해운·조선

2021. 47주 해운시장동향-한국/중국/일본/대만/홍콩

Stage2 2021. 11. 23. 01:08
반응형

Marine Market Side
Spot Market.

 

Weekly Summary.

 

Shipping Market Overview by vessel segment.

 

Korean Ship Owner Side –
N/A


North East Asia Ship Owner Side –
1. Wan Hai 중고선 지속적 매입”/Wan Hai continues secondhand boxship buying
- 대만 컨테이너 선사 Wan Hai는 최근 2016년에 건조된 1,708teu  피더 컨테이너선 MV. Box Express호를 Allseas Marine으로부터 인수했다고 밝혔으며, 최근 2019년에 건조된 1,774teu 피더 컨테이너선 MV. Filia T호를 영국의 Lomar Shipping으로 부터
인수하였다고 밝혔습니다. 올해 동 컨테이너 선사는 중고시장과 신조선 시장에 매우 활발하게 사업을 영위하였으며, 특히 올해에만 신조선 총 42척을 발주한 바 있습니다.
알파라이너 자료에 따르면 해당 선사는 총 418,929teu 선복량으로 세계 10위 컨테이너 선사로 자리매김하고 있으며, 총 선대는 149척으로 이중 86척이 자사선으로 확인됩니다.

- The Taiwanese containerline has purchased the 2016-built 1,708 teu containership Box Express from Allseas Marine. The intra-Asia specialist also recently confirmed purchasing on the 2019-built 1,774 teu Filia T from UK owner Lomar Shipping.
Wan Hai has been quite busy this year, adding secondhand boxship tonnage and ordering newbuilds, with orderbook standing at 42 ships.
The company is currently the worlds 10th largest liner with 418,929 teu capacity, according to data from Alphaliner. It operates a fleet of 149 ships, of which 86 are owned.

Ship Yard Side –
1. “유럽연합, 현대중공업의 대우조선해양 인수와 관련하여 반대입장 합의”/EU set to block KSOE's acquisition of DSME
- 한국조선해양은 대형 선박 건조가 가능한 조선소들 간의 공정한 경쟁 우려를 해소하기 위하여 여러가지 해결책을 제시했음에도 불구하고, 유럽연합은 대우조선해양 인수 건을 막는데 협의하였다고 밝혔습니다.
EU회원국들은 대우조선해양 인수가 수익성이 있는 LNG 선박 건조 부문에서 공정한 경쟁을 보장할지 않을 수 있음을 우려하고 있다고 한 신문 보도에 이와 같이 밝혔습니다.  
베슬즈벨류에 따르면, 대우조선해양과 한국해양조선이 발주 받은 LNG선은 현재 총 91척으로 전체 발주 량의 약 60%를 차지하고 있어, 한국조선해양은 만약 유럽연합이 해당 인수 건을 거부할 경우, 합병 계획을 중단할 가능성이 있음을 시사하였습니다.
해당 합병 계획에 따라, 한국조선해양은 대우조선해양의 지분 55.72%를 인수해 전 세계 조선소 점유율 20%이상을 차지함으로써 세계 1위 조선소로 도약할 수 있게 됩니다. 그러나 해당 계획에는 유럽연합 뿐만이 아니라,
다른 국가의 승인이 필요로하며, 현재까지 중국, 카자흐스탄 및 싱가포르에서만 승인을 받았으며, 현재 유럽연합을 포함한 한국과 일본의 경쟁당국으로부터 승인을 기다리고 있는 상황입니다.
 
- Despite Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE) submission of a number of solutions to address concerns over fair competition among large vessel builders,
the European Union has reached a consensus to block its proposed acquisition of Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME).
EU member states are concerned that the deal may not ensure fair competition in the profitable LNG shipbuilding sector, the newspaper reported.
DSME and KSOE yards have 91 LNG carriers on order, around 60% of the total orderbook, according to VesselsValue. KSOE is likely to abort the merger plan if the EU rejects the proposal.
KSOE plans to take a 55.72% stake in DSME, which could transform the company into the worlds largest shipbuilder with a market share of more than 20%.
However, the plan needs approval from other countries and to date only China, Kazakhstan and Singapore have given it their blessing. KSOE is also awaiting approval from domestic authorities as well as those in shipbuilding rival Japan.

Environment Side –
1. “세계최초의 무공해 자율운항 컨테이너선 취항 준비”/Worlds first zero emissions autonomous boxship readies to enter service
- 지난해 11월 노르웨이의 암모니아 및 비료 제조사 Yara International에 인도된 세계 최초의 완전 무공해 자율 운항 컨테이너선 MV. Yara Birkeland호가 Oslo fjord에서 첫 항해를 마친바 있습니다.
해당 선박은 Kongsberg와 공동으로 개발되었으며 Enova를 통해 노르웨이 정부의 지원을 받아 노르웨이 Vard조선소에서 건조되었습니다.
동 선박은 2022년부터 Porsgrunn Brevik 사이에 광물질비료를 운송하기위해 상업 운영에 들어갈 예정입니다. 해당 선박의 관리는 Kongsberg Wilhelmsen에서 합작투자한 Massterlys에서 관리될 예정입니다.
https://www.yara.com/news-and-media/press-kits/yara-birkeland-press-kit/ - Pls click to go to Yara website.  https://www.massterly.com/- Pls click to go to Massterlys website.

- The worlds first fully emission free autonomous container vessel, Yara Birkeland, has completed its maiden voyage in the Oslo fjord, following its delivery to Norwegian ammonia and fertilizer manufacturer Yara International in November last year.
The Yara Birkeland has been developed in collaboration with Kongsberg and built by Vard with support from the Norwegian government through Enova.
The vessel will be in commercial operation from 2022, transporting mineral fertilizer between Porsgrunn and Brevik. It will be operated from Massterlys monitoring and operations center in Horten, a joint venture between Kongsberg and Wilhelmsen.

2. “일본의 Kansai 전력 회사, 최초의 액화 이산화탄소 선적 터미널 준비”/Japanese Kansai Electric Power readies first liquefied CO2 shipping terminal
- Kansai Electric Power는 리서치 회사인 Japan Carbon Capture and Storage 회사와 함께 Kansai 1,800MW Maizuru 석탄 화력 발전소에 액화 이산화탄소 선적 터미널 개발을 위해 협력한다고 밝혔습니다.
해당 프로젝트는 Maizuru 석탄 화력 발전소에서 포집된 연간 약 10,000톤의 이산화탄소를 연안 선박으로 운송하기 위해 선적 기지에서 액화시킨 이후, 훗카이도의 Tomakomai탄소 저장 및 재활용 시설에 하역할 예정입니다.
동 프로젝트의 실증단계는 올해부터 2027 3월까지로 예상되며, 액화 이산화탄소 운송은 2024년부터 시작될 예정입니다. 일본의 Cargo Capture and Storage는 이미 MOL에서 대형 액화 이산화탄소 운반선을 발주하여
연간 10,000톤의 액화 이산화탄소를 저장 장소로 운송할 예정입니다. MOL이외 일본의 3대 해운사인 NYK, K-LINE 모두 자체 액화 이산화탄소 운반선을 개발하고 있습니다.

- Kansai Electric Power has partnered with research firm Japan Carbon Capture and Storage (CCS) to develop a liquefied CO2 shipping terminal at Kansais 1,800MW Maizuru coal-fired power complex in Kyoto.
The project will see about 10,000 tons a year of CO2 captured at the Maizuru power station liquefied at the shipping base for transport on a coastal vessel,
after which the captured CO2 will be unloaded at the Tomakomai carbon storage and recycling facility in Hokkaido. The demonstration phase of the project is expected to launch this year until March 2027, and CO2 transportation to start in 2024.
An order for a large liquefied CO2 carrier to Mitsui OSK Lines (MOL) has already been made by Japan CCS to deliver 10,000 tons a year of liquified CO2 to the storage site.
Japans big three lines K Line, MOL and NYK are all developing their own liquefied CO2 carriers.

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

Baltic Dry Index –

 

During the past 6 months

Written by David Kim in WSS Korea.

반응형