해운·조선

45주 해운마켓브리핑 / WK45 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 11. 9. 00:55
반응형

Marine Market Side
Spot Market.

Weekly Summary.

Thermal & Cocking Coal Trade (Seaborne) & Annual CO2 Emissions.
- Global seaborne maps for the coal trades are set to be redrawn in the wake of another significant announcement at COP26, the global climate summit, but not to the extent that some environmentalists and event organisers have been claiming.
77 signatories pledged to phase out coal by 2050. Nevertheless, some of the worlds biggest names in coal including China, India, the US and Australia refused to sign on to the plan.
Signatories of the COP26 agreement are to shun investments in new coal plants at home and abroad, and phase out coal-fuelled power generation in the 2030s in richer countries, and the 2040s for poorer nations.
However, a glance at the worlds largest importers and exporters of the commodity (see map below) and the notable missing names to the pledge suggests the coal shift will not be as dramatic as the summits organisers had been hoping for.
Coal produced around 37% of the worlds electricity in 2019. It is still the second most traded dry bulk commodity with 1.13 bln tonnes shipped in 2020 and
growth in imports to China and India compensating for declining demand from Europe and Japan.


From Banchero Costa & Our world In Data
Thermal & Cocking Coal Trade (Seaborne) & Annual CO2 Emissions.
- Global seaborne maps for the coal trades are set to be redrawn in the wake of another significant announcement at COP26, the global climate summit, but not to the extent that some environmentalists and event organisers have been claiming.
77 signatories pledged to phase out coal by 2050. Nevertheless, some of the worlds biggest names in coal including China, India, the US and Australia refused to sign on to the plan.
Signatories of the COP26 agreement are to shun investments in new coal plants at home and abroad, and phase out coal-fuelled power generation in the 2030s in richer countries, and the 2040s for poorer nations.
However, a glance at the worlds largest importers and exporters of the commodity (see map below) and the notable missing names to the pledge suggests the coal shift will not be as dramatic as the summits organisers had been hoping for.
Coal produced around 37% of the worlds electricity in 2019. It is still the second most traded dry bulk commodity with 1.13 bln tonnes shipped in 2020 and
growth in imports to China and India compensating for declining demand from Europe and Japan.

 

From Banchero Costa & Our world In Data

 

Korean Ship Owner Side –
1. SM상선 기업공개 연기 결정”/SM Line puts IPO on hold
-  SM 상선은 기관 투자자 대상으로 수요예측을 진행하였으나, 해당 수요 예측 결과가 만족스럽지 않아 IPO시점을 지연하는 것으로 결정하였습니다.
동 선사는 5년전 한진해운의 몰락과 함께 창립된 회사로 이번 기업공개를 통해 최대 8400억 가량의 자금을 조달할 계획이었으나, 다음으로 기약하게 되었습니다.
SM상선에 따르면, 기업공개를 위한 모든 준비를 마쳤지만, 서두르지 않고 시장의 우려를 불식시키고 적절한 시기에 IPO를 재개하겠다고 언급하였습니다.
2021년 컨테이너 선사들의 수익은 사상 최고치를 기록하였고, 많은 분석가들은 컨테이너 시장이 이제 안정기에 접어들었다고 판단됨에 따라, 상장할 적절한 시기를 찾기가 쉽지 않을 것으로 예상하고 있습니다.

- SM Line has put its initial public offering on hold, citing lack of demand from institutional investors.
The Korean carrier, founded five years ago around the same time Hanjin Shipping collapsed, had been looking to raise around $722m from the listing in Seoul.
We have completed all the preparations for the IPO, however, rather than rushing to list, we decided to dispel market concerns and re-launch the IPO at an appropriate time, SM Line stated.
Finding an appropriate time to list will be difficult as 2021 has marked an all time high for containerline profits, with many analysts suggesting the market has now plateaued.

2. “동신해운, 3,500dwt 케미컬 탱커 2 EK 조선소에 발주”/Dong-shin Maritime orders a pair of 3,500dwt chemical tanker at EK heavy industry
- 업계에 따르면, 동신해운은 3,500dwt급 케미컬 탱커 신조 2척을 EK조선소에 발주한 것으로 확인되며, 인도기일은 아직 결정되지 않은 것으로 확인됩니다.
추가로, 삼부해운은 동일 선종의 동일 사이즈의 신조 2척을 올해 4월에 동 조선소에 발주한바 있습니다.

- According to shipbuilding industry source, Dong-shin Maritime has sealed a construction contract on two 3,500dwt newbuilding chemical tankers with EK Heavy Industry.
The delivery data is not disclose yet. Incidentally, EK Heavy Industry had signed a contract for a pair of the same size & type tankers with Sambu Shipping in last April this year. 

North East Asia Ship Owner Side –
1. Wisdom Marine 울트라막스 벌크선 Imabari 조선소에 발주”/Wisdom Marine orders ultramax bulkers at Imabari Shipbuilding
- 대만의 Wisdom Marine Group 64,000dwt 벌크 신조선 2척을 일본의 Imabari 조선소와 건조 계약을 체결하였다고 밝혔습니다. 동 선박은 2024년에 해당 선주사로 인도될 예정입니다.
동선사는 올해 현재까지 총 10척의 신조선을 발주한 것으로 확인됩니다. 특히, 일본의 Imabari 조선소와는 올해 2번째 계약으로 올해 7 39,560dwt 벌크선 2척을 발주한바 있으며,
동 선박은 2023 11 2024 4월 순차적으로 해당 선주사로 인도될 예정입니다. Wisdom Marine은 올해 일본 Namura, Onomichi 그리고 Tsuneishi 조선소에 신조선을 발주하였습니다.
Namura 그리고 Onomichi 조선소에는 40,000dwt 벌크선 2척을 발주하였으며, Tsuneishi조선소에는 82,400dwt급 벌크선 3척을 발주하였습니다.
추가로 동 선주사는 내년에 3척의 Handy사이즈 벌크선과 3척의 Kamsarmax벌크선을 인도 받을 예정입니다.

- Wisdom Marine Group has signed up for two 64,000-dwt bulker newbuildings at Japan's Imabari Shipbuilding. The Taiwanese shipowner has now ordered 10 ships so far this year. The latest vessels will be delivered in 2024.
This is the second newbuilding contract Wisdom has signed with Imabari this year and follows an order for two 39,560-dwt bulkers placed in July. Deliveries are set for November 2023 and April 2024.
Wisdom has also ordered new tonnage at Namura Shipbuilding, Onomichi Shipbuilding and Tsuneishi Group (Zhoushan) this year.
Namura and Onomichi are each building two 40,000-dwt bulkers while Tsuneishi is constructing three 82,400-dwt ships.
The company is also due to take delivery of three handysize and three kamsarmax bulker newbuildings next year.

2. China Merchant Energy Shipping, 자국 Sinotrans Container Lines 인수”/China Merchants Energy Shipping takes control of Sinotrans Container Lines
- China Merchants Sinotrans&CSC와의 6년간의 합병 진행 끝에, China Merchant Energy Shipping Sinotrans Container Lines을 인수하기로 결정을 하였습니다.
이로써 Sinotrans Container Lines China Merchants Investment에서 CMES로 합병 주체가 바뀔 예정입니다.
China Merchant Energy Shipping (CMES)는 세계에서 가장 큰 VLCC 선대를 보유하고 있는 선주사 중 한 곳으로 사업의 다각화를 위해 컨테이너 사업을 인수할 계획을 가지고 있다고 밝혔습니다.
Sinotrans Container Lines은 현재 32척의 컨테이너선을 보유하고 있으며 그 중 19척이 자사선으로 확인됩니다. 또한 현재 China Merchant Jinling 조선소에 1,100teu 피더선 2척 그리고 Yangzijiang 조선소에 2,400teu 피더선 2척을 각각 발주하였으며,
동 선박은 2023년에 모두 해당 선주사로 인도될 예정입니다. CMES는 중국 국영기업인 China Merchant Group의 자회사로 현재 130여척의 선박을 보유하고 있으며, 중국내 조선소에 9척의 신조를 보유한 것으로 확인됩니다.

- The six-year merger process between China Merchants and Sinotrans&CSC took another step with China Merchants Energy Shipping (CMES) deciding to fold Sinotrans Container Lines into its fleet in a deal.
Sinotrans Container Lines will shift from China Merchants Investment Development to CMES. China Merchants Energy Shipping (CMES) one of the world's largest VLCC owners plans to diversify into the red-hot containership sector.
The injection of container shipping assets will help the listed company to expand its growth, increase profitability and enhance shareholder returns. It controls a fleet of 32 boxships, of which 19 are owned.
Sinotrans Container Lines has two 1,100-teu feeder containerships under construction at China Merchants Jinling and two 2,400-teu units at Yangzijiang Shipbuilding, with deliveries set for 2023.
CMES, part of state conglomerate China Merchants Group, has 130 vessels on the water and nine vessels under construction in China.

Ship Yard Side –
N/A


Environment Side –
1. Anglo American 2040년 해운 탄소 중립 목표”/Anglo American eyes carbon neutral shipping by 2040
- 영국의 거대 광산 기업인 Anglo American은 해상 화물 운송 전반에 걸쳐 발생하는 탄소 배출에 대하여 2040년 까지 탄소 중립을 달성할 계획이며, 2030년까지는 탄소 배출량을 잠정적으로 30%까지 줄이겠다는 야심찬 계획을 발표하였습니다.
이는 2040년까지 광산 운영 전반에 걸쳐 탄소 중립을 실천하겠다는 Anglo American의 약속의 연장선으로 해석됩니다. 동 화주는 2020 LNG추진 케이프 벌크선 도입 계획을 발표한 바 있으며, 또한 친환경 연료인 바이오, 암모니아 등과 같은
저탄소 및 제로탄소 연료의 개발 또한 검토하고 있으며, 이와 더불어 현재 용선하여 운항중인 선박에 대하여 탄소 무배출 연료 중 하나인 액체 유기 수소 연료유를 적용하기 위한 방법을 모색 중에 있습니다.
한편 호주 광산 회사인 Fortescue의 경우, 2040년까지 탄소배출 Zero Scope 3를 당성하기 위한 준비에 착수하였으며, 현재 용선하여 운항중인 8척의 260,000dwt급 벌크선을 녹색 암모니아 추진선으로 전환할 계획을 발표하였고
스페인 광산 거대 기업인 RioTinto 2050년 화물 운송 전반에 걸친 탄소 제로 배출을 목표를 하고 있으며, 호주 거대 광산 기업인 BHP와 함께 2030년까지 탄소배출 40% 절감을 목표를 발표한 바 있습니다.

- UK-based mining giant Anglo American has set an ambition to achieve carbon neutrality across its controlled ocean freight activities by 2040, with an interim 30% reduction in emissions by 2030.
The ambition for carbon neutral controlled ocean freight is an extension of Anglo Americans commitment to be carbon neutral across its mining operations by 2040.
In 2020, the miner announced the introduction of LNG-fuelled capesize+ vessels to its chartered fleet. The company is also looking into the development of alternative low-carbon and zero-carbon fuels, such as biofuels and green ammonia,
and has partnered to explore the use of emission-free liquid organic hydrogen carrier (LOHC)-based applications on its chartered fleet.
Meanwhile, Australian mining company Fortescue has also set out to achieve net zero Scope 3 emissions by 2040 and announced plans to convert its eight 260,000 dwt bulk carriers to run on green ammonia.
Rio Tinto aims to reach net zero emissions from shipping by 2050, as well as BHP, in addition to the 2030 goal to support a 40% emissions reduction.

2. “캐나다 광산 업체 Teck, 석탄 화물 운송에 대한 탄소 배출 저감을 위해 Oldendorff 선택”/Canadian miner Teck taps Oldendorff to reduce emissions from coal trades
- 캐나다 광산 업체인 Teck Resources는 철강 석탄 공급망에서 탄소 배출량을 줄이기 위한 목표로 에너지 효율적인 벌크선 임대를 위해 독일 벌크선 선주사인 Oldendorff와 계약을 체결하였다고 밝혔습니다.
Teck사는 Olendorff 선박을 활용하여 캐나다 밴쿠버에서 글로벌 화물 양하지까지 석탄 운송을 위해 발생되는 탄소배출을 대략 30 40% 저감 가능할 것으로 예상하고 있습니다.
동사가 추정한 탄소 절감효과는 년간 대략 45,000톤으로 해당 수치는 도로 위 10,000 대의 승용차를 제거하는 것과 같은 효과를 가지게 됩니다.
Teck사는 2030년까지 광산 운영 전반에 걸쳐 탄소 집약도를 33%를 줄이고 2050년까지 탄소 중립을 목표로 하고 있습니다.

- German dry bulk owner Oldendorff Carriers has sealed an agreement with Canadian mining company Teck Resources for the employment of energy efficient bulk carriers aimed at slashing CO2 emissions in the steelmaking coal supply chain.
Teck will utilise Oldendorff vessels for coal shipments from the Port of Vancouver to international destinations in a move that is expected to achieve a CO2 emissions reduction between 30 and 40%.
The companies said that the estimated savings could be up to 45,000 tonnes of CO2 per year, equivalent to removing nearly 10,000 passenger vehicles from the road.
Teck has goals of reducing carbon intensity across operations by 33% by 2030 and becoming a carbon-neutral operator by 2050.

3. MOL, Namura 그리고 Mitsubishi조선소와 암모니아추진 암모니아 운반선 개발 협력”/MOL joins with Namura and Mitsubishi in developing ammonia ships
- MOL은 대형 암모니아 운반 및 암모니아 추진선을 공동 개발하기 위하여 Namura 그리고 Mitsubishi 조선소와 합의서를 맺었다고 밝혔습니다.
MOL은 탄소 제로 배출을 위한 연료로써 다양한 경로 중에 하나인 암모니아를 이용하여 향후 10년 동안 선박을 운영하고자 결정을 내렸습니다. 더불어 일본 정부 또한 미래 연료로써 암모니아를 점점 더 지지하고 있습니다.
일본의 연간 암모니아 수요는 2030년까지 3백만톤, 2050년까지 3천만톤으로 추정되고 있습니다. 지난달 MOL은 엔진제조업체인 MAN 그리고 자국 엔진 메이커인 Mitsui E&S Machinery와 함께 개발 중인 암모니아 추진 엔진을 구매하기 위하여
양해각서를 체결하였습니다. MAN 2024년까지 최대한 빨리 암모니아 추진 엔진을 사용화하기 위한 목표를 가지고 있으며, 많은 선주사들이 기꺼이 해당 엔진을 설치하고자 기다리고 있습니다.
올해 5 MOL 5년간의 공백 이후, 암모니아 비즈니스에 다시 재진입 하였으며, LPG 그리고 AMMONIA를 모두 수송할 수 있는 11년된 35,000cum MV. Green Pioneer 선박을 매입한 바 있습니다.
또한 지난 8 MOL 2025년에 Namura조선소에서 인도될 세계 최대의 암모니아 추진 및 암모니아 운반선을 발주한 바 있습니다.

- Japans largest shipowner, Mitsui OSK Lines (MOL), has announced an agreement on the joint development of a large-size ammonia carrier also powered by ammonia fuel with Namura Shipbuilding and Mitsubishi Shipbuilding.
MOL is determined to start operating net zero emissions deepsea ships this decade with ammonia seen as one of the likely pathways for the Japanese line to head towards decarbonisation.
Moreover, the Japanese state is increasingly backing ammonia as a fuel of the future. Annual ammonia demand in Japan is estimated at 3m tons by the year 2030, and 30m by 2050.
Last month MOL signed a memorandum of understanding with engine maker MAN and compatriot Mitsui E&S Machinery to buy an ammonia-fuelled main engine currently under development.
MAN is aiming to commercialise ammonia engines by as early as 2024 with a raft of owners keen to install them. In May this year, MOL reentered the ammonia trades after a five-year hiatus.
The company bought the 11-year-old 35,000 cu m Green Pioneer, a ship capable of transporting both LPG and ammonia.
In August, MOL ordered what will become the largest ammonia carrier in the world when it delivers from Namura Shipbuilding in 2025.

4. “미국의 LNG 제조업체 Venture Global은 중국의 Sinopec LNG 수출 장기 계약 체결”/Venture Global signs largest US long-term LNG contract with Chinas Sinopec
- Venture Global LNG는 중국의 Sinopec 그리고Sinopec의 무역 자회사인 Unipec과 장기 액화천연가스 공급 계약을 체결하였다고 밝혔습니다. 이는 미국 회사가 체결한 단일 LNG 계약 중 최대 규모로 확인되었습니다.
해당 계약을 통해 중국으로 미국 LNG 수입을 두 배로 늘리는 계기가 되었으며, 해당 수출분은 미국 루이지애나에 있는 Plaquemines LNG수출 시설에서 20년동안 년간 4백만톤의 LNG Sinopec에 공급할 예정입니다.
또한 Unipec Venture Global Calcasieu Pass LNG 수출 시설에서 단 기간 동안 35십만톤의 LNG를 추가 구매하기로 합의하였습니다.
Sinopec은 년간 4백만톤의 LNG 수입분에 대하여 280만톤은 FOB 방법으로 그리고 나머지 120만톤은 DPU 방법으로 공급하기로 합의하였습니다. 현재 정확한 공급날짜나 가격은 아직 밝혀지지 않았습니다.

- Venture Global LNG has sealed long-term liquefied natural gas supply deals with Chinas Sinopec and its trading arm Unipec, said to be the largest single LNG contract by volume ever signed by a US company.
The deal, which will double imports of US LNG to China, will see Venture Global supply 4m tonnes of LNG annually to Sinopec for 20 years from the Plaquemines LNG export facility in Louisiana.
In addition, Unipec has agreed to purchase 3.5m tonnes of LNG from Venture Globals Calcasieu Pass LNG facility for a shorter duration.
Sinopec agreed to purchase 2.8m tonnes on a free-on-board basis and 1.2m tonnes on a delivered-at-place-unloaded basis. The companies did not specify the value of the deal or when supply would start.

International Oil Prices with VLSFO –

 

Global Average Bunker Prices –     

 

Baltic Dry Index –

 

During the past 6 months

 

Written by David Kim in WSS Korea.

반응형