expressed seriousness that if BBCHP ships are entrusted to overseas ship management companies, 540 domestic BBCHP ships may be leaked overseas, and 7,000 onshore jobs excluding seafarers and more than 500 billion won in added value per year will be lost. Prior to this, in August of last year, a national shipping company tried to entrust the management of a large LPG carriers to overseas companies under the pressure of the shipper
However, It was concluded with the arbitration of The Federation of Korea Maritime Industries on the condition that foreign companies make efforts to establish a domestic corporation and prevent a recurrence of it in the future.

North East Asia Ship Owner Side –
1. Yangzijiang Shipping은 자국 Yangzi-Mitsui 조선소에 4척의 벌크선 발주”/Yangzijiang Shipping books four bulkers at Yangzi-Mitsui Shipbuilding
- Yangzijiang Shipping은 중국의 Yangzijiang 조선소와 일본의 Mitsui E&S 조선소의 합작 조선사인 Yangzi-Mitsui 조선소에82,300dwt 벌크선 4척을 발주하였다고 밝혔습니다.
동 신조선의 인도는 2023년에 이루어진다고 확인되었습니다.

- Yangzijiang Shipping has placed an order at Jiangsu Yangzi-Mitsui Shipbuilding, the joint venture between Chinas Yangzijiang Shipbuilding and Japans Mitsui E&S Shipbuilding, for the construction of four 82,300 dwt bulk carriers.
The newbuildings are scheduled to deliver in 2023.

Ship Yard Side –
1. “대한민국, 베트남에 컨테이너 제조사 설립 계획”/South Korea to develop container manufacturing site in Vietnam
- 현재 100% 가깝게 컨테이너 제조 사업을 거의 독점하고 있는 중국이 한 아시아 라이벌을 곧 만나게 될 것이라고 알려졌습니다.
한국의 Seojin System 그리고 Ace Engineering은 내년 중순 베트남 하이퐁에 컨테이너 공장을 가동하기위한 설립할 계획을 가지고 있다고 밝혔습니다.
해당 프로젝트는 한국해양진흥공사인 KOBC에서 지원하고 있으며, 동 공장에서는 한국 대표 해운사인 HMM이 첫 고객사로써 계약하여 초기 컨테이너 생산량을 월 4,000개를 목표로 제작할 예정이라고 알려졌습니다.
KOBC 자료에 따르면, 중국에서 현재 모든 신규 컨테이너 생산의 99%를 차지하고 있으며, 이와 관련하여 워싱턴 DC의 국회의사당에 있는 정치인들을 포함하여 2021년 컨테이너 공급망 문제와 관련하여 올해 여러 주요 경제국에서 논의된 바 있습니다.
KOBC는 국내 선사들의 경쟁력 강화를 위해 컨테이너 임대 지원 사업을 지속 추진하는 한편, 컨테이너 공급 확보를 위해 국내외 공급처를 다변화할 것이라고 입장을 표명하였습니다.
 
- Chinas near 100% monopoly of the container manufacturing business could have an Asian rival soon.
Two South Korean firms Seojin Systems and Ace Engineering are constructing a container factory in Haiphong, Vietnam, due to go into operation in the middle of next year.
The project is supported by state-run ship finance specialist Korea Ocean Business Corporation (KOBC). The factory will have an initial output of 4,000 containers a month with HMM, South Koreas flagship carrier, signed on as a principal early customer.
According to data from KOBC, Chinese factories currently account for 99% of all new containers, something that has been discussed by a number of major economies this year during 2021s supply chain troubles, including by politicians on Capitol Hill in Washington DC. To strengthen the competitiveness of local shipping companies, KOBC will continue to carry out container lease support projects, while continuing to diversify domestic and overseas sources to secure container supply, the Korean ship financier stated in a release.

Environment Side –
1. Dan-Unity, CO2 신조 운반선 발주를 위해 조선소 접촉”/Dan-Unity moves to tap yards for CO2 carrier newbuildings
- 덴마크 운송합작회사인 Dan-Unity는 아이슬란드로 이산화 탄소 선적 및 향후 프로젝트에 필요할 것으로 예상되는 이산화탄소 운반선 건조 견적을 위해 조선소와 접촉할 예정이며, 동 선박의 정박 가용성 확인할 계획이라고 밝혔습니다.
동사는 Evergas 그리고 Navigator Gas Ultraga를 인수한 후 공동 소유하고 있는 운송사로써 12,500cbm & 22,000cbm 이산화탄소 운반선 선박 설계 디자인을 TGE Marine사를 통해 새로이 개발하고, ABS 선급으로부터 형식승인까지 받았다고 밝혔습니다.
Dan-Unity는 지난 5월 현지 회사인 Carbfix와 파트너 관계를 맺은 아이슬란드로 이산화탄소를 운송할 계획을 세우고 있다고 밝힌바 있습니다. 동 아이슬란드회사는 이산화탄소가 화산 기반암 지하에 저장되어 2년 내로 광물화되는 기술을 개발하였습니다.
동 프로젝트는 2,500기가톤의 이산화탄소를 처리할 수 있는 능력을 가지고 있으며, 해당 저장 능력은 전 세계 이산화 탄소 배출량 55년 이상치와 맞먹는 정도의 양으로 알려져 있습니다.
Dan-Unity는 북서부 유럽지역과 Reykjavik 근처의 Carbfix의 계획된 Coda 터미널 사이를 운항하며, 22,000cbm 선박을 이용하여 연간 500,000톤의 CO2를 수송할 계획이라고 밝혔습니다.
Carbfix의 새로운 터미널은 2025년까지 목표로 가동될 예정이라고 밝혔습니다.

- Danish joint venture shipping company Dan-Unity plans to go out to shipyards for quotes and berth availability on the CO2 carriers it anticipates needing for shipments to Iceland and future projects.
Dan-Unity, which is co-owned by Evergas and now Navigator Gas after its takeover of Ultragas, said its new vessel designs from TGE Marine for 12,500-cbm and 22,000-cbm CO2 carriers have received approval in principle from classification society ABS.
Dan-Unity announced in May that it is working on plans to ship CO2 to Iceland where it has partnered with local company Carbfix.
The Icelandic company has developed a technology under which the gas is stored underground in the volcanic bedrock where it becomes mineralised in two years.
The project has a capacity to handle 2,500 gigatons of CO2, which is more than 55 years of total global emissions of the gas.
Dan-Unity said a single 22,000-cbm vessel can transport 500,000-tons per annum of CO2 when operating between the northwest European region and Carbfix's planned Coda Terminal near Reykjavik.
Carbfix has said the new terminal is due to be in operation by 2025.


*Carbfix - Carbfix dissolves CO2 in water, injects it into the subsurface and turns it into stone in less than two years through proprietary technology

* For the Carbfix technology to work, one needs three things: favorable rocks, water, and a source of carbon dioxide.

 

* Basaltic rocks are highly reactive and contain the metals needed for permanently immobilizing CO2 through the formation of carbonate minerals.
Basalt core containing carbonates - the white mineral is the CO2.

 

2. WinGD 암모니아 그리고 메탄올 추진 엔진 출시 일자 확정”/WinGD sets dates for methanol and ammonia engines
- 스위스 엔진 메이커인 WinGD는 이미 액체 바이오 연료 또는 바이오가스 연료와 호환되는 디젤 연료 X엔진과 이중 연료 X-DF엔진을 기반으로 2024년에는 메탄올 추진 엔진 그리고 2025년에는 암모니아 추진 엔진을 출시할 계획이라고 밝혔습니다.
동사에 따르면, 두 가지 핵심 엔진 유형 모두에서 탄소 제로 또는 암모니아 및 메탄올과 같은 탄소 중립 연료를 사용할 수 있도록 하여 선주사로 하여금 이산화 탄소 배출량을 줄이는 방법에 있어서 전례 없는 유연성을 제공할 수 있을 것이라고 밝혔습니다.

- Swiss engine designer WinGD plans to launch engines able to run on methanol and ammonia from 2024 and 2025 respectively, based on its diesel-fuelled X engines and dual-fuel X-DF engines, already compatible with liquid biofuel or biogas.
The ability to use zero carbon or carbon neutral fuels such as ammonia and methanol in both of its core engine types, according to the company, will provide ship operators with unprecedented flexibility in how they reduce emissions.

3. “바르질라는 선박내 저장된 LNG화물로부터 수소 연료를 생산할 계획을 밝혔습니다./Wartsila says it will produce hydrogen fuel from LNG on board ships
- 핀란드 기술 회사인 바르질라는 선박에 저장된 LNG로부터 연료로 사용할 수소를 생산하기 위한 새로운 프로젝트를 공개하였습니다. 동사는 이탈리아 선급인 RINA, 기술 회사인 ABB, 그리스 수소 회사인 Helbio 그리고 라이베리아 기국인 Liberian Registry
그리고 익명의 메이저 에너지 회사 한 곳과 함께 해당 프로젝트를 현실로 만들기 위해 협력 중에 있다고 밝혔습니다. 동 프로젝트의 목표는 광범위한 기반시설 투자 없이, IMO 2050 목표를 훨씬 뛰어넘는 탄소 집약도를 70%까지 줄이는 목표로 확장 가능하고
지속가능한 해결책을 확보하는 것이라고 밝혔습니다. 동 프로젝트의 개념은 LNG와 증기를 결합하여 수소와 이산화탄소를 생산하는 것을 기반으로 하며, 이때 발생한 수소는 내연기관이나 연료전지에서 천연가스와 혼합하여 직접 사용되기에, 수소를 선박에
저장할 필요가 없습니다. 그런 다음 극저온 LNG 스트림을 이용하여 이산화탄소를 액화시킨 이후, 따로 보관하여 연안에 도착하였을 때 별도 처분할 수 있도록 합니다.

- Finnish technology company Wartsila has revealed a new project to produce hydrogen as fuel from LNG on board vessels.
The company is working with Italian class society RINA, technology company ABB, Greek hydrogen company Helbio, the Liberian Registry and an unnamed energy major to make this a reality.
The aim is to have a scalable and sustainable solution that will exceed the IMO's 2050 target for a 70% reduction in carbon intensity without the need for an extensive infrastructure investment.
Current difficulties and cost considerations regarding the production, distribution and on board storage of hydrogen have so far limited shipowners' interest in its direct use as a marine fuel, Wartsila believes.
The concept is based on combining LNG with steam to produce hydrogen and CO2. The hydrogen will be used directly in a mix with natural gas in internal combustion engines or in fuel cells, meaning hydrogen will not have to be stored on board.
The CO2 will then be liquefied using the cryogenic stream of LNG that would be used as fuel anyway. The liquid will later be disposed of ashore for carbon storage.

4. Clarksons 에 따르면, 신조선의 34%가 대체 연료 추진선으로 발주”/'Alternative-fuelled' ships make up 34% of orderbook, Clarksons says
- Clarkson최신 자료에 따르면, 대체 연료를 연소하도록 설계된 신조선박은 총 신조 발주서의 34%를 차지한다고 밝혔습니다. 전 세계적으로 발주된 약 805척의 선박은 2021 11월 초부터 대체 연료를 사용할 수 있도록 건조된다고 알려졌습니다.
비록 저탄소 및 제로 탄소 연료가 주목을 받고 있지만, 그 중에서도 가장 인기 있는 대체 연료는 LNG 연료입니다. 현재 발주된 548척의 신조선인 LNG-Ready 엔진이 장착될 예정이며, 이는 총 톤수 기준으로 대략 30%를 차지하고 있으며,
5년전 10% 그리고 1년전 24%와 비교 시 증가한 수치입니다. 이중에서도 168척의 신조선박은 BOG(Boil Off Gas) 화물에서 증발된 LNG가스를 연료로 사용할 수 있는 이중 연료 엔진이 장착된 LNG 운반선입니다.
LNG, 베터리, 하이브리드 추진 장치 이외의 대체 연료를 사용할 수 있도록 설계된 신조선박의 수는 286척으로 해당 선박은 기본적으로 LNG연료 및 기타 옵션을 사용할 수 있도록 여러 장치가 포함되어진 것으로 확인됩니다.
그 중에서도 LPG연료의 사용은 가장 빠르게 증가하였으며, 기 발주된 전체 LPG 운반선 95척에는 LPG-Capable 엔진이 장착될 예정입니다. 또한 Ferry선박에는 베터리/하이브리드 추진 방식의 엔진이 설계되어 총 63척이 발주된 것으로 확인됩니다.
한편 2021년에는 Maersk 9척의 메탄올 추진 이중 연료 컨테이너 선박을 발주하여 메탄올 추진 엔진이 주목을 받았으며, 동 선박을 포함하여 총 22척의 메탄올 추진 선박이 발주되었습니다.
아직 많은 양은 아니지만, 암모니아 추진 연료 신조선은 현재까지 30척의 선박이 발주되었으며, 수소 추진 선박은 총 3척 그리고 Hydrogen-Ready 선박은 4척이 현재까지 발주된 것으로 확인됩니다.

- Vessels designed to burn alternative fuels account for 34% of the newbuilding orderbook, according to the latest data from Clarksons. Some 805 vessels on order globally are set to be alternative fuel-capable as of the start of November 2021.
LNG is the most popular option today, although other low and zero-carbon fuels were said to be gaining traction. A total of 548 units on order are set to be fitted with LNG-capable engines, representing 30% of the orderbook in gross tonnage terms, up from 24% a year ago and 10% five years ago. "168 units of that tonnage on order are composed of dual-fuel LNG carriers able to use cargo boil-off as fuel," Clarksons said.
The uptake of other alternative fuels has also grown, with 286 units of 7.5m gt on order set to be capable of using alternative fuels aside from LNG or battery/hybrid propulsion. This includes several units able to use both LNG and other options.
Uptake of LPG as a fuel has risen rapidly, with 95 LPG-capable units all LPG carriers on order. Clarksons said the ferry sector has been a "leading area" for battery/hybrid ships, with 63 units on order,
while methanol gained traction in 2021, following orders for nine dual-fuel container ships by Maersk. Twenty-two methanol-capable ships in total are on order.
The shipbroker said 30 ammonia-ready units are on order and a large number of ammonia-fuelled designs have received class approval.
Although just three hydrogen-capable units have been ordered, Clarksons said there is emerging interest in hydrogen-ready vessels, with four on order

 

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

 

Baltic Dry Index –

 

 During the past 6 months

Written by David Kim in WSS Korea.

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