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37주 해운마켓브리핑 / WK37 Marine Market Briefing

Stage2 2021. 9. 13. 17:24
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Marine Market Side
Spot Market.

 

Weekly Summary.

 


Korean Ship Owner Side –
1. “팬오션 선대 300척 까지 확대 계획”/Pan Oceans fleet set to break through the 300 mark
- 한국 최대 벌크 선사인 팬오션이 최근 투자 설명회에서 올 하반기 경영 계획과 관련하여 운영 선박 수를 300여척 까지 늘리겠다고 밝혔습니다. 지난해 말 217대에 그친 운영 선박수를 올 상반기 293 35% 늘렸고, 하반기에는 이보다 더 늘리겠다는 계획입니다. 팬오션은 전체 운영 선박의 3분의 2가량인 191척을 용선하고 있으며, 작년 말 121척과 비교하면 57% 증가한 수치를 보여주고 있습니다.

 

- Pan Ocean, South Koreas number one bulk line, has revealed what a busy year it has had to date in taking in a raft of chartered-in ships, pushing the Seoul-headquartered company towards the 300-ship mark.
At a recent investor relations meeting, Pan Ocean revealed it is now operating 293 bulk carriers, having secured 76 extra ships from January to June. Of the 293 ships, 191 are chartered in.
Company officials expect the fleet to surpass 300 ships shortly.

 

2. KOGAS LNG 도입, 판매자 지정 선박 활용이 더 경제적”/To import LNG, DEB is more economic
- KOGAS 설명에 따르면 2021년 현재 장기계약 기준 KOGAS의 수입물량 대비 FOB(Free on Board, FOB) DES의 비율은 약 6:4이며, FOB의 비중은 다른 아시아 국가에 비해 매우 높은 편이라고 밝혔습니다.
“선박에서 직접 인수하는 DES 방식(수출자의 선박을 이용하여 LNG를 한국으로 가져다 주는 조건 – 일반적으로 해외 선주사의 선박을 이용) 과 달리 FOB는 수출항에서 LNG를 인도·수취하는 선적지 조건을 의미(수입자의 선박을 이용하여 LNG를 한국으로 가져오는 조건 – 일반적으로 국내 선주사의 선박을 이용) 합니다.” 주요 아시아 국가들의 FOB 비중을 보면 한국이 42%, 중국이 31%, 일본이 27%, 대만이 12%입니다. 문제는 현재 FOB 방식이 DES 방식보다 LNG 구매 비용이 더 비싸다는 점입니다.
KOGAS 설명에 따르면 판매자의 현재 DES 거래 조건은 판매자의 운송 함대의 확장과 낮은 용선료로 인해 FOB 방식보다 경쟁력이 있다고 합니다. 물론 KOGAS LNG 신규 도입 계약 시, DES조건으로 진행할 경우,
국내 일자리 창출 및 국영선 발주 등에 따른 부정적인 영향을 미칠 수 있음을 인지하고 있으나, 계약 시 FOB를 선택하면 DES보다 가격 경쟁력이 떨어지게 되므로 결국 국내 가스요금 인상을 피할 수 없게 됨을 강조하였습니다.  
따라서 KOGAS FOB보다 DES를 선호할 수 밖에 없음을 공식화 하였습니다. **최근 카타르, Shell, Total 등 대부분의 LNG 판매자들은 수송선단을 직접 발주하거나 일부 용선해 구매자들과 거래 시 DES로 판매하는 경향을 보이고 있으며,
최근 KOGAS는 카타르와 체결한 6, 980만톤 규모의 LNG 공급 장기계약 모두 DES 방식을 채택했습니다.

 

- According to the KOGAS explanation, the ratio of FOB (Free On Board) and DES (Delivered Ex-Ship) to KOGASs LNG import volume based on long term contracts as of 2021 is about 6:4.
The proportion of FOB is very high compared to other major Asian countries. (DES: Exporter delivers LNG to Importer by using their own or chartered vessel, FOB: Importer brings LNG in person by using their own or chartered vessel.
In case of most FOBs of KOGAS, they have a tendency to enter into a COA contracts with Koreas shipping companies)
Looking at the FOB proportion of major Asian countries, Korea is 42%, China is 31%, Japan is 27% and Taiwan is 12%. The problem is that the FOB method is more expensive to purchase LNG than the DES method.  
KOGAS said, sellers current DES transaction conditions are more competitive than FOB method due to the expansion of the sellers operating fleet and lower charter rates.
Of course, when signing a new LNG introduction contract, KOGAS is considering the side effects of placing an order based on DES which would have negative impacts on job creation, order for newbuilding ships of local shipowners at local ship yards.
However, if FOB is selected, the price competitiveness will be lower than that of DES which will not avoid to raise the gas rates to people. Therefore KOGAS is preferring DES over FOB.
**Qatar, Shell, Total and others who are LNG sellers have a tendency to select DES method in entering into LNG export contracts in order to order newbuilding vessels or to charter LNG carriers with competitive charterage.
KOGAS has adopted DES method for the latest 9.8M ton LNG import contracts with Qatar that the quantity is for 6 LNG carriers.

North East Asia Ship Owner Side –
1. Evergreen 24 Feeder 컨테이너선 Huangpu Wenchong 조선소에 발주”/Evergreen orders on 24 feeder boxships at Huangpu Wenchong
- 대만의 Evergreen Marine는 중국의 CSSC Huangpu Wenchong 조선소에 24 Feeder 컨테이너선 발주를 하였다고 밝혔습니다. 해당 계약은 3,000teu 11, 2,300teu 11, 1,800teu 2척으로 총 3가지 규모의 컨테이너선으로 구성된 것으로 확인됩니다.
Evergreen은 단일 조선소에 대량 신조 발주를 한 이력을 가지고 있었지만, 한번에 이렇게 많은 신조선을 낸 것은 이번이 처음입니다. 또한 Evergreen은 금번 발주분으로 MSC다음으로 세계에서 가장 많은 신조 주문을 가진 선사로 확인됩니다.

- Taiwans Evergreen Marine has placed an order at CSSC Huangpu Wenchong Shipbuilding for the construction of 24 feeder containerships. The deal includes ships of three different sizes, 11 3,000 teu, 11 2,300 teu and a pair of 1,800 teu.
Evergreen has a history of ordering extensive series at a single yard, but even by its standards, this is an extraordinary number of newbuilds to place in one go.
The latest order ensures the Taiwanese carrier has the second largest orderbook in the world after Mediterranean Shipping Co (MSC).

Ship Yard Side –
1. The total WW orderbook in Aug 2021.
1). In Aug 2021, the total WW orderbook is 1,370,000CGT (49Vessels).
Korea 780,000CGT (16Vessels, 57%), China 370,000CGT (23Vessels, 27%) and Japan 190,000CGT (7Vessels, 14%)

2). The total accumulated orderbook by territories from Jan to Aug this year, China - 14,530,000CGT (526Vessels, 45%) and Korea -13,660,000CGT (329Vessels, 42%)

3). From Jan Aug 2021, the total accumulated orderbook by vessel type
- CONTAINER(Over 12,000teu) : 20Y / 670,000CGT (9Vessels) - 21Y / 10,120,000CGT (170Vessels, 1,410% Up)
- LNG (140,000cbm) : 20Y / 1,620,000CGT (19Vessels) - 21Y / 3,300,000CGT (38Vessels, 104% Up)
- VLCC : 20Y / 600,000CGT (14Vessels) - 21Y / 1,420,000CGT (33Vessels, 137% Up)
- S-max : 20Y / 510,000CGT (17Vessels) - 21Y / 330,000CGT (11Vessels, 35% Down)         
- A-max : 20Y / 550,000CGT (21Vessels) - 21Y / 750,000CGT (29Vessels, 36% Up)         
- Bulk (Capesize) : 20Y / 490,000CGT (19Vessels) - 21Y / 1,630,000CGT (50Vessels, 233% Up)

Environment Side –
1. MOL Marubeni, 러시아에서 메탄올 운송을 위한 협력”/MOL and Marubeni join forces to ship methanol from Russia
- 일본 선주사인 MOL은 자국 종합상사인 Marubeni Corporation사와 러시아 아무르 지역에서 메탄올 운송 옵션을 모색하기 위하여 업무 협약을 맺었다고 밝혔습니다.
MOL Marubeni사는 극동 및 북극지역 개발을 위해 러시아 연방부, 러시아 국가 개발 법인인 VEB.RF, VTB Bank그리고 ESN 그룹과 종래의 일반 연료유 대비 최대 SOx 99%, PM(미세먼지) 95%, NOx 80% 그리고 이산화 탄소 15% 절감이 가능한
이중 연료 메탄올 운반선을 구축, 운영 및 활용 방안에 대한 공동 연구를 위해 업무 협약을 맺었습니다. MOL은 몇 년 동안이나, 메탄올 시장에 대해 계속해서 탐색해 왔으며, 올해 초, 메탄올 제조사인 Methanex의 탱커 자회사 Waterfront Shipping 지분 40%를 인수한 바 있습니다.

- Japanese shipowner Mitsui OSK Lines (MOL) and its compatriot Marubeni Corporation have reached an agreement in Russia to explore options for methanol shipping from the countrys Amur Region.
MOL and Marubeni have signed a memorandum of understanding with the Ministry of the Russian Federation for Development of the Far East and the Arctic Regions, Russian state development corporation VEB.RF, VTB Bank,
and ESN Group for a joint study to build, operate, and utilise a dual-fuel methanol carrier that can reduce emissions of SOx by up to 99%, particulate matter (PM) by up to 95%, NOx by up to 80% and CO2 by up to 15% compared to conventional fuel oil. MOL has been exploring the methanol market for several years. Earlier this year, Japans largest shipowner acquired a 40% stake in Waterfront Shipping, the tanker subsidiary of methanol producer Methanex.

2. Cosco사의 획기적인 LNG 추진 VLCC가 새로운 초대형 유조선 시대 예고”/Landmark new Cosco LNG-fuelled VLCC heralds new supertanker era
- 중국은 전 세계에 세계 최초의 LNG 추진 이중 연료 VLCC를 한 눈에 보일 수 있도록 소개하였습니다. 해당 선박은 332.6m, 318,000dwt 이중 연료VLCC Dalian Shipbuilding Industry (DSIC) 에서 건조하였으며, 현재 중국 북부에서 해상 시험을 진행 중에 있습니다. 해당 선박은 WINGD사의 저압 이중 연료 주 엔진을 장착하고 있으며, 이중 연료 발전기와 이중 연료 보일러를 갖추고 있습니다. 선박 데크 하우스 앞에 위치한 LNG 연료 저장 탱크는 9Ni 강철로 제작되었으며, 중동과 아시아 항로를 왕복 항해할 수 있는 사이즈로 고안되었습니다. Cleaves Securities의 새로운 연구에 따르면 최근 몇 년 동안 VLCC 선주사들은 대체 연료 기능을 갖춘 선박을 주문하기 위해 신속하게 움직인 것으로 확인됩니다.
하기 데이터에서 확인할 수 있는 바와 같이, 현재 발주된 71척의 VLCC중에 44% LNG 이중 연료 또는 LNG 개조가 가능한 선박을 발주하였으며, 올해 발주한 3척은 암모니아 연료 추진이 가능하도록 건조될 예정입니다.

- China has given the world a glance of the worlds first LNG dual-fuelled VLCC with new data showing the swathe of alternative fuelled supertankers on order around the world.
Cosco Shippings new 332.6 m long, 318,000 dwt dual fuel tanker, built by Dalian Shipbuilding Industry Co (DSIC), is now undergoing sea trials off northern China.
The ship features a WINGD low-pressure dual-fuel main engine, and is equipped with dual-fuel generators and dual-fuel boilers.
The deck mounted storage tanks, located in front of the deckhouse, are made of 9Ni steel and provide the vessel with a range to complete one round trip voyage to the Middle East and back to Asia.
New research from Cleaves Securities shows the swift move by VLCC owners to order ships with alternative fuels capabilities in recent years (see chart below).
In total, 44% of the 71 VLCCs currently on order are either LNG dual-fuel or LNG retrofit capable while three ships ordered this year also have ammonia retrofit capabilities.

3. “한국조선해양 그리고 포스코, 액화 수소 탱크 개발을 위해 착수”/KSOE & POSCO set about developing liquefied hydrogen tanks
- 현대중공업의 지주사인 한국조선해양(KSOE)은 포스코와 함께 선박용 액화수소 탱크 개발에 대한 구체적인 계획을 밝혔습니다.
이번 계획에는 한국조선해양연구원(KRISO)와 액화수소탱크 제조사인 하이륨인더스트리도 (Hylium Industry) 참여할 예정입니다. 올 연말까지, 동 참가들은 액화수소 해상 무역에서 주요 걸림돌 중에 하나인 보다 큰 액화수소 저장 탱크를
제작하기 위해서 우선적으로 소형 선박용 액화수소 연료탱크를 시범 제작할 계획입니다. 한국조선해양은 지난해 10월 한국 선급으로부터 상업용 액화 수소 운반선 설계승인을 받은 바 있습니다.

- Korea Shipbuilding & Offshore Engineering (KSOE), the holding company of shipyard giant Hyundai Heavy Industries, has detailed plans to develop liquefied hydrogen tanks for ships alongside steel maker POSCO.
Korea Research Institute of Ships and Ocean Engineering (KRISO) and liquefied hydrogen tank maker Hylium Industries will also participate in the project to develop the tanks, KSOE said.
By the end of the year, the participants will manufacture a small prototype with a view then to build larger tanks, one of the key stumbling blocks in the nascent liquid hydrogen seaborne trades.
Last October, KSOE won approval for the design of a commercial liquefied hydrogen carrier from the Korean Register of Shipping (KR).

International Oil Prices with VLSFO –

 

 

Global Average Bunker Prices –     

 

 

Baltic Dry Index –

 

During the past 1 year–

 

 

Written by David Kim in WSS Korea.

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